Bett hjälp! snälla kom med tipps! :)

Moreeeno

Trådstartare
Jag ska köpa nytt bett till min ponny och eftersom detta är rena djungeln för mig så har jag jättesvårt att välja!

Min ponny är väldigt känslig i munnen, inte så att han blir arg om men skulle ta i eller så men han lyssnar DIREKT ( såvida han inte är på bushumör !) så han behöver inte ett skarpt bett.. ( Jag är även väldigt mjuk i handen)
Han ÄLSKAR att köra upp bettet mellan kindtänderna och bita på det..
Han kan ta tag i bettet och dra huvudet neråt i skritt o trav då och då.

Jag har kollat runt lite o hittat Nova-bettet, Bombers Happy Tongue Eggbett, eller så kanske jag bara borde köra på ett vanligt tvådelat bett.. men då har jag funderat lite på om jag ska prova eller egg bett istället( alltså fasta ringar)
( Han är van vid att gå på ett tvådelat med lösa ringar)

Snälla kom gärna med tipps!!

Sv: Bett hjälp! snälla kom med tipps! :)

Vanligt tredelat bett med lösa ringar är nog ett rätt bra komplement till ett tvådelat tränsbett. Dessutom är det mer anatomiskt utformat efter en hästmun än vad ett tvådelat är.
Jag hade annars rekommenderat dig ett tredelat eggbett. Det ligger ofta mer stadigt i munnen än vad ett bett med lösa ringar gör.
För övrigt tycker jag att din idé om hackamore (ponny-hack) skulle kunna fungera bra. Bettlöst är ju alltid ett skäligt alternativ som jag anser att man borde eftersträva om man har möjlighet. (;
Men om du vill ha bett att växla mellan skulle jag råda dig att köpa ett tredelat. Antingen med fasta eller lösa ringar. Så blir det inte alltid samma tryckpunkter från bettet.

Vi har faktiskt aldrig provat tredelat på honom så det borde vi nog göra..
Tror det blir ett egg-bett isåfall..
Jo jag har ju aldrig prövat hack men jag kan alltid försöka ^^

Men jag blev så inntresserad av de där Bombers Happy Tongue Eggbettet jag hittade ... ^^

Är det ett sådant där med tungfrihet? Vet inte hur just det märket är man har fått det programmerat i mig att tungfrihet = dåligt. För att trycket kommer på lanerna istället. Men som det alltid sägs så är ju inte ett bett skarpare än den hand som håller tygeln. ;) och jag känner ju inte din häst så det får du nog avgöra själv. (Fast jag hade nog satsar på ett vanligt tredelat eggbett..:angel:)

Okej, jo jag håller med att man nog inte ska krångla till det ..
Om jag hade haft mer erfarenhet av bettet så hade det varit lättare.. Det kostar ju trotts allt mer än tusen kronor!

Min ponny är ju inte svår i munnen så jag borde nog inte krångla ;) Ska nog köpa ett hack, tredelat egg, tvådelat egg o se vad han tycker..

Men ett nova-bett då?.. Är inte de väldigt mjuka för hästen? ... :)

Hmm.. på hööks hemsida så står det att tredelat bett är något skarpare än tvådelat..

Så mycket ändå? Då hade jag nog lagt pengarna på något annat.. Typ två andra par bett... x)

Ja men det är rätt. Man ska ju inte krångla till saker och ting. Det finns det tyvärr allt för många som gör hästvärlden. :)

Novabett är ett rakt gummibett. En del hästar tar hellre stöd på det bettet än på "vanliga" då de kanske upplever det behagligare. Min erfarenhet av novabett är att de fungerar väldigt bra så skulle nog rekommendera det också.

Angående beskrivningen från H*öks så skulle jag säga - mycket individuellt. :p
Mer eller mindre brytpunkter ..
Skulle väl säga att tredelat blir mer anpassat. Tvådelat bett är liksom mer "stumt". Och just för att tvådelat bett endast har en brytpunkt kan det ge en såkallad nötknäppareffekt.

Är man noga med inpassningen och hur man själv rider så brukar man komma ganska långt med de vanliga tränsbetten. :)

Eftersom din häst brukar dra upp bettet och tugga på det så funderar jag på var i munnen bettet är placerat, och hur långt det är?

Bettet är lite för långt.
Men han skulle aldrig stoppa det under tungan utan det ligger rätt..
Han är en häst som kan gapa ibland, därför har han remontgrimma...

Om jag köper ett tredelat eggbett.. ett tvådelat eggbett.. ett hack.. o ett novabett..
Kanske även två o tredelat med lösa ringar... Då Måste jag ju kunna välja ett..

Men jag är lite rädd att jag beställer fel storlek..
Jag tog bettet och trog i ena sidan o mätte sedan längden på andra..
Men man borde väll kunna byta bett om det inte passar? ... Bara han inte tuggar på det..

Då kanske du egentligen inte behöver byta och experimentera med olika bettyper, utan bara skaffa ett i rätt storlek? Onödigt att göra det krångligare än vad det är. :)

Lägg in det bett du har, dra i det så att det ligger rakt i munnen och allt överskott kommer ut på ena sidan. Uppskatta eller mät hur mycket överskott det blir, och köp ett bett som är så mycket kortare än det du har.

Ojdå jag gjorde nog fel igår då..
Jag trog upp det läng kinden så det var inte rakt i munnen... Får göra om det idag! :) Tack!

Men jag är lite sugen på att köpa många så jag kan exprementera lite.. Ska dock inte köpa något konstigt eller starkt bett utan bara mellan baserna :)
Vem vet jag kanske hittar något som får honom att sluta tugga!

Jag skulle börja med att prova olika varianter av de vanligaste betten

Rakt - fasta ringar, halvfasta ringar, lösa ringar, mullen mouth, rakt
Tvådelat- fasta ringar, halvfasta ringar, lösa ringar, mullen mouth, rakt
Tredelat- fasta ringar, halvfasta ringar, lösa ringar, mullen mouth, rakt

Dessutom då i olika material.

Hittar du inget där skulle jag prova bettlösa varianter.

Ett lagom långt delat fullcheek? två-eller tredelat beroende på vad hästen gillar bäst, med fullcheek tkr jag absolut att du ska prova.

Jag har funderat på ett fullcheek faktiskt.. men jag tycker man inte ser dem alls så ofta..
De borde ju vara väldigt populära eftersom bettet verkligen sitter på plats..

Jag provade ett vanligt tränsbett 115 mm idag.. det stack knappt ut något på sidorna.. kanske ska ha 125?

Min pålla som kan ha vad skrot som helst i munnen hatar fullcheek och D-bett, samt Novabettet så det är superindividuellt. Kör på med basicbett är mitt tips. Äpplebett brukar jag ha, funkar bra på många hästar :)

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 356
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 717
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 987
Senast: Ace
·
Utrustning Yes, ännu en bettråd. Min lilla häst är knepig i munnen, har varit lite brötig sen han kom. Är grön och outbildad, underhalsen från... 2
Svar
30
· Visningar
2 500
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka