Bett till hoppning/uteritt!

astridji

Trådstartare
Ni som rider på kimbelkwick bett, vad tycker ni?
Blev tveksam när det stod att det trycker mot gommen som effekt.. meeeen somsagt så rider jag mest som mest på äggbett då jag den senaste tiden ridit dressyr pga väder och inget ridhus.

Men känner att jag behöver ett skarpare till hoppning/uteritt. Är lite intresserad av kimbelkwick, flippanbett eller möjligvis ett pelham igen.. dock inte det med gummi då han inte gillade det alls. (jag har nu tillgång till ridhus igen)

Jag anser själv att man ska rida på så snällt bett så länge som möjligt, och äggbettet är vilket vi trivs bäst på då han gärna får nypsår, det ligger även väldigt bra i munnen på honom (vilket även pelhammet gjorde men han ogillade gummit när det var så tjockt)!

Jag har en väldigt mjuk och stilla hand vilket kanske är värt att nämna.

Synpunkter? Vad gillar ni för bett?

Sv: Bett till hoppning/uteritt!

Jag rider på kimblewick ibland på min ena. Jag tycker att det fungerar bra, blir lite skarpare utan att det blir för mycket hävstång. Har ett rakt utan tungfrihet.

Ett kimblewick som har en normal låg tungfrihet och en lagom spänd kinnkedja trycker inte i gommen på hästen.

Jag rider ibland ut med kimblewick (varierar med ponnyhack) och numera hoppar jag även på det. Jag är som du och vill undvika skarpare bett in i det längsta, men med min blir hon väldigt stark när hon vill och det känns inte rätt att slita i munnen på henne med ett milt bett heller. Jag har Kimblewickbettet på "övre hacket" och det ger tillräcklig effekt på min. När jag red på tredelat i hoppningen hade jag alltid ett pet eller två på tävling eftersom jag inte kunde reglera henne alls. Efter jag började hoppa på kimblewick har vi varit nolla på nästan alla tävlingar. Jag tycker att kimblewick är ett förhållandevis snällt bett i jämförelse med många andra skarpa bett. :)

Om han för övrigt tyckte om pelhamet skulle jag satsa på ett vanligt rakt pelham med 2 tyglar så kan du rida på stång när det behövs, jag har pelham på min heta dam, rider 99.99% på bridong tygeln, hon har fattat att man ska sköta sig med ett pelham. Har nog använt stångtygel kanske 3ggr? på ca 2 veckor nu.

Om bettet trycker i gommen så inverkar det fel, det är inte meningen att det ska trycka i gommen utan tungfriheten är för att avlasta tungan på hästar som inte gillar för mycket tryck på tungan.

Tycker kimblewick är värt att testa, vet många hästar som trivs bra på det.

Jag tycker jaktkandar är ett trevligt bett.
Har ett rakt utan tungfrihet till min herre. Han har inte mycket plats i munnen o ett bett med port får inte plats. Ngt som är viktigt att man kollar upp.

Tack för att ni är så snälla och svarar! Att rida med två tyglar på pelham är inget alternativ tyvärr då det inte är tillåtet att tävla med i hoppning! Annars hade jag gärna gjort det.

Valet står fortfarande mellan pelham och kimblewick, kanske om ekonomin tillåter att jag köper båda för att se vilket han tycker bäst om och vilket som fungerar bäst.

När ni nämner jaktstång så blir jag osäker, vad är detta riktigt, när jag söker på det så dyker kimblewick bettet upp, någon som har en bild?

Som sagt, tack för era svar! Bett är för mig en djungel då jag alltid haft hästar som fungerat bra på vanliga snälla bett!

Kimblewick kallas ofta för jaktstång eller jaktkandar. Det är alltså samma bett ;)

Är det en ponny du har då? Annars får man tävla med dubbla tyglar.
Vill du bara ha en tygel så hade jag föredragit kimbewickbettet.
Jag har ett pelhambett i syntet, det är mycket smalare än gummibetten. Kan ju vara bra att veta.

Tack för att ni är så snälla och svarar! Att rida med två tyglar på pelham är inget alternativ tyvärr då det inte är tillåtet att tävla med i hoppning! Annars hade jag gärna gjort det.

Va? Det tävlade jag med när jag tävlade hoppning.

Iaf, kimblewick är ett av mina favoritbett! Jag rider min häst ganska mycket på det, framförallt i skogen när vi ska konditionsarbeta och jag inte vill/kan sitta och slipa en massa på formen. I vanliga fall rider jag på 3-delat muffbett och hon är absolut inte okänslig på något vis.

Rekommenderar utan tungfrihet.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Utrustning Hej Nu är det så att vid hoppning så letar jag ett nytt bett. Kommer användas endast vid tävling då jag jobbar på med vanligt tränsbett...
Svar
5
· Visningar
1 864
Senast: Vogue
·
Utrustning Jag behöver bettförslag till ena ponnyn. Jag rider oftast på hackamore, ibland babypelham, rakt i gummi. Hon är åt det heta hållet och...
Svar
1
· Visningar
1 112
Senast: Lipperta
·
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och... 2
Svar
25
· Visningar
4 581
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Blandraser och renraser
  • Kattmat i mousse-form
  • Valp 2025