• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare fjordinghanna
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 36
  • Visningar Visningar 2 471
F

fjordinghanna

Läste i en artikel i en hästidning att man helst ska växla mellan olika bett, så nu vart jag lite nojig och funderar på vad jag ska använda för bett förutom mitt 3 delade! Har sett ett tredelat ledat bett på hööks som buktar lite i mitten, finns dock inte i katalogen. Hum 2 delat är jag inte så sugen på , min häst är rätt framåt o jag orkar inte med henne med 2 delat. har även ett pessoa bett legandes men det känns onödigt starkt o så har jag läst så mkt ont om dem här på buke. Vad rekomenderar ni för bett till mig o min häst, hon har känslig munn är samtidigt väldigt framåt o kan vara svår att hålla när man rider med andra! Något westernstäng bett kanske eller pelham? idder mottages varmt

Sv: bett noja

fjordinghanna skrev:
Läste i en artikel i en hästidning att man helst ska växla mellan olika bett, så nu vart jag lite nojig och funderar på vad jag ska använda för bett förutom mitt 3 delade! Har sett ett tredelat ledat bett på hööks som buktar lite i mitten, finns dock inte i katalogen. Hum 2 delat är jag inte så sugen på , min häst är rätt framåt o jag orkar inte med henne med 2 delat. har även ett pessoa bett legandes men det känns onödigt starkt o så har jag läst så mkt ont om dem här på buke. Vad rekomenderar ni för bett till mig o min häst, hon har känslig munn är samtidigt väldigt framåt o kan vara svår att hålla när man rider med andra! Något westernstäng bett kanske eller pelham? idder mottages varmt

Om du har en häst som du är till 100% nöjd med i munnen så ska du INTE börja laborera med bett bara för att det stått i nån tidning att "det kan vara bra"... Var nöjd o glad ist... om du förstås inte har problem, dåkan man ju behöva ändra på något...

hehe okey, jo det funkar väldigt bra med det 3 delade när ja rider med de andra hästarna i stallet, men när jag rider ut med kompisar från andra stall har jag lite svårt att hålla henne så ev ett annat bett när jag rider ut med "främmande" hästar, men vilket vet jag inte. Pessoan verkar hon inte så glad över( hon vill helst undvika bettes verkan när jag använt pessoan) så den vill jag inte använda.

Kan du inte prova något bettlöst då, hackamore eller sidepull tex?

fd Love*Laika

Varför inte jobba på att hon skall lyssna på dig, oavsett om du rider med främmande hästar eller inte i stället för att använda ett skarpare bett?
Tycker inte heller att man skall laborera med olika bett om man inte behöver, precis som du fått svar ovan. Var jättenöjd med att du har hittat ett bett som du och hästen trivs med!

Det går så mycket trend i bett, och de flesta avancerade behöver inte "normal-ryttaren".

fjordinghanna skrev:
hehe okey, jo det funkar väldigt bra med det 3 delade när ja rider med de andra hästarna i stallet, men när jag rider ut med kompisar från andra stall har jag lite svårt att hålla henne så ev ett annat bett när jag rider ut med "främmande" hästar, men vilket vet jag inte. Pessoan verkar hon inte så glad över( hon vill helst undvika bettes verkan när jag använt pessoan) så den vill jag inte använda.

Du skulle ju kunna testa skarpare, MEN! ta med i beräkningen att det kan göra att du "sabbar" den fina känslan som ni har innan med det 3-delade... Hade det vart jag haade jag testat hackamore, men då måste du vara VÄLDIGT kännslig på handen! Men det är en bra nödbroms...

Men jag rekomenderar inte varken pessoa eller pelhamm även fast jag nån gång kan andvända den själv...

Tar hellre lite längre broms-sträcka, men har ett mjukt bett som ligger bra i munnen...

Har tom lyckats vänja min "nya" häst vid att stanna på rösten... det är väldigt bra!(är en bakrädd, stressad, travare i bästa tävlings-form*hehe*)

Hoppas det löser sig för dig!

Senast ändrad av en moderator:

ja nu får jag nog ta o fundera lite. Asså hon är oftast jätte fin i munnen o ofta räcker det med att ta ett tygeltag o sätta tyngd så saktar hon men som sagt när man rider med främmande hästar blir det som jag tappar lite av hennes konsentration det blir liksom hets särskilt om jag tvingar henne gå efter andra i galopp. Det blir inte samma samspel o mina förhållningar får inte önskad effekt. kanske skulle våga prova sidepull eller hackamore Har även kollat på check bett.

En annan sak med bett jag funderat på ,är det helt fel att använda pessoa bettet som kör bett om jag använder delta? Det är dock inte till den hästen jag sncakt om ovan utan då är det till en häst som pullar rejält när man kör med rockard.För borde inte liverpool betten ha ungefär samma effekt som pessoan om man använder delta?

