Bett tipps...nån??

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Nelson
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 950
N

Nelson

Hallå! =)

Jag undrar om nåon har något bra ipps på ett bett!
jag ska ha det när jag är ute o rider, vid mkt fart eler vid hoppning.
Min lilla dam är då mkt pigg, ej så hetsig men stark!!
visst jag tycker inte man ska betsla upp bara sådär men jag har ridit o tränat lydnad jätte mkt i månader, o jag har kollat upp henne o det är inge fel hon är bara mkt tuff o rida!

ett bett som jag tänkt mkt på är ett kimblewickbett(stavas) sk. jaktkandar.

därför det är tungfrihet = truck på tungan, så hon inte tar upp o ut huvudet.
lite hävstång = blir inte det här dragandet.

sen hade jag funderingarna på ett gag-bett.

men pessoa har jag provat, varken jag eller pållan gillar det!

hoppas på tipps!

Sv: Bett tipps...nån??

Gagbett och pessoa har typ samma effekt så det blir nog inget bra. Effekten med pessoa och gagbett är att när man tar i tygeln så dras bettet upp högre i hästens mun vilket ofta resulterar med att den höjer huvudet.

Tungfrihet ger inte tryck på tungan utan tryck på lanerna.

Vill du ha ett bett som är lite skarpare men ändå ganska snällt så kan ett jaktkandar vara bra, det finns ju olika ställen där du kan fästa tygeln så att du får olika mycket hävstångseffekt.

Vanligt rakt (odelat) bett! :bow:
Provade också jaktkandar(kimblewick) och det funkade super.
Sen började jag fundera på vad det var som var så bra.
Nu har jag testat ett rakt tränsbett och det är helt underbart. :love: :love: Hästen är suuperfin och trivs jättebra.
Helt klart värt att testa även om det inte ser ut att kunna göra underverk ;)

kaaa_ skrev:
Vanligt rakt (odelat) bett! :bow:
Provade också jaktkandar(kimblewick) och det funkade super.
Sen började jag fundera på vad det var som var så bra.
Nu har jag testat ett rakt tränsbett och det är helt underbart. :love: :love: Hästen är suuperfin och trivs jättebra.
Helt klart värt att testa även om det inte ser ut att kunna göra underverk ;)

testade min häromdagen på ett rakt (sånt mt svag böjning). men han gick som en kratta. bet sig fast typ i bettet? tror du han kommer lära sig att gå med detta? ;) el ska ajg byta tebaks till mitt två delade : D

,man måste ofta ha väldigt mycket skänkel för att få ett bra stöd utan att hästen hänger i handen om man rider på odelat

startgrow skrev:
testade min häromdagen på ett rakt (sånt mt svag böjning). men han gick som en kratta. bet sig fast typ i bettet? tror du han kommer lära sig att gå med detta? ;) el ska ajg byta tebaks till mitt två delade : D
rid på de som funkar på just din häst. det är aldrig fel att prova nåt annat bett, men det är ingen idé å rida på ett bett bara för att nån annan säger att det är bra (och det kanske det är åxå, på en annan häst...)

Jag rider dressyr med vanligt tvådelat bett och det fungerar jättebra.. men ute i skogen, hoppning och terräng har jag ett westernbett som jag inte har en aning om vad det heter men det ser ut ungefär som ett Tom thumb bett fast med vanliga runda bettringar. Det fungerade jättebra till för ca två veckor sedan. Nu "drar han mig ur sadeln" så fort vi travar eller galopperar. Inte för att han är het eller så utan bara stark när jag "bromsar". Han varierar dessutom med att dra upp huvudet och dra in näsan mot bogen när han gör det.. Jag har provat pessoabett och det fungerar inte - så inga bett med hävstång.. Nån som har förslag på bett till min kuse? :bump: :bump: Självklart använder jag sätet oxå men jag orkar inte sitta emot när han gör så.. :rofl:

ett pelham el jaktkandar är visserligen med hävstång, men eftersom de har kinnkedja verkar de inte på samma sätt som ett pessoa...

tant agda skrev:
rid på de som funkar på just din häst. det är aldrig fel att prova nåt annat bett, men det är ingen idé å rida på ett bett bara för att nån annan säger att det är bra (och det kanske det är åxå, på en annan häst...)

inte tänkt rida me det bara för att någon sagt att det är bra : ) Utan jag har bara testat det. Kanske kan man hitta något som hästen funkar ännu bättre på ; P. Sen är det väl alltid bra att byta bett ibland : )

men han funkar helt klart bäst på ett vanligt två delat. :D

tant agda skrev:
,man måste ofta ha väldigt mycket skänkel för att få ett bra stöd utan att hästen hänger i handen om man rider på odelat

okej. kanske där det klämmer då. att mina skänklar inte räcker till riktigt. men jag har inte mer att ta av så ; P :angel:

Liknande trådar

Utrustning Rider på western och dressyr på min häst. Hon är toppen fin på banan med vanligt tränsbett, eller vad du nu än vill stoppa i munnen på...
Svar
2
· Visningar
865
Senast: fijja
·
R
Utrustning jag har hamnat i bettljungeln igen... jag hör delade åsikter om att betsla upp lr inte.. Iaf, Hon är ett Hlb sto snart 7 år.. Grymt...
Svar
12
· Visningar
1 101
N
Hoppning Mitt halvblodsto som e född ´-99.... Hon har ett tuft temprament..kan bli tjurig ibland när hon inte får som hon vill (ej ont).. men...
Svar
5
· Visningar
1 107
Senast: Fifflan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka