Bett hjÄlp till hopphÄst!!

• Hoppning
  • Trådstartare Trådstartare RivvaIsTheBest
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 14
  • Visningar Visningar 3 501
R

RivvaIsTheBest

Hej!
har en 8- årig hopphäst som jag tävlar med på reg nivå-nationell nivå. Det är dock en bestämd och känslig herre, han är stor, <175 i mankhöjd. Just nu har vi bettproblem, som jag antar att de flesta ekipage har någon gång ibland.
Har testat lite olika bett men har inte hittat det där speciella bettet som verkligen fungerar.

Min häst är pigg, dock ej het men pigg och glad vid hoppning. Han har en stor galopp som ibland kan bli lite svår att kontrollera när han blir för glad.
Det kan kännas som att han inte trivs på de "snälla" betten, alltså då 3-delat och gummibett.
Han blir lätt spänd, går med hög nacke och arbetar inte riktigt med sina bakben, lite "trippig" i gångarterna.

Just nu rider jag på två olika bett vid hoppningen, ett rakt gummi pelham samt ett "special bett" (kan inte namnet på det) Han trivs på pelhamet, men knäpper lätt av och förlorar sin egen framåtbjudning. Inte så att han blir lat eller något men han knäpper av helt enkelt och hamnar i någon dressyrform.
Det andra bettet har han fungerat bra på, det utövar lite tryck på nos och under hakan. Men nu blir han svårsvängd och lite spänd på det.

När jag tränar dressyr för tränare har jag börjat att rida på kandar, det är ett av de bett han trivs på. Han slappnar av i nacken och arbetar ordentligt med bakbenen.

Jag har även ett gag och ett jaktkandar, dock inga superbett någon utav dem.

Om det är något mer ni vill veta så fråga på:)

Jag skulle vilja ha tips, råd och era bett erfarenheter.
Sen hittar jag förhoppningsvis ett bett som både jag och min häst trivs på
Tack på förhand!:bump:

Sv: Bett hjÄlp till hopphÄst!!

Har du prövat att hoppa med kandaret?
Vi hade en stor häst 170+ och väldigt lång i kroppen. Etfer många om och men så provade vi till slut kandar på henne och hon gick som en dröm i hoppningen.
Kan säga att i dressyren var hon inga problem att rida på vanligt bet med, men i hoppningen blev hon stark och lång och gick i bland i sin egen värld. Vi prövade pelham på henne men hon gick sådär på det.

Det är inte lätt att hitta rätt bett till rätt sort uppgift så att hästen trivs och går som bäst.
Man får pröva sig fram och om kan kan låna olika bett av sina kompisar (så man slipper köpa en massa).

har du provat flippanbett? Eller kanske hackamore?

Låter lite som min kille.. Men han blir mest exalterad på tävling och då vill man ju gärna ha lite kontroll.. Han är också väldigt storgalopperad, syns ex. här; där han mellan 3an och 4an går på nästan 3 lite korta (var 4 normalt), och så blev det kort i kombinationen..
http://www.youtube.com/watch?v=GFJ3_P0UqfU

Jag har just nu olika bett för olika tillfällen; ett tävlingsbett (rakt böjbart gummipelham), ett träningsbett (tredelat pelham med korta skänklar, som jag börjat fästa tygeln i bettringen).
Man vill ju gärna inte betsla upp dem heller..

Jag har funderat på att prova kombinationsbett alt. flippanbett.. Skall till Falsterbo i helgen och får se om jag hittar något intressant =)

Det enda min häst funkar på( har en häst som blir både het och stark på tävling) Biter sig fast och blir svårreglerad (går 130-140 klasser) är gag-bett med dubbla tyglar. På så sätt kan jag reglera och bara använda tränsbett tygeln om hon håller sig lugn, men samtidigt ha den lilla extra "livlinan" om hon lägger iväg...i tygeln som går till själva gag-stycket.
Funkar fint och hon går avslappnat, men vågar samtidigt gå fram till bettet. Det gör hon inte på stångbett som pelham och jaktstång. Krullar ihop sig och backar av för mycket!

Har även ridit en del på ett kombinationsbett jag har, med 2 delat och hackamore. Även det rider jag på dubbla tyglar, så jag kan ta till hackamoret enbart när det behövs. Är dock lite mer svårsvängt med detta bett.

jag har faktiskt funderat på att prova ett gag, fick tips om det nu i Falsterbo. Alternativt ett swalesbett..

