Bett till körning

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Egonson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 1 002
E

Egonson

Jag rider på ett tunnt, tredelat fullcheek 13,5 cm, det fungerar hon jättefint på.
Bettet sitter så här btw: http://img.photobucket.com/albums/v281/Sanna_Plutt/Lina/Hastarna002.jpg

Men hon kan bli stark ibland så när jag kör vill jag ha något som är liiiite skarpare, för säkerhets skull så att man säkert kan bromsa, åtminstone sakta ner, om man måste.
När man rider har man ju ändå både sits, röst OCH hand att använda samtidigt om man så vill, kör man och hästen inte lyssnar på rösten måste man ju ha något att bromsa med och då känner jag mig inte riktigt säker på ett "vanligt" bett.

Jag kikade lite på postkandar på Hööks, men jag tycker inte om att mundelen är räfflad på ena sidan.
Skulle helst vilja ha ett rakt lite svagt böjt, mullen mouth. Inte för tjockt heller, och inte sådär räfflat utan slätt.
Om jag ska ha rakt bett, ska jag ha längre, kortare eller samma storlek som ett tredelat?

Vad finns det för andra bett man kan prova, som är aningens mera skarpa än det jag har?
Vad tror ni om ett helt vanligt rakt tränsbett med fasta ringar, vad har det för verkan gentemot det tredelade?

Tacksam för lite tips :bow:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bett till körning

Jag rider på 3-delat och kör på ett rakt mullenmouth, min häst blir också lite småstark när man kör.. tror jag har samma storlek på betten.

Okej. Jag har funderat på att prova rakt tränsbett, MM, men jag kan inte riktigt bestämma mig för vilken sorts mundel jag ska ha.
Tvådelat gillar hon INTE så det är uteslutet iaf. Så det får nog bli ett rakt.. *funderar så det knakar*

Kollade runt lite till, finns ju raka travbett med, alltså raka bett med en "pinne" som går neråt i stället för två som på fullcheek.

Om han lyssnar bra, men kanske inte perfekt, på ett vanligt tredelat skulle jag inte satt på ett stångbett. Det blir bara onödigt okänsligt.

Beroende på vad din häst gillar och inte gillar, så antingen typ ett waterfordbett eller ett mullen mouth.
Om ringarna är fasta eller inte spelar ingen roll för inverkan. Och du ska ha samma storlek på alla bett :) Om inte hästen säger annat förstås.

Tigertofflan skrev:
Om han lyssnar bra, men kanske inte perfekt, på ett vanligt tredelat skulle jag inte satt på ett stångbett. Det blir bara onödigt okänsligt.

Beroende på vad din häst gillar och inte gillar, så antingen typ ett waterfordbett eller ett mullen mouth.
Om ringarna är fasta eller inte spelar ingen roll för inverkan. Och du ska ha samma storlek på alla bett :) Om inte hästen säger annat förstås.

Ja hon lyssnar bra på tredelat när jag rider, så länge hon inte kommer på att hon är faktiskt starkare än matte :p
Då kan det gå lite fort ibland.
Men som sagt är det ju mycket lättare att bromsa när man rider tycker jag iaf för då kan man ju "sitta till" lite bromsande också.
Kör jag vill jag nog ha lite mera koll.

Fasta ringar vill jag nog ha, hon trivs inte bra med rörliga, då går hon och grejar och pillar för mycket. Med fasta ringar är munnen stilla, ännu bättre med som jag har parerstänger.

Jag har ju funderat på något med mullen mouth. Men jag vet bara inte vilket, om det är vanligt tränsbett eller något med lite hävstång.

Har förresten hittils kört utan nosgrimma, jag har ibland remontgrimma när jag rider.
Kanske ska man använda nosgrimma när man kör också, eller om det har ngn betydelse öht?

Hästen har btw 13,5 i bett storlek.

Gronda skrev:
Har också insett att jag behöver ett lite skarpare bett vid körning. Har normalt ett tvådelat (ganska tunt) med fasta ringar.

