Bett, hel vetenskap

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Milen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 45
  • Visningar Visningar 3 651
M

Milen

Vad rider ni på för bett?

Pessoabett - En plåga eller en hjälp?

Sv: Bett, hel vetenskap

Jag rider för närvarande min (ung-)häst på tränsbett, tredelat med fasta ringar eller tvådelat med rörliga.

Pessoabettet -så som det i 99% av fallen används- är en plåga. Men det kan säkert finnas ekipage som det funkar för.

Jag har aldrig fått det att funka, det finns betydligt trevligare och mer lätthanterliga bett.

Har iof bara suttit på min häst 2 ggr än (3 åring) men då har det varit i repgrimma, dvs inget bett alls.

Pessoabett är något jag aldrig kommer stoppa i munnen på min häst iaf, och har inte heller sett någon häst arbeta rätt med det bettet.

Jag har ett 3delat med fasta ringar, ett rakt med fasta ringar samt ett pelham med dubbla tyglar. Dessa tre funkr jättebra för min häst och för mej.

Jag har inte heller sett en häst arbeta rätt på ett pessoabett, sen är det väll ett körbett från början?!
Finns massor av andra bett som är bättre och enklare att använda än pessoabett.

Jag rider på ett tvådelat fullcheek, varierat med vanligt tredelat och ibland tvådelat D-ringsbett.

Gammelman som mer eller mindre är pensionerad har ett vanligt tvådelat.

Min förra häst red jag till stor del på pessoabett vilket jag aldrig skulle gjort idag. Jag hade helt enkelt alldeles för lite kunskap för att förstå nackdelarna...:grin:

Jag har inte heller sett en häst arbeta rätt på ett pessoabett, sen är det väll ett körbett från början?!

Njae, kan det vara så?
Inom körningen använder man väl mest stångbett, inte gag/hissbett?
Men jag kan vara ute och cykla... :D

har hört det av en tränare men jag är inte helt säker..
Jag tycker inte om p-betten i vilketfall.. förstår inte vitsen med dom. :crazy:

Bettets inverkar får hästen att böja på nacken för trycket, hamna bakom hand och bara krulla sig. Tar du i tygeln trycks bettet upp i gommen och kan ge sår och tryckskador. Sen om du ska ge eftergift behöver du ge hela tygeln, väldigt opraktiskt och jobbigt. Det är iaf vad jag har hört. Någon som kan bygga på?

Jag rider med ett tredelat med d-ringar/fasta ringar, ett vanligt tredelat och ett kimblewick/jaktkandar vid hoppning. Tänkte ha pessoa först men efter att ha hört mig för lite tänker jag aldrig använda det.

Rider på rakt odelat bett med D-ring eller på tredelat smalt bett. Ska börja köra på postkandar.

Pessoa har jag ingen egen uppfattning om, men utifrån det jag läst här så... får det tummen ned av mig också.

Jag rider på tredelat tränsbett eller rakt bett (båda med rörliga ringar). Rider även med hackamore för att alternera.

Bettets inverkar får hästen att böja på nacken för trycket, hamna bakom hand och bara krulla sig. Tar du i tygeln trycks bettet upp i gommen och kan ge sår och tryckskador. Sen om du ska ge eftergift behöver du ge hela tygeln, väldigt opraktiskt och jobbigt. Det är iaf vad jag har hört. Någon som kan bygga på?

Nästan rätt... ;)

När man tar i tyglen så dras mundelen upp mot mungipan/tänderna, samtidigt som sidodelarnas rotation gör att nackstycket dras nedåt.

Använd sökfunktionen för mer ingående diskussioner och beskrivningar av bettet.:idea:

Jag rider på sidepull, odelat bett (smalt) eller ett odelat med en kula i mitten, det tycker han väldigt mycket om! (båda odelade är lite svängda) Någon som vet exakt vad bettet med en kula i mitten heter? (jag antar att det inte heter "odelat tränsbett med en kula i mitten"? :angel:)

Jag skulle aldrig rida min häst på pessoa. Efter allt sman hört så skulle det kännas väldigt onödigt att öht prova. Vad vill man uppnå? Pessoa känns bara som en dum genväg, vill man förfina hjälper osv. finns det väl många andra bra alternativ :confused:

Jag rider på vanligt tredelat tränsbett, rakt tränsbett eller rak pelhamstång med två tyglar (i skogen), dottern får använda delta.
Tömkör ganska mkt och då använder jag det raka tränsbettet.

Varvar mellan sidepull, tränsbett med fasta ringar och tvådelat tränsbett i sweet iron, men funderar på att byta ut det bettet mot ett i rostfritt stål eftersom min häst är lite orolig i munnen emellanåt. Så småningom blir det nog ett stångbett :)

Efter den här sågningen vågar väl ingen erkänna sig rida med pessoabett...;)

jag rider ungponny på 3-delat m rörliga ringar
Tycker att man ska rida på så "enkla" bett som möjligt. :)

har aldrig ridit på pessoa vad jag minns, har ridit travare på travet med skarpare bett men annars rider jag på vanligt tränsbett eller ett rakt gummibett men har nu fått höra från en hästtandläkare att det var bäst med ett vanligt tränsbett, har alltid trott att gummibetet var bättre eftersom det var snällare, men det tryckte tydligen mkt på tungan.

Vad rider ni på för bett?

Pessoabett - En plåga eller en hjälp?

Jag rider med just nu ett tvådelat parerstänger bett, är super nöjd med det och hästen går super...

Men sen brukar vi blanda med tredelat med och utan gummi. sen ett hackamore:D

har även ridt lite på pelham i våras, men tror inte att vi gör det igen

Äger faktiskt ett rakgummi pessoa. men sätter aldrig det i hästen munn, då ett pessoa är inte mkt värt i mina ögon. då du i prinip ALDRIG kan ge ett mjuk och jämnt stöd på det.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 286
Senast: sweep
·
Utrustning Hej hej, är det någon som vet om ett rakt fullcheek bett eller ett rakt fullcheek äppelbett är tillåtet inom dressyren? Skulle också...
Svar
2
· Visningar
233
Senast: iliedtoday
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
531
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka