Bukefalos 28 år!

Bett-tips till häst som tuggar på bettet.

Anzzie

Trådstartare
Har en häst som tyvärr har för sig att tugga på bettet med tänderna = tänderna slits.

Han kontrolleras hos hästtandläkare som har provat ut bett till honom. Hon rekommenderar att rida så mycket bettlöst som möjligt.

I dagsläget har jag ett hackamore, rider mest i skogen på det, han blir väldigt tung i handen på det, hänger på hackamoret.

Ett tredelat med fasta ringar i metall. Funkar rätt okej

Ett rakt syntet som han inte trivs så värst med just nu.

Jag växlar mellan achennosgrimma och pullargrimma när jag har bett.

Undrar om det finns nån här som har haft samma problem med sin häst och vad ni gjort? Ytterligare bettidéer???
Kan tillägga att min häst är lite grejig med tungan (har en stark och smidig tunga....) och kan lägga den över bettet om man har bettet för långt ner.
Eftersom han är dressyr/hopphäst vill jag ju gärna hitta ett bettalternativ som funkar utan att tänderna slits ned till kälkbacke.
 
Sv: Bett-tips till häst som tuggar på bettet.

Förresten vad är skillnaden på Novabett och rakt syntet, rent användningsmässigt???? Vet bara utseendeskillnaden, har aldrig provat novabett..
 
Sv: Bett-tips till häst som tuggar på bettet.

Köp ett helt vanligt oledat muffbett(=fasta ringar), det kan hästen inte vika ihop o tugga på. Kostar ingen förmögenhet heller!

Två av mina hästar tuggar frenetiskt på delade bett, men de blev helt stilla i munnen med detta bett. Det är oxå det bett min tandläkare rekommenderar.
 
Sv: Bett-tips till häst som tuggar på bettet.

Testa hanging cheek/baucher. Munstycket är fixerat i en vinkel som gör det svårare för hästen att fippla upp det mot tänderna. Numera även godkänt för dressyr!
 
Sv: Bett-tips till häst som tuggar på bettet.

Ett syntetbett är ofta stumt (går inte att böja och är ofta tjocka) medans ett novabett är böjbart och gjort av silikon. Jag personligen hade använt remont på en sådan häst.
 
Sv: Bett-tips till häst som tuggar på bettet.

Baucher lät intressant, ska nog testa ett sånt!!!
Bra med buke att man får hjälp att komma på nya saker:)

Remontgrimma gick han med mycke första året han reds, sen har den inte känts riktigt bra. Men den hänger i sadelkammaren så jag kan ju ta och testa att ha den också att växla med.
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
2 102
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny häst. Han är från Holland och jag har inte så mycket info på vad han har gjort innan. Ett problem vi har...
Svar
2
· Visningar
909
Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 176
Senast: Kristall10
·
Utrustning Har en ponny som tydligt visar att han inte trivs med bett. Kollad i munnen av erkänt duktig hästtandläkare men inget konstigt där. Vad...
Svar
4
· Visningar
1 020
Senast: Leeelot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Stänger du toalettlocket?
Tillbaka
Upp