Skadar ju inte att testa. Finns ju både som rakt tredelat och tvådelat, eller med gummidel:)se om du kan låna ett så slipper du köpa!

nga hästar trivs med D-bett.Jag byter mellan d-bett o vanligt tränsbett på min lilla men mkt storgalopperade flicka;)

min häst är inte särskilt stor, 157. Men han blir oxå stark och vill gärna för det mesta springa sitt eget race i hoppningen. Jag har inte heller hittat " det perfekta bettet " än. Jag rider på ett eggbett och ibland vanligt 2 delat. Men vill inte byta till ett starkare då han är rätt känslig för övrigt :/. Väldigt svårt det där..

Jag har också lite samma problem. Hittar inte det perfekta bettet. Man hör ju alla berätta om deras hästar som helt plötslig blev drömlika att rida efter ett bettbyte, men det stämmer ganska dåligt in på mig & min ponny ;). Hon kan bli stark, men jag tycker ändå att det har blivit mycket bättre nu.
I dagsläget rids hon på
Eggbett vid dressyr/uteritt/hoppning
Rakt äppelsmak vid töltträning/uteritt
Pelham med två tyglar om jag ska rida ut med kompisarna, då det blir en hel del race och fart och då drar hon gärna iväg. Tar lite mer i den tygeln som går till den skarpa delen av bettet endast vid "nödsituation".

Jag tror att hon gillar eggbettet bäst. Pelhamet försöker jag att rida på så lite som möjligt då jag strävar efter ett så milt bett som möjligt. Jag tror dock att jag har slutat med bettletandet. Eggbettet känns snällt mot munnen och hon lyssnar bra på det. Pelhamet använder jag som sagt mest i skogen med kompisarna. Då går det fort och hon kan bli jobbig att hålla och kontrollera. Ibland rider jag även på banan med det, men då använder jag delta. Visst, jag provar gärna nya bett, men eggbettet ligger nog etta på hennes bettlista.

Hoppar du på pelham med delta eller två tyglar? Annars kan ett alternativ vara att prova pelham med två tyglar.

Skillnaden mellan rakt och tvådelat är ju antal brytningspunkter på bettet. Ett tredelat med fler brytningspunkter ska alltså vara "skarpare" i hästens mun än ett rakt som är helt utan brytningspunkter...men det kan man ju diskutera!

Själv upplevde jag att min häst reagerade bättre och lyssnade på förhållningarna bättre med det raka bettet än tredelade. Dock tyckte jag att hon efter några gånger började greja för mycket med tungan och munnen(jämfört med på tvådelat bett), la sig i handen och var allmänt jobbig, så bytte tillbaka. Tror det är viktigt att variera oavsett vilken typ av häst man har eller vilket bett man rider på. Nu varierar jag mellan 2 olika tvådelade bett, kombibett och gag´s!

Jag har hittat den perfekta bettkombinationen! Jag har viserligen bara ridit på det en gång, men jisses! Ett hallelujamoment.

Jag har tidigare ridit på ett rakt gummipelham, men då trycker han in näsan, blir kort i halsen och springer fortare. Han är ganska stor, så jag måste kunna sätte honom på bakbenen om jag skall få ihop honom.. Han blir mest crazy på tävling; springer på som en tok när han får syn på ett hinder, vilket i sin tur försvårar avståndsbedömning osv... Han blir svår att kontrollera efter språnget också.. Här är en film som visar det rätt bra;

http://www.youtube.com/watch?v=M23XOFVEtlY

Hästen blir alltså bara såhär på tävling, någon gång då och då på träning.

Men som sagt, nu till min lösning.
Jag har med hjälp av en tjejkompis hittat ett bett som fungerar kanon! Jag kan rida som vanligt, utan att det blir att man småhåller (vilket kan hände med pelhamet), och sedan ta tag lite grann när jag behöver och sedan kunna lätta utan att han springer vidare. Som en liten "nöjdbroms" liksom =)

Det är ett tredelat bett som blir till stång när man tar i det (som Pessoa Magic System-betten) fäst i vanliga sidostycken, samt gagstripes som går igenom bettet och som tygeln fästes i. Det blir som sidostycken på tränset, kanske värt att inhandla ett kandar? ;) Jag har använt mig av en nackrem som jag köpt till en separat nosgrimma egentligen, men som fungerar lika bra som extra sidostycken!

dscn2741_49383207.jpg

Jag skall själv tävla nästa helg, och då får vi se om konceptet fungerar lika bra på banan som hemma! :P

Liknande trådar

Utrustning Hej! Nu är det så att jag behöver tips och erfarenhet av er eftersom jag har hamnat i bettdjungeln. Jag har en ponny jag tävlar...
Svar
0
· Visningar
817
Senast: tinjan
·
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 117
Senast: Lipperta
·
Utrustning Yes, ännu en bettråd. Min lilla häst är knepig i munnen, har varit lite brötig sen han kom. Är grön och outbildad, underhalsen från... 2
Svar
30
· Visningar
2 470
Senast: Equilina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka