Sv: bett tips?
Det finns väl inget negativt i det? Ju mindre man tar i hästen desto känsligare blir den ju.
Det finns väl inget negativt i det? Ju mindre man tar i hästen desto känsligare blir den ju.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
pannkakssmet skrev:Självklart är det inte negativt!
Men jag har sett folk sitta och dra som tokar med relativt skarpa bett för att hästen är "het" när dom sedan byter till bettlöst ska det ridas jätteförsiktigt för att hästen är såå känslig på nosryggen.
Men ska alltid vara försiktig. Laner och nosrygg skadas lätt.
Har en häst i mitt stall som gått på hackamore i flera år för att hon är så het. Jag tog av henne det och satte in mitt Billy Allen D-bett i munnen på henne och gav henne långa tyglar. Hon är numera en lugn samarbetsvillig häst som skall skolas om till Western. Hon älskar det! Det blev bra med en gång. Det enda hon inte gör perfekt är att rygga och stoppa. Det kommer snart!Tigertofflan skrev:Jag skulle vilja föreslå hackamore. Då har du munnen som "fristad" när du nu behöver ta hårdare i henne. Och sen fortsätta rida med vanligt tränsbett inne på banan och jobba upp mjukheten i munnen.