Var på en föreläsning av hästtandläkar-Torbjörn som poängterade vikten av att variera bettet. Han sa att det viktigaste han skulle säga under hela kvällen handlade om att man skulle försöka variera med att rida på rakt, ledad och bettlöst. Gärna ca tre dgr el liknande på varje.

Han menade att det inte var hur vi red eller att bettet var skarpt som orsakade skador i hästens mun utan att det var den konstanta nötningen. Genom att byta mellan ovan uppräknade bett då och då minskar risken för dessa nötskador avsevärt.

Jag varierar numera mellan dessa, fungerar jättebra!

Doccan skrev:
Var på en föreläsning av hästtandläkar-Torbjörn som poängterade vikten av att variera bettet. Han sa att det viktigaste han skulle säga under hela kvällen handlade om att man skulle försöka variera med att rida på rakt, ledad och bettlöst. Gärna ca tre dgr el liknande på varje.

Han menade att det inte var hur vi red eller att bettet var skarpt som orsakade skador i hästens mun utan att det var den konstanta nötningen. Genom att byta mellan ovan uppräknade bett då och då minskar risken för dessa nötskador avsevärt.

Jag varierar numera mellan dessa, fungerar jättebra!

Nöta?? Det var det sämsta skämt jag har hört! Då måste du slita bra mycket i käften på hästen :crazy:

fjordinghanna skrev:
ja nu får jag nog ta o fundera lite. Asså hon är oftast jätte fin i munnen o ofta räcker det med att ta ett tygeltag o sätta tyngd så saktar hon men som sagt när man rider med främmande hästar blir det som jag tappar lite av hennes konsentration det blir liksom hets särskilt om jag tvingar henne gå efter andra i galopp. Det blir inte samma samspel o mina förhållningar får inte önskad effekt. kanske skulle våga prova sidepull eller hackamore Har även kollat på check bett.

En annan sak med bett jag funderat på ,är det helt fel att använda pessoa bettet som kör bett om jag använder delta? Det är dock inte till den hästen jag sncakt om ovan utan då är det till en häst som pullar rejält när man kör med rockard.För borde inte liverpool betten ha ungefär samma effekt som pessoan om man använder delta?

Försök rida hästen hela tiden, OFTA så är det brist från ryttaren som gör att hästen upplevs som starkare. Man tappar kommunikationen med hästen och går på instinkt och glömmer att berätta för hästen vad man tänker.

Jag har sett hit intills en som kört på pessoa o det funkade bra för dom. Men det e inget jag skulle våga då det är sån skillnad på tygeltag och tömmtag till munnen.(jag är rätt tråkig på den punkten, vill aldrig få en "över-betslad" häst som inte vågar ta initiativ...)

Försök iaf att arbeta med hästen o RiiiiiiD när ni är ute med nya hästar så att hon vet att det fortfarande är du som bestämmer vad ni skall göra, och kom ihåg att alltid berömma när hon gör rätt!

Senast ändrad av en moderator:

Nöta?? Det var det sämsta skämt jag har hört! Då måste du slita bra mycket i käften på hästen

Nä, det handlade enligt Torbjörn inte ett dugg om att dra och slita för att dess skador skulle uppstå. Det det handlar om är att vi placerar ett objekt i hästens mun som inte hör hemma där och beroende på vilken utformning bettet har så ligger det på ett visst sätt. När det legat på ett och samma sätt under en längre tid finns det, enligt Torbjörn, stor risk för att hästen får nötskador. Eller ska jag hellre kalla det skavsår?

Den kraft man lägger i handen är enligt honom inte den största boven till att hästen får skador i munnen då den kraften inte är konstant. Men trycket som bettet ger av att bara ligga i munnen är konstant. Det är DÄRFÖR som det är viktigt att variera sig.

Det finns ingen anledning att byta om hästen trivs med bettet.

Doccan skrev:
Nä, det handlade enligt Torbjörn inte ett dugg om att dra och slita för att dess skador skulle uppstå. Det det handlar om är att vi placerar ett objekt i hästens mun som inte hör hemma där och beroende på vilken utformning bettet har så ligger det på ett visst sätt. När det legat på ett och samma sätt under en längre tid finns det, enligt Torbjörn, stor risk för att hästen får nötskador. Eller ska jag hellre kalla det skavsår?

Den kraft man lägger i handen är enligt honom inte den största boven till att hästen får skador i munnen då den kraften inte är konstant. Men trycket som bettet ger av att bara ligga i munnen är konstant. Det är DÄRFÖR som det är viktigt att variera sig.

Jag tror inte en sekund på det, har haft häst i 16 år och har ALDRIG haft problem med munnarna sen jag hittat rätt bett.... Å ännu mindre haft skavsår!

Om du väljer att tro på det är det upp till dig men jag gör det inte iaf...

