Bett-råd!

LillaVita

Trådstartare
Hade tandläkare ute till ponnyn för drygt 1 ½ månad sedan.
Fick reda på att det tvådelade bettet låg konstigt i munnen. Han hade fått svullnader i tandköttet. Förutom detta så låg bettet rätt i munnen (alltså inte för högt upp/ner) och det var rätt storlek.
Blev rådd till att börja använda jaktkandar.
Har ridit med det i ca en månad, och upplever det inte alls bra.
Det kändes som att han nästan "backade" när man red (ingen bjudning alls), och blev lång i halsen och tung i handen. Bet nästan tag i bettet och drog neråt.
Han har aldrig gått med rakt bett så jag gav det en månad för jag tänkte att det kunde vara en vanesak.
Igår provade jag (mest för lathetsskull) att sätta på det gamla tränset med tvådelat bett. Det var en helt annan häst! Han blev sitt gamla jag igen; pigg, busig och framåt. Och MKT mjukare i munnen...

Men nu är jag lite kluven; vill ju rida på en glad och framåt häst = tvådelade. Men jag vill ju inte att han ska ha ont i munnen! :confused:
Funderar på att köpa ett tredelat för att prova, borde ju minska "nötknäckar"-effekten?
Kan verkligen inget om bett och skulle bli fruktansvärt glad för lite råd och tankar! :bow:

Sv: Bett-råd!

jag hade satsat på att testat tredelat, den ligger bättre i hästens mun och är snällt :)

Sv: Bett-råd!

Testa ett tredelat eller ett rakt i rätt storlek o se vad hästen säger. Oavsett vad som händer i munnen så är det ju hästen som ska trivas. Ok, sår o sådan skit ska man väl inte tolerera (och dt borde hästen heller inte gå bäst med) men exakt hur påverkade dessa svullnader hästen? Hur satt de? Påverkades de mycket av bettanvändandet?

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
16
· Visningar
2 509
Senast: Edla
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 356
Senast: Freazer
·
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av... 2
Svar
31
· Visningar
4 703
Senast: Kristall10
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 945
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Vilken ras passar mig?
  • Kattbilder #10