Bett som liknar Pessoa.

Inka-90

Trådstartare
Jag fick prova och rida min häst på pessoabett och han gillade det, han gick jättebra på det!
Men eftersom jag själv inte är så förtjust i just pessoa och eftersom man inte får tävla på det söker jag nu efter ett annat bett som liknar pessoan som jag kan prova på honom, det ska vara godkänt att tävla dressyr på.

Sv: Bett som liknar Pessoa.

Du har ju ingen större valmöjlighet direkt, det enda som inte typ är ett vanligt bett är ju baucher. Provat det?

baucher bettet är det enda som i ngn mån kan liknas vid pessoat, dvs det ger minimal hiss verkan.

Jag har endast ridit på 3-delat med fasta ringar tidigare.
Hästen vill gärna bli hög och öppen i formen om han får bestämma ;)
För att rida ihop honom behöver jag hålla ganska hårt i tyglarna och han vill själv gärna hänga lite så han drar ut mina tyglar, och biter fast i ena tygeln ibland.
Jag har ridit lite med thidermantygel för att han ska förstå att det är skönare att gå i rätt form, han har blivit mycket bätttre så vi har kommit en bra bit på väg.
Sen var det någon som frågade mig om jag hade provat ett pessoabett, blev lite skeptisk men provade ändå och jäkar vad lätt i munnen han blev!
Jag fick verkligen sytrådskänslan i tyglarna, precis så som jag själv vill ha kontakt, allt hängande i tyglarna var borta!

Men jag får ju inte tävla på pessoa, så tips på vad jag kan prova för annat bett?

För att rida ihop honom behöver jag hålla ganska hårt i tyglarna och han vill själv gärna hänga lite så han drar ut mina tyglar, och biter fast i ena tygeln ibland.
Jag har ridit lite med thidermantygel för att han ska förstå att det är skönare att gå i rätt form, han har blivit mycket bätttre så vi har kommit en bra bit på väg.
Sen var det någon som frågade mig om jag hade provat ett pessoabett, blev lite skeptisk men provade ändå och jäkar vad lätt i munnen han blev!
Jag fick verkligen sytrådskänslan i tyglarna, precis så som jag själv vill ha kontakt, allt hängande i tyglarna var borta!

Men jag får ju inte tävla på pessoa, så tips på vad jag kan prova för annat bett?

Jag skulle ta hjälp av gummisnodd/Chambon...
För att få hästen stark i en rund form för att den ska orka gå där med ett tränsbett...

Varva med ett pessoa kan du ju alltid göra för att få hästen allert för hjälperna och sedan gå tillbaka till ett tränsbett...

Jag förstår PRECIS vad du menar, jag hade en jättetrevlig val ett tag, seg som en ridskolehäst i sirap, fick tom avbrott i galoppen på dressyrtävlingar :crazy: tävlade upp tom 120 på honom, han var inga problem att rida på med vanligt tränsbett (gick i form osv) MEN så fort jag hoppade var det liksom inte kul att ha hela hästen i "handen", så honom red jag ALLTID på pessoa om jag inte red just dressyrträning/tävling.

Det blev så mkt enklare att rida honom, lätt i handen och mer "framme" ...

Så detta är ju såklart också varför jag inte förstår folks "ilska" mot pessoa... Det är enligt mej fullt dugligt på vissa hästar ;)

Det beror nog på att den där känslan av sytrådar och fjäderlätt kontakt oftast för att inte säga alltid beror på att hästen inte vågar/vill ta stöd på bettet. Det gör liksom för ont.

Fast det finns ju så mycket bättre bett om det är den känslan du är ute efter. Jag hade börjat skifta bett oftare. Själv rider jag på muffbett, baucher, kimblewick, hackamore och 2 delat med kopparrullar. Just för att variera men också för att hästen inte ska hänga i de mildare betten.

Men testa baucher, en favorit här.

Det är ju just det jag säger, det är känslan jag är ute efter och jag vill hitta ett annat bett än pessoa :)

Jag ska prova baucher o se vad han tycker.

Det beror nog på att den där känslan av sytrådar och fjäderlätt kontakt oftast för att inte säga alltid beror på att hästen inte vågar/vill ta stöd på bettet. Det gör liksom för ont.

Om hästen får ont i munnen av att du har ett pessoa är det nog ett allvarligare fel än att det handlar om bettet.

Jag blir så trött på folk som inte begriper va de pratar om

Kan inte din tränare hjälpa dig utbilda din häst istället?
Om tränaren anser att ni behöver "hjälptyglar/själptyglar" eller såna här bett istället för utbildning kanske det är dags att se sig om efter att tränare som kan hjälpa er eller stå för att den inte har kunskap nog..

I ditt fall handlar det garanterat om utbildningsmiss.
Det är inte direkt något ovanligt. Men tråkigt att man maskerar problemet med diverse anordningar istället för att utbilda hästen.

Kan inte din tränare hjälpa dig utbilda din häst istället?
Om tränaren anser att ni behöver "hjälptyglar/själptyglar" eller såna här bett istället för utbildning kanske det är dags att se sig om efter att tränare som kan hjälpa er eller stå för att den inte har kunskap nog..

I ditt fall handlar det garanterat om utbildningsmiss.
Det är inte direkt något ovanligt. Men tråkigt att man maskerar problemet med diverse anordningar istället för att utbilda hästen.
Håller absolut med i det du skriver :) (slapp själv :D)

Vilket problem tänker du på då? Kan inte du berätta vad som händer när du kortar tyglarna med ett pessoabett? Skulle vara intressant att höra hur en som rider på det ser på saken. För jag antar att du kvalar in under personer som vet vad du pratar om och är ordentligt påläst.

Vilket problem tänker du på då? Kan inte du berätta vad som händer när du kortar tyglarna med ett pessoabett? Skulle vara intressant att höra hur en som rider på det ser på saken. För jag antar att du kvalar in under personer som vet vad du pratar om och är ordentligt påläst.

Kan du berätta för mej som aldrig upplevt att en häst får ont i munnen av ett pessoa HUR den får ont av ett pessoa ?

Alla bett kan göra illa hästen i fel händer, men att just pessoa ska va spektakulärt och "värst" köper jag verkligen inte.
Så många som förespråkar pelham att man blir mörkrädd... (för det är ju SÅ mkt snällare och gör inte alls samma sak :banghead: )

Det blev så mkt enklare att rida honom, lätt i handen och mer "framme" ...

Så detta är ju såklart också varför jag inte förstår folks "ilska" mot pessoa... Det är enligt mej fullt dugligt på vissa hästar ;)

Say no more...........:arghh::rage:

Läs i trådar om pessoa så lär du aldrig vilja rida med det hemska bettet igen!:rage:

Läs i trådar om pessoa så lär du aldrig vilja rida med det hemska bettet igen!:rage:

:banghead: :banghead: :banghead: Ja för jag har ju ingen ANING om hur bettet funkar :banghead: :banghead: :banghead:

svar nej

Jag hatar pelham lika mkt som ni hatar pessoa. MEN jag skiter högaktningsfullt i om folk rider på pelham (egentligen, även om jag tycker det är sorgligt) och kan därför TROTS alla försök att övertyga mej om nonsens om pessoa inte se problemen som ni ser...

Men så rider jag ju på graman om det hjälper med :nailbiting:
Stackars mina hästar :eek:

Kan inte alla bara ta och lugna sig lite. Nu handlade inte denna tråden om vilket som är värst, pelham eller pessoa. TS ställde en fråga och om det varit jag som startat tråden så hade jag varit fullständigt likgiltig inför alla dessa utspel om personliga uppfattningar om diverse bett.

TS. Om du upplever att din häst går bra på ett pessoa bett och du känner att du har tillräcklig kunskap för att kunna fatta ett informerat beslut så är det ju inget problem att fortsätta rida på det till vardagen. Kanske räcker det om du tränar med ett lite skarpare bett ibland till vardags och använder tex ett D-rings bett med fasta ringar i övrigt?

kl

Jag förstår inte riktigt hur du tänker?

Hur kan ett skarpare bett få hästen att gå i form? Du rider ju inte fram formen med handen? Tror snarare att det är så att hästen tycker att bettet är skarpt och inte vill hänga i det, men det har ju ingenting med formen att göra.

Min häst är likadan, hänger i handen och blir låst i ena handen. Jag brukar då istället varva med hackamore så hon inte har möjlighet att hänga i handen och då märker jag direkt hennes protester - jag får helt enkelt inte henne att gå fram för skänkeln ordentligt. Dock lyckas det när min tränare rider henne på vanligt bett (hon fattar inte vad jag menar med hård i munnen, men hon kan ju rida till skillnad från mig:crazy:). Jag får ju även till det på träning och när jag verkligen RIDER henne här hemma.

Men jag köper inte alls att hästen skulle gå i form bara för att du byter till ett skarpare bett, jag tror faktiskt inte att du har hästen framme för skänkeln.

Hästen blir inte låst "i ena handen". ;)
Det är det du som blir. Och därmed kan hästen också använda din hand som en rollator.

Halvt kl:

Om det skiter sig så att man upplever dem stumma i truten i ena sidan sitter det oftast i balansen. Hästen behöver lära sig hålla balansen(framåt/bakåt och i sidled). Den kan också behöva lösgöras för att förmå balansera sig annorlunda.
Den är förmodligen inte liksidig.

Testa rida hästen på en volt fört åt ena hållet och sen andra, känns det skillnad i hur hästen böjer sig och ställer? Tempo? Balans?
Testa flytta rumpan åt båda hållen på volten. Skillnad? Flyttar lättare åt ena?

Är hästen inte liksidig i kroppen kommer den inte kännas liksidig i fronten heller.

En häst som heller inte är utbildad vet inte vad gå på tygeln är. Den vet inte hur eller varför. Den har inte läst ridhandboken.
Så därför måste vi utbilda dem att förstå hur vi vill ha dem.
Det behövs inte hävstång(som även hack är) eller hjälptyglar.
Är man duktig nog på hästutbildning att kunna rida med de är sakerna så behöver man dem inte. Helt poänglösa i det här syftet!

Som nödbroms i hoppning : visst! Köp ett Pessoa om du inte orkar traggla grunder..
Graman som livräddare vid uteritt: Visst! Köp det om du inte orkar traggla grunder!

Men som utbildningsverktyg: Nej!!
Det ger inte rätt effekt iom att problemet inte sitter i mun eller hals isolerat.
Plus att ryttaren måste lära sig!
Det här problemet går att lösa på inte alls särskilt många pass om man har rätt hjälp och rätt system.

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
869
Senast: Lisen82
·
Western Hej! Jag är ganska ny inom westernridning och håller fortfarande på att lära mig, så jag rider på en låg nivå. Min tränare har dock...
Svar
2
· Visningar
568
Senast: Ramona
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp med diarré?
  • Dalmatiner
  • Valp 2025

Hästrelaterat

Tillbaka