Bukefalos 28 år!

Bett och bettlöst, snabba tips tack =S

M

Matilda_o_Bonita

Har lite frågor angående bettlöst då jag inte riktigt lyckas hitta något bett som min häst trivs 100% med.

Kan man tömköra i bettlöst (sidepull)? Provade det igår nämligen (provat en gång innan också) och det slutade bara med att hon satte sig på hasorna och började hoppa runt. Kan säga att hon INTE håller på såhär med bett. Kollade att sidepullet satt som det skulle, ingen rem som hamnade i ögat, lagom spänd nosdel, tygelringarna satt i samma höjd som bettringarna, vilket jag fått lära mig att dom ska göra. Kan också tillägga att jag knappt tog i tömmarna alls, var alltså mycket lätt i handen utan att förlora kontakt om man säger så, men ändå blev reaktionen helt skrämmande. Kan säga att efter det så bytte jag snabbt till det bettet hon brukar gå med, och då var hon precis som vanligt igen, inga konstigheter alltså. Någon som har någon ide om varför hon reagerade såhär? Kan ju informera om att hon reagerade precis likadant första gången jag tömkörade med sidepull, detta var då andra gången. Jag tömkör alltså på traditionellt vis, med hästen framför mig och jag bakom/snett bakom hästen, inte på volt alltså.

Har funderat på om det kan vara så att hon inte gillar tungtryck och att hon av den orsaken inte trivts 100% med bett, men grejen är att det bara är stångbett av olika slag som har tungfrihet, och jag är rädd att det blir lite väl skarpt då hon är mycket känslig i munnen. Det bästa i den vägen jag kommit på är jaktkandar. Någon som har några ideér? Hade tänkt låta kolla hennes mun för att se att det inte är något som besvärar henne i tandväg, måste bara övertala mamma först.

Är tacksam för tips!
 
Sv: Bett och bettlöst, snabba tips tack =S

Det finns "vanliga" bett med tungfrihet. Iaf tredelade... Kommer dessvärre inte ihåg vilket märke jag har. Fråga i en ridsportaffär, eller så vet säkert någon här på forumet!
 
Sv: Bett och bettlöst, snabba tips tack =S

*Putteliputt*
 
Sv: Bett och bettlöst, snabba tips tack =S

Ett jaktkandar fungerar precis som ett vanligt tränsbett om du tar bort kedjan och sätter tygeln i översta skåran, så det kan absolut vara värt att prova! Det finns vanliga raka tränsbett med tungfrihet också, men de kan vara lite kluriga att ha tag på.

Sidepullet, är det med repnos? Vad är det för tömmar du har?
 
Sv: Bett och bettlöst, snabba tips tack =S

Sidepullet är med lädernosdel, inte rep alltså. Tömmarna är vanliga vävtömmar, samma material som vävribb, fast utan stolpar. Breda och behagliga att hålla i, sen har vi satt snabbknäppen på dom så att det ska vara smidigt att lossa och fästa tömmarna i bettet.
 
Sv: Bett och bettlöst, snabba tips tack =S

Men när du rider hästen, rider du med korta eller långa tyglar då? Vävtömmar (i stil med de hööks säljer) tynger ju ner en del, och det är kanske så att hon känner att hon blir dragen i.
 
Sv: Bett och bettlöst, snabba tips tack =S

Då hon inte är helt inriden (inte sutten på på ett tag) är det bara tömkörning som innehåller styrning genom bett/bettlöst. De tömmar jag använder är lätta och väger i princip ingenting. Om hon på något sätt upplever att hon blir dragen i skulle hon säkerligen reagera rätt ordentligt när jag tömkör på bett också med tanke på hur känslig hon är i munnen, det enda hon gör när jag tömkör med bett är att hon lägger tungan över bettet och vevar lite med den om jag hamnar i ett sådant läge att jag måste ta lite mer i tömmarna är annars, t.ex. om jag ska göra halt med henne och hon är lite överpigg och har lite brottom ur halten, det är då hon grejar med tungan, inte annars, men med bettlöst, där sätter hon sig på hasorna och börjar stressa, hoppa runt och försöka springa mot grinden så fort jag tar lite kontakt över näsan på henne, vilket hon inte ens har en tanke på när jag har bett, då går hon lugnt och avslappnat frammåt utan att stressa eller något.
 
Sv: Bett och bettlöst, snabba tips tack =S

Har inte provat att tömmköra i grimma men ska testa det i helgen nu när du nämde det. Har alltid trott att bettlöst skulle ha en possitiv inverkan på de flesta hästar som inte är allt för heta men tydligen funkar det inte på alla. Ska som sagt prova att tömköra henne i grimma i helgen så får jag se hur hon reagerar på det. Tänkte först att det kanske beror på att hon möjligtvis inte gillar tryck över nosen, men hon bryr sig inte om nosgrimmor, aachenremmar eller när jag tar ett lite hårare tag i grimman, så jag vet faktiskt inte varför hon reagerar såhär. I vilket fall som hälst så får det duga med hennes vanliga bett tills jag hittat ett bett hon gillar 100% och tills veterinären har varit och kollat munnen på henne, vill inte hålla på och envisas med bettlöst med tanke på hur mycket hon tycks hata det.
 
Sv: Bett och bettlöst, snabba tips tack =S

Annars tycker jag du ska prova att höja sidepullet. Sätt det som en engelsk nosgrimma ungefär.
 

Liknande trådar

Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
7 486
Utrustning Hej på er! Har ni något tips på körbett/bett till en häst med strulig mun? Det som har provats/Används nu är liverpoolbett samt...
Svar
11
· Visningar
1 204
Senast: FailGirl
·
Utrustning Jag rider min häst med micklemträns och ett smalt tredelat bett för det mesta. Det är den utrustning jag har kommit fram till att passar...
Svar
7
· Visningar
1 382
Senast: palle
·
Träning Min unghäst född -10 har aldrig riktigt accepterat bett. Munnen är kollad,allt ser bra ut. I början så hade vi 3-delat tränsbett,vilket...
Svar
12
· Visningar
1 456
Senast: Ridinglady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Hämta eller sälja? Toyota Auris
Tillbaka
Upp