Bett med fler brytningspunkter

Sv: Bett med fler brytningspunkter

Jag har aldrig sett några sånna. Jag har bara sett tredelade med en rulle i mitten som är av koppar.

En liten fråga som inte har med detta att göra...var på tangentbordet hittar jag dom "klamrar" du har framför och bakom img?

Har du testat med att spänna upp bettet eller ner det ngt hål? Hur mkt sticker det ut från sidorna?
Ibland kan det vara små saker.

Det är ju mycket möjligt att han krånglar rundor med bettet för att det är delat för mycket och inte ligger stabilt?
Min häst har inte krånglat med bettet ngt sen jag bytte från tvådelat och tredelat till ett rakt med fasta ringar, de ligger absolut stilla.

Nu har inte jag hästen framför mig ;) Men jag tror hålen för ringarna är några millimeter från mungipan. Hade 13 cm bett innan man ET sa att jag kunde gå ner till 12,5 så då gjorde jag det...

Förr hade jag bettet högre upp, men jag har märkt att hästen trivs med att ha de lite längre ner, annars verkar det som att det blir ett ganska stort tryck i munnen hela tiden. Jag kan ta ett kort hur hans bett ser ut idag... Så kan ni se hur stort det är för honom.

Men du hade väl haft svårt att hitta odelade bett med fasta ringar? Hur ser ditt ut? Har du ett sånt som är böjt eller helt rakt?

Jag tycker det låter mer på din beskrivning som att hästen helt enkelt reagerar på arbete, i och med att den inte är igång ordentligt. Exscessiv tuggande på bettet är ju ofta en reaktion på att ngt är jobbigt/störande/frustrerande osv - därmed behöver det inte alls vara bettet i sig.

tycker det kan vara värt att vänta tills hästen är igång innan du bedömer huruvida bettet är boven i dramat eller ej.

Vi ska nog ta ut en tandläkare snart så jag märker ju då om något är fel.

Du tycker inte att jag ska köpa ett apr bett för att växla med?

Det är klart att du kan köpa bett att växla med - det är alltid bra för hästen. tänkte bara att du kunde vänta om du inte kände för att lägga ut en massa pengar och "chansa" osv, för jag tycker det låter mer som han inte är igång och krånglar pga det. Men du vet ju bäst själv! och som sagt, att variera bett är aldrig fel.

Ja... Jag kan ju göra så att jag väntar tills tandläkaren kommer ut. Säger han att allt är i sin ordning behöver jag ju inte krångla till det.

Tusen tack...
Där fanns dom fast dom inte syntes på tangentbordet....

GOTT NYTT ÅR

Gott nytt år till er alla!

Här kommer några bilder på hans bett:

Bett1.jpg

Bett2.jpg

Bett3.jpg

Jag kollade på hans bett och han hade bitit på det en del, men det fanns inte nog med plats i kameran, så det kan jag ta kort på imorgon.

Jag tycker inte bettet ser ut att sticka ut för mkt iaf..
Här är en bild på min pålle bettet är utpassad av hästtandläkare;
http://groups.msn.com/SiggeSlugger/shoebox.msnw?action=ShowPhoto&PhotoID=64

Ingen bra bild direkt men bettet ligger rätt så kloss intill.
Ska se om jag kan ta annan bild.
Bettet han har är Horse Powers i H**ks rakt med fasta ringar för 179 kr, det är bra för att det är så smalt, dock är väl bettringarna liiite väl stora :crazy:
Ska köpa ett Globus i stället, kan varmt rekommendera dessa bett! Smala och små bettringar.

Ja lägg gärna ut bild på bettet ta kort så man ser hur det är inne i munnen så kan man avgöra vilken sida han har problem på också (om där är ngt)

Ang. Tredelade bett är det jätte svårt att hitta något bra. brickan i mitten har stor betydelse så den inte vinklar sig upp i gommen utan ligger 'plant' och att hitta ett sådan med fasta ringar har jag inte gjort än. Annars hade jag nog också skaffat mig ett tredelat.

btw. när du satt in bettet i munnen, öppna munnen och titta vart bettet ligger, så det inte ligger emot tänderna alltså att bettet inte hänger emot.

Ska jag få hästen att gapa när jag tar kort? Hm... Vi får väl se hur det blir ;) Han kanske slukar kameran istället...... :)

:rofl: Menade inte så ;)
Menade att du lägger bettet så som hästen 'ser' det när man för in det in munnen :D

Jaha, du menar att jag abra ska ta kort på själva bettet?
Okeeej... :D Det fattade inte jag... Tyvärr kan jag inte skylla på att jag är full (det får bli senare ikväll ;) ), jag bara är sån ;) :D :D

Idag provade jag ett tredelat bett (tror det är med droppe?) och han verkade trivas bra. Då det är strul med min sadel så red jag med barbackapaden, så det blev bara skritt och red inte hårt eller så. Så jag vet inte om han reagerar annorlunda och börjar tugga när jag rider lite hårdare.
Hursomhelst, han tuggade inte alls. Stundtals gick han i en okej form, dock aldrig bra. Han var mjukare i munnen, lyssnade bättre och så. Men det kändes som att han inte trivdes helt med det, men det var iaf en förbättring.

Här är bilder på hur söndertuggat hans egna bett är:

http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse/Bridong.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse/Bridong2.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse/Bridong3.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse/Bridong4.jpg

Här är bilder på det jag red med (det var lite för stort, tror det var 13,5 och han har 12,5 på bilderna som visades tidigare i tråden):

http://i5.photobucket.com/albums/y169/Diabolical_Kitten/Nasse/Tredelat.jpg

Det tredelade var ju betydligt tjockare än hans vanliga bridongbett, så jag tror det var därför han kanske inte trivdes helt med det, men det borde väl gå att hitta ett tredelat bridong bett med en sån platta som det bettet har?

BTW, skulle det kunna vara något att ha ett tredelat med fasta ringar? Finns ett på Hööks, art nr 500066
Det fanns också tredelat som var likadant som det jag provade, ska man köpa ett sånt istället?

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
578
Senast: Elo
·
Utrustning Det börjar bli dags att börja fundera på att kanske ta sig ut på någon dressyrstart i sommar och jag behöver bettips eftersom man inte...
Svar
17
· Visningar
1 557
Senast: Fazeem
·
Utrustning TR II (dressyr) utelämnar mycket gällande bett kan jag tycka. Hur är det med mått? Vilka bettringar är godkända med oledat, tvådelat...
Svar
3
· Visningar
1 179
Senast: Amanda_F
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 356
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Artfex S