bett tips?

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare _Erik_
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 28
  • Visningar Visningar 2 110
Sv: bett tips?

Min häst är både stark och het och de bett som funkar bäst är rakt med rörliga ringar, både i metall och syntet rider jag med. Detta är ju mildaste bettet möjligast och ändå är det flera gånger ett FÖR skarpt bett. Tänk på det. Att bara för att hästen är stark betyder inte att det blir enklare och lättare att rida med ett skarpt bett, det beror ju på hur känslig hästen är och varför den blir stark. Nu vet jag ju inte vilka bett du testat och hur din häst är exakt.

Har du kommit någon stans med bettutprovningen? Skriv en rad eller två om hur det gick, ska prova hackamore på min hade ja tänkt, kan vara bra att variera sig.

Självklart är det inte negativt!
Men jag har sett folk sitta och dra som tokar med relativt skarpa bett för att hästen är "het" när dom sedan byter till bettlöst ska det ridas jätteförsiktigt för att hästen är såå känslig på nosryggen.
Men ska alltid vara försiktig. Laner och nosrygg skadas lätt.

pannkakssmet skrev:
Självklart är det inte negativt!
Men jag har sett folk sitta och dra som tokar med relativt skarpa bett för att hästen är "het" när dom sedan byter till bettlöst ska det ridas jätteförsiktigt för att hästen är såå känslig på nosryggen.
Men ska alltid vara försiktig. Laner och nosrygg skadas lätt.

:bow: Jag bara måste lägga mig i nu... Ibland (ganska ofta) verkar folk rädda för att prova bettlöst till sina hästar för "att man kan bryta nosryggen på dem". Men ingen funderar på vad man kan trasa sönder genom att dra i ett bett som ligger i munnen!
Jag har själv nyligen köpt ett hackamore och ridit på det en gång men sedan inte vågat något mer för att jag känner mig så osäker! *fegis* Men bara ridhuset öppnar igen så ska jag våga...

//Lillan

tack för alla tips ! jag har provat hackamore och det gick hyfsat ! ska prova lite mer å se hur det går... har inte fått tag i någon stång eller liknande men har en kompis som hade en bra stång som jag ska få prova vid något tillfälle.... men det tar tid eftersom jag helst inte vill köpa 100