Jag skulle testa ett vanligt rakt, ganska smalt. Det funkar min häst bäst på.

Jag tror också det kan vara bra att variera lite, OM hästen trivs på de bett man byter mellan förstås!

Men altså, det verkar väl ganska logiskt ändå.
Om du sitter o kliar dig, på samma ställe hela tiden, så visst, det känns ju i början, men sen avtar ju känseln. Den kommer ju tillbaka direkt igen, men visst tror jag att han kan ha en poäng i vikten av att byta bett då och då. Som häst skulle jag inte vilja ha tryck på samma ställe i munnen en timme varje dag i 25 år.

Tigertofflan skrev:
Men altså, det verkar väl ganska logiskt ändå.
Om du sitter o kliar dig, på samma ställe hela tiden, så visst, det känns ju i början, men sen avtar ju känseln. Den kommer ju tillbaka direkt igen, men visst tror jag att han kan ha en poäng i vikten av att byta bett då och då. Som häst skulle jag inte vilja ha tryck på samma ställe i munnen en timme varje dag i 25 år.

Dåligt exempel.. hehe.. men jag har hål i öronen o det är inge problem...men fasiken så ont det gör om nån drar i örhängena/öronen...

Jag tror inte man kan få skavsår i munnen om allt är väl utpassat... det är min bestämdaste uppfattning tills någon överbevisar motsatsen ;)

Montéryttare skrev:
Jag tror inte en sekund på det, har haft häst i 16 år och har ALDRIG haft problem med munnarna sen jag hittat rätt bett.... Å ännu mindre haft skavsår!

Om du väljer att tro på det är det upp till dig men jag gör det inte iaf...

Ja, och det är just det.... De flesta vet inte om att deras hästar har ont eller en skada i munnen...

Enligt en undersökning som TL gjort tillsammans med ett gäng veterinärer så är har mer än hälften av alla hästar som kommer in på klinik problem i munnen. UTAN att ägarna haft en aning om eller märkt något av detta. Undersökningen gjordes enbart på hästar som sökte klinik av annan orsak än munproblem....

JAG tycker i alla fall att det är rätt skrämmande och följer gladeligen hans råd med att variera vilket bett jag använder med jämna mellanrum. Särskilt som han flera gånger poängterade att det absolut viktigaste han ville säga till hästfolk.

Hej Hej

Trivs hästen på bettet och lyssnar bra finns det ingen anledning att byta.
Har man en häst som går bra på banan med vanligt 3-delat men som ute i skogen med sina kompisar gärna ska tävla och springa fort kanske man ska ta och tänka efter lite om det verkliegn ät så roligt att sitta och slita i hästen...??
Många säger att det har med lydnad att göra det håller jag med om men när min häst sätter igång kan jag oftast hålla henne men hon studsar som bara den, upp o ner upp o ner. Jag bytt till ett starkare bett, först Pelham som funkade jättebra, testade också ett jakt bett som inte har lika mycket hävstongseffekt som heter jacktbett eller Kimbelwickbett. Funkade också bra.

Montéryttare skrev:
Dåligt exempel.. hehe.. men jag har hål i öronen o det är inge problem...men fasiken så ont det gör om nån drar i örhängena/öronen...

Jag tror inte man kan få skavsår i munnen om allt är väl utpassat... det är min bestämdaste uppfattning tills någon överbevisar motsatsen ;)

Ett bett kan aldrig vara så väl utpassat att det inte tar sin plats i munnen.

Du tror inte att du skulle få ont om du hade ett metallföremål som tyngde på ditt tandkött på samma punkt en timme vareviga dag?

Doccan skrev:
Ett bett kan aldrig vara så väl utpassat att det inte tar sin plats i munnen.

Du tror inte att du skulle få ont om du hade ett metallföremål som tyngde på ditt tandkött på samma punkt en timme vareviga dag?

Jag anser att det inte är ett vanligt problem hos hästar, visst kan det finnas ENSTAKA hästarsom har problem i käften men absolut inget så man skall laborera med bett på alla hästar man rider...

Sen svar på tidigare så... att det skulle vara ett allmänt problem... hmmm.. ta istället tag i alla hästar som har magsår, det är betydligt fler än som har ont i käftenkan jag lova dig!

Liknande trådar

Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
813
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 865
Senast: Vogue
·
R
Träning Hej alla glada där ute, glad påsk till att börja med :-) Jag har just blivit fodervärd åt en häst, en äldre herre på 18 år, halvblod... 2 3
Svar
45
· Visningar
4 078
Senast: Lager
·
Utrustning Hästen har tjock tunga, köttiga läppar och väldigt låg gom. Har provat lite olika tränsbett och hon föredrar ett tredelat eggbett, eller... 2 3
Svar
41
· Visningar
4 508
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka