bett till het häst?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare karuso_00
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 52
  • Visningar Visningar 2 887
K

karuso_00

ja vilket bett????:confused:
har en 6-åring som har gått hur bra som helst ett tag på pessoabett men när jag är ute o galopperar så skiter han i att jag sitter o vill bromsa.... rena ångloket där bromsen har gått sönder:crazy:
rider för tillfället på pelham stång o det hjälper inte ett skit, har ett ganska skarpt westernbett med långa skaklar o kedja på men det hjälper inte så mycket det heller när ångloket får fart.:(
o jag vill kunna ut o galoppera fort men under mina villkor:cool:

snälla hjälp nån som har nå tips o ideer innan det blir för hemskt:crazy:

Sv: bett till het häst?

jag ser bara en utväg, och det är att du tränar mer lydnad med din häst. den verkar inte lyssna på dig för 5 öre, och du rider redan på såpass skarpa bett att jag tror att det bara kommer bli värre om du ska betsla upp mer. varför gå ut och galoppera fort när du inte har kontroll på hästen? det är väl bättre att ta det lugnt i början tills hästen lyssnar på dig...

Håller med vickan.

Det är ju bättre att ta det lugnt så att du känner att du ahr kontroll.

men det är ju det som är poängen... min häst lyder mig bättre än min hund gjorde, både när han är lös o när jag rider i ridhuset...

jo, men att rida i ridhuset och att rida ut i skogen i snabb galopp är ju en väldigt stor skillnad... gör galoppfattningar och sakta av efter en kort bit, så "hinner" han inte springa iväg. du kommer få en mycket lydigare och uppmärksammare häst. blir hästen hetsig i galoppen så är det bara att hålla sig till traven till den lugnat ner sig igen! och tänk på att vara mjuk i handen när du rider.

i ridhuset rider jag med vanligt pessoabett:smirk:

Jag har också en unghäst som hade en tendens att bli väldigt stark. Jag tycker det känns fel att betsla upp så unga hästar och tränar hellre en väldig massa lydnad ute istället. Mkt halter, rusar han iväg i galoppen är det halt och ryggning några steg, rider mkt öppnor och skänkelvkiningar så att ha hela tiden har något att tänka på, rider mkt fattningar osv. Det är inte roligt men det känns mkt bättre att lägga ner lite extra energi på att få hästen lydig istället för att sätta på ett skarpt bett. Vad händer då när man sedan sätter på ett vanligt tränsbett igen?

Jag håller med Hot shot, det är ingen höjdar lösning med skarpa bett. Det brukar bara bli värre, tyvärr.. Hästen ska stanna på ditt kommando, inte för att det gör ont... Min häst går på vanligt tränsbett när vi jobbar och när vi är ute så använder vi engelskt hack, det funkar för oss.

men i galoppen då. om han springer på så göra halt o rygga, men om man inte får stopp på hästen då??? han kör bara ner huvet o springer o ökar... man sätter käkrem på travare men finns det inget liknande för ridhästar??? :idea:

Du kan ju göra volter, åttor och serpentiner.
Gör såna saker så han får annat att tänka på.

Om han kör ner huvudet är ju pelham o andra stångbett de minst lämpliga eftersom de inverkar sänkande :smirk:

Om han sticker för dig i galoppen så trava då! Tills tarven funkar, sen kan du börja göra fattningar ute o som nån annan sa galoppera en bit o sen bryta av. Lösningen är inte att betsla upp, det döljer bara symtomen..........

Hur går det om du rider på vanligt tränsbett i ridhuse/paddock? Varför pessoa?

men det går ju inte att göra på en smal grusväg...

ärligt talat så har jag inget svar på det. :crazy:
red med det förrut, pessoabettet, o jag behöver det i hoppningen för att hinna få tillbaka honom mellan hinderna...

tack allihopa för alla tips om allt annat. ska faktiskt ta mig en tänkare o prova lite saker hemma.:)

Har du aldrig med vanligt tränsbett?

Om inte så borde du faktiskt ta hjälp med din häst.. På unghästar borde man inte behöva skarpare än vanligt tränsbett. Hur tror du det kommer bli när han blir äldre då? Han kommer ju liksom vänja sig vid skarpare bett och sen inte känna/bry sig när man stoppar in ett vanligt tränsbett.

Du skriver att han lyssnar på dig när du rider i ridhuset osv... Vaför har du pessoa då? För att han inte lyssnar på vanligt tränsbett?

Hade haft som mål ett att kunna rida på vanligt tränsbett i ridhuset först o främst, åtminstone vid markarbete/dressyr... och sen får man ibland acceptera, alla hästar fungerar det inte att galoppera snabbt med ute och ändå ha kontroll, då kanske det är bättre att helt enkelt skippa den delen, hålla sig till lugna samlade galopper?!?? Betsla upp tror jag inte jag på!! Pessoa är perfekt för starka hästar, men över det tycker jag man ska undvika så mycket som möjligt!

Nej ute e en annan femma, men om man alltid, även vid dressyr och markarbete i på ridbana eller ridhus, använder skarpare bett och anser att det är nödvändigt så betraktar jag det som ett problem.

markarbete o dressyr går han med vanligt tränsbett, läs ovan svar...
behöver det i hoppningen för att få tillbaka honom mellan hindrerna

Min personliga åsikt är att man ska ha en väldigt lyhörd och välriden häst om man ska rida på så pass skarpa bett. Använda bettet som en förfinad hjälp. Westernryttare sätter oftast inte stång på hästarna förrän de är mogna och utbildade för det.

Liknande trådar

Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och... 2
Svar
25
· Visningar
4 644
Senast: AW
·
Ridning Jag blir snart dum i huvudet av detta konstanta sökandet efter det perfekta bettet! Kan det inte bara stå "Bambilino ta det här bettet"... 2 3
Svar
44
· Visningar
7 580
Senast: IngelaH
·
Ridning Idag var jag med om något mindre roligt som jag helst inte vill vara med om igen. Jag och "A" var på en härlig ridtur, solen värmde på... 2
Svar
25
· Visningar
7 545
Senast: iNHALE
·
Utrustning Hejhopp! Fick i somras hem en 5-årig ouppfostrad irländare som äälskar att hoppa, nästan lite för mycket... :D Rider honom idag på...
Svar
9
· Visningar
1 165

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Besiktning nödvändig?
  • Bergsyra
  • Ormbett
Tillbaka