Planerar att beställa B-rjes körbett
http://www.borjes-tingsryd.se/e-line/images/products/2109.jpg
Finns dock bara från strl 12,5... tur man har en ponny med bred käfft;)

Det såg ju intressant ut. Fast är det helt rakt eller lite "mullen mouth"?
Finns ju i pållans storlek 13,5 cm.

Hej, det kvittar om det är räfflat, vill du prova lite olika så är bettet vändbart, och slätt på ena sidan. Min häst är det INGEN skillnad på hur jag än har postkandaret. Det som spelar lite roll är med eller utan kindkedjetunnel eller hur hårt du spänner kedjan.

Rid med stångbett innan du kör , för travare vet inte hur de ska reagera riktigt på hävstångseffekten. De kan även försöka lägga tungan över bettet, vilket är rätt lätt tyvärr. Då slutar hö o vä att fungera.
Stångbett kan du även ha en större strl i än ett tränsbett. jag har 14 på stång o 13 på tränsbettet till min travare/körhäst.

Det allra viktigaste innan du kör är att riktigt nöta in körkommandona.

Hooo-avsaktning
Ptrrr-halt och då menar jag halt :)
Ssss trav
schhhh öka

de två sista används lite olika av olika kuskar.
Och slå aldrig med tömmen på rumpan!

Jag hoppas du o din häst får många mysiga timmar i vagn!

Okej, jag tyckte det såg lite "hårt" ut på något sätt det där räfflade. Men då är det tydligen inte det :) Kanske ska prova åtminstone, skadar aldrig.
Vad är det mest för skildnad med eller utan kindkedjetunnel? Blir det lite skarpare kanske om man kör utan tunnel?
Jag har tänkt använda tunnel om det blir ett bett med kindkedja.

Men hon är ju ingen travhäst, hon är ju en bruksnordis :D ;)
Min syster har däremot en travhäst, fast han körs inte alls längre.

De kommandona sitter benhårt, hon är riktigt inkörd som tvååring (21 år nu) och sedan körd i massor, även i skogsbruk lite lätt.
Hon vet precis hur hon ska göra i alla lägen vad gäller att bli körd för vagn, en riktig läromästare i det med andra ord.

De kommandona sitter, säger jag "Prrrrr" så stannar hon direkt utan att jag behöver ens röra i tömmen.
Jag använder också "Hooo" till avsaktning, och "Ssss" till trav, samt ett kort "Sch, Sch, Sch" typ till ökning.

Jag tömkörde senast i går (med träns, riktig gjord och hela faderuttan) som en test in för vårens körturer och då satt dom :bow:

Nja, om han inte gapar så är ju en nosgrimma rätt överflödig.

En liverpoolstång (den som är visad här tidigare i tråden) kan du ha som både tränsbett och stångbett, så kan du reglera lite själv hur du vill ha det.

Jag skulle inte vilja ha en räfflad mundel på ett bett, och ska det vara rakt vill jag ha det som mullen mouth. Helt raka stänger ger ett enormt tungtryck och är inte sköna nånstans.

Med en kinnkedjetunnel blir kinnkedjan lite mjukare, och det blir inte lika skarpt.

Liknande trådar

P
Körning Har en shettis som fyller fem nästa år som jag körde in när han var tre. Jag kunde inget omkörning, så vi är båda självlärda. Iaf så... 2
Svar
31
· Visningar
3 821
Senast: Korven
·
Utrustning Läs gärna http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=749040&highlight=konstiga+bett för lite mer bakgrundfakta. Tänkte testa ngt...
Svar
13
· Visningar
1 469
Senast: Baddy96
·
Utrustning Hästen ifråga är ett treårigt fbl som tränats men inte löpt. Vid provridningen och när hon kom visade hon ganska kraftig (i mina ögon)... 6 7 8
Svar
149
· Visningar
11 018
Senast: Alexandra_W
·
Dressyr En utav mina medryttarhästar är en ganska känslig dam som alltid gärna har gått med nacken jättehögt o kröker jättefint på nacken, men...
Svar
14
· Visningar
2 199
Senast: lizan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka