bett fundering

sweep

Trådstartare
tandläkaren var ute i stallet här och kollade på några hästar och jag förstår inte helt en sak som han sa till den ena.

hästen har tydligen någon tand som håller på att gå sönder eller nått (ägaren var lite svamlig i sitt svar när jag frågade hur det hade gått) så hon får numera bara ridas på hävstångsbett.

Varför är ett hävstångsbett bättre än ett vanligt rakt bett?
ligger det mera still eller??

Sv: bett fundering

Håller med dig om att det där var ett väldigt konstigt svar och väntar spänt på en eventuell lösning i denna tråd!

:bump:

Jag förstår inte heller, men en häst i mitt stall som varit jättebesvärlig i munnen fick inrådan att rida på ett rakt pelham (pga att munnen såg ut som den gjorde (lite annorlunda tror jag)) för det skulle lägga sig bättre i munnen. De som har hästen sa att det blev en annan häst!

Tycker det verkar konstigt. Är iofs inte speciellt insatt i det där men hon kan inte ha menat oledade bett och missuppfattat tandläkaren? De ligger ju något annorlunda än ledade... bara en fundering.

Nu kommer ett svammelsvar som helt bygger på mina egna funderingar, gissningar och antaganden. Så jag hoppas att det kommer någon som kan bemöta detta *ler*:

Jag tänker mig att vid ett tygeltag med ett hävstångsbett så rör sig bettet uppåt-frammåt i munnen samtidigt som det följer med tygeln bakåt i mungipan. Ett vanligt tränsbett går bara rakt bakåt vid tygeltaget. Om hästen är väldigt trång i lanerna och ett vanligt tränsbett tar i den första tanden så kan jag tänka mig att inverkan av ett hävstångsbett gör trycket på tanden lite mindre.

Men då undrar jag också som följdfråga (om mitt antagande över om bettens inverkan stämmer) kan en häst verkligen vara så trång i lanerna att ett korrekt anpassat bett kan förstöra första tanden ovanför lanerna? Och är det då inte lämpligare att rekommendera bettlöst och en åtgärd?

Jättenyfiken också och väntar på svar från någon kunnig! :bump:

idag när jag frågade en annan i stallet så sa hon att häsen hade en lång spricka i mungipan och skulle därför ha hävstångsbett så det inte låg på så mycket i mungipan.
och ett vanligt rakt åker ju bak i mungipan

Liknande trådar

Utrustning Hej. Hoppas på lite tips. Har en häst som förefaller avsky att åka släp. Leta nu efter nytt släp som förhoppningsvis hästen är mindre... 2
Svar
33
· Visningar
1 904
Senast: Murray
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
706
Senast: cowgirl81
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Himlen är stjärnklar, det har blivit februari. Snart är det vår. Som så oändligt många gånger förut är det dags att släppa in hästarna... 2
Svar
24
· Visningar
3 512
Senast: Cattis_E
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er... 2
Svar
28
· Visningar
4 637
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka