Bett med koppar

B

**BORTTAGEN**

Nu har jag gett upp för tillfället att hitta ett bra 3-delat eggbett. Därför tittar jag på vanliga nu istället för jag måste ha nytt.
Lite sugen på det på Hööks som är av sötmalm med mittendel av koppar.
Men hur är det med bett som har delar av koppar egentligen?
Vissa säger att det är faaarligt med koppar medans andra säger att det är bra för att det ökar hästens salivproduktion. :confused:
Mina föräldrar, som är kemister, tycker inte att det verkar vara någon bra idé att köpa bett med koppar för det kan skapa nervskador? :eek:
Vad tror ni??
 
Har en granne som doppade en del av bettet i vatten och kopplade på sladdar på den andra delen av bettet och på så vis fick en lampa att lysa. Detta vill inte jag ha i hästens mun!

Be mig inte förklara hur han hade kopplat det..jag har inga som helst elektronikkunskaper. :smirk:
 
:eek: :eek: :eek:

Nej, hjälp! Det ska jag inte köpa heller då! Man borde inte få sälja det... :mad:
 
min häst är inriden på ett jänbett med kopparinlägg. Han har inga ticks för sig iafl :D
Vet folk som lägger femtio-öringar i vattnet till sina hästar för att få i dom koppar.

Tror nog inte det är någon fara.
Där är nog varken bra eller dåligt - precis som vilket annat bett somhelst. :rofl:
 
Min pålle har ett sånt fast från globus, tycker inte att det är nån större skillnad från vanliga!
 
Jag är uppvuxen med egen brunn och det var mycket koppar i det vattnet, det syntes bland annat i handfatet och i mitt hår som blev grönt.... Våra hästar och kor drack vattnet och vi förstås, tror att de mådde bra och jag har då inte fått några skador :p

Skämt åsido - läs i en bok om näringslära om det finns någon risk för kopparförgiftning, det tror inte jag för så mycket använder man det ju inte. Vad gäller glödlampan så måste väl alla metaller leda elekticitet mer eller mindre?
 
Som jag har fått lära mig så ska man inte blanda metaller i hästens (eller människans) mun. Olika metaller i saliv skapar elektricitet på nått vis, vilket kan orsaka ilningar i munnen. Dessutom har jag för mig att elektronerna vandrar från den ena metallen till den andra (är väl det som skapar elektriciteten) och detta medför att det ena metallen bryts ner medan den andra får pålagringar...

Men att de skulle kunna bli kopparförgiftade tror jag inte.. :bump:
 
Ja, vi var på en kurs för en otroligt duktig hästtandläkare och han avrådde oss att använda blandmetallbett. När kopparen kommer i kontakt med hästens saliv så bildas det galvaniska strömmar.Koppar är mjukt och kan fransa upp sig , ni kan ju tänka er de skadorna som blir i munnen.(vi fick se bilder) Ni får ursäkta om detta blev förvirrat men .....
Jag lyssnar iallafall på duktigt folk och använder inte blandmetallbett. Jag använder inte ens bett på mina hästar.

/ sandra :)
 
Tack! Har försökt hitta deras hemsida, men inte lyckats någe vidare. Tina och datorer... :smirk:
Ska höra mig för om det finns någon som kan ta hem det så man kan se på det.
 
Tack för alla kommentarer! :bow:
Det är verkligen inte lätt. Jag har föräldrar (som jobbat just på näringslära här i uppsala) och kunnigt hästfolk som säger att det är en helfnossig idé med koppar i bett och andra kunniga hästmänniskor som säger att det inte är någon fara! Bökigt... :crazy:
Men nu har jag lite mer att gå på iaf! :)
 

Liknande trådar

Skola & Jobb Hej! Här på Buke verkar det finnas kloka och hjälpsamma människor, postar nu min fråga efter att ha läst på forumet i flera veckor. Jag...
2 3
Svar
56
· Visningar
4 469
Senast: Mabuse
·
Katthälsa Någon mer kunskap om/erfarenhet av idiopatisk cystit? Ping har haft problem i omgångar sedan i vintras, vi har regelbunden kontakt med...
Svar
9
· Visningar
2 309
Senast: TinyWiny
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare...
2
Svar
38
· Visningar
11 201
Senast: QueenLilith
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok Ni som vet vem jag är IRL får gärna hålla det för er själva. Skiter i att ha nåt anonymt nick, jag har ju ändå redan ältat allt detta i...
2
Svar
36
· Visningar
7 669
Senast: _Taggis_
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2024
  • Kattsnack 10
  • Hur länge är din hund ensam?

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Göra inlägg med mobilen
Tillbaka
Upp