Bett roblem vi hoppning

diddl

Trådstartare
Alla dessa bett

Jag undrar över bett. Vad är det för skillnad mellan ett rakt tränsbett och en jaktkandar Hur på värkar dom olika i munnen på hästen.
jag har problem med en skändlig kille som inte gillar bett.!!!!
det börjar bli smått tråkigt nu. Han fungerar mycket bra på jaktkandaren i markarbetet och i skogen. Men i hoppningen börjar han att vägra, som han aldrig gör annars. Jag försöker att mjukna på handen men dej hjälper inte han är räd om munnen. han är stark i hoppningen.
tränaren i hoppning tyckte att vi skulle prova ett rakt tränsbett. Men hur fungerar det har inte lust att handla mera bett nu har redan 8 olika till honom :confused:
Suck har någon någon bra förslag

Sv: Bett roblem vi hoppning

diddl skrev:
Alla dessa bett

Jag undrar över bett. Vad är det för skillnad mellan ett rakt tränsbett och en jaktkandar Hur på värkar dom olika i munnen på hästen.
jag har problem med en skändlig kille som inte gillar bett.!!!!
det börjar bli smått tråkigt nu. Han fungerar mycket bra på jaktkandaren i markarbetet och i skogen. Men i hoppningen börjar han att vägra, som han aldrig gör annars. Jag försöker att mjukna på handen men dej hjälper inte han är räd om munnen. han är stark i hoppningen.
tränaren i hoppning tyckte att vi skulle prova ett rakt tränsbett. Men hur fungerar det har inte lust att handla mera bett nu har redan 8 olika till honom :confused:
Suck har någon någon bra förslag

Ett rakt tränsbett är ju bara en stång med två ringa på...hehe. Men på jaktkandaret har du ju hävstången eftersom du har kedja. Jag känner igen mig i det här med bett!
Mitt förslag är att samla ihop stallet på bettbytardag! Finns säkert fler som behöver prova nåt nytt och du hade ju åtta stycken. Finns säkert nån annan som funderat på ett sånt bett som du har redan! Sen om nån av er hittar nåt ni gillar kan ni ju sälja det direkt eller så vet personen i fråga precis vilket bett h*n ska köpa!
Problemet för mig är att det inte finns så många bett i storlek 9,5, men är det en stor häst du har är det nog lite lättare! Lycka till!

Jag har ett eget stall så bytta bett med andra funkar inte.Jag vet att jaktkandaren har tungfrihet och de ska inte kunna bita sig fast. vad jag efterlyser är om någon annan rider på rakt tränsbett hur det fungerar eller pelhambett gummiklätt

Men du kanske kan kolla med dom du tränar med eller nåt sånt? Min medryttarhäst har ett rakt pelham i gummi. Enligt mig så det är lite onödigt tjockt...Men han funkar ju hyffsat på det ändå. Men bäst fungerar han på det tvådelade travbettet tror jag det är...Pelhammet har vi i skogen då han kan bli lite het. Men det är ju så individuellt för all hästar så det bästar är ju att prova själv!!

Jag rider på ett rakt tränsbett med fasta ringar, både när jag rider ut o när jag hoppar.
Detta bett är snällt i munnen och ger inte den hävstångseffekt som ett pelham gör. De flesta hästtandläkare rekommenderar det raka tränsbettet som ett snällt bett.
Den enda nackdelen är att eftersom bettet är rakt så kan hästen bli lite mer svårsvängd. Detta kompenserar jag upp med vikthjälper i stället, eftersom min dam är känslig i munnen.

Hade jag ägt 8st bett så hade det raka tränsbettet garanterat blitt den 9:e... (Jag äger nog 30st bett, så skäms inte...)

"Detta bett är snällt i munnen och ger inte den hävstångseffekt som ett pelham gör. De flesta hästtandläkare rekommenderar det raka tränsbettet som ett snällt bett.
Den enda nackdelen är att eftersom bettet är rakt så kan hästen bli lite mer svårsvängd. Detta kompenserar jag upp med vikthjälper i stället, eftersom min dam är känslig i munnen."

Tack för svaret.

Jag ska någ prova ett sådant bett. han har för mågan att bita sig fast den fulingen.Men man kan ju lägga ytligare ett bett till samlingen :smirk:
Att det är svårsvängdt är bra att veta. Jag rider honom mycke med vikthjälperna redan nu.

Kan det kanske finnas något i munnen som stör honom. Olika bett ligger ju an på olika sätt och vissa kan irritera mer än andra. Jag hade jätteproblem med min förra häst, han var sååå känslig. Vågade inte ta stöd alls. Markarbetade på ett rakt bett med fasta ringar, det tycker jag är bra till de som är oroliga i munnen. Inga ringar som kan nypas och inga brytpunkter i munnen.

I hoppningen så var han så het och stark, men det gick inte att betsla upp. Han kunde tom stegra sig för att komma undan bettet. Red på ett hackamore i några veckor och allt blev bra, då fattade man ju att det var nåt i munnen. Det var ett litet inflammerat ställe som gick an att ha ett bett på som låg stilla, men med hävstång gjorde det jätteont. Förr eller senare hade han fått så ont så det inte hade gått att ha bett allt.

Men det var nyttigt att rida på hack, man måste bromsa med mer än händerna. Vilket jag hade lite problem med då det gick lite fort och piloten var lite rädd :o

Jag har varit hoss tandläkaren men det är dags igen. Pollen brukar få det i julklapp :smirk:
Jag har bettskivor på de bett som inte har fassta ringar.
Provade ett tag att rida med hsckamore, men det gillade han inte alls. han fick spellet tåtalt, provade i parveckor blev inte bätre.
Raktbett varför inte om nu han gillar det :rofl:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 204
Senast: sweep
·
Utrustning Kan vi inte ha en bettråd där vi kan diskutera olika bett? Jag tycker det är kul med olika bett och deras inverkan och gillar att testa... 2 3 4
Svar
61
· Visningar
6 283
Senast: Gimlan
·
Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 353
Senast: Freazer
·
Ridning Hej! Jag behöver råd! Min kompis köpte sin första häst för ett par månader sen, har innan dess ridit hästen hela året utan några som... 2
Svar
20
· Visningar
3 037

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Vilken hundras?
  • Akvarietråden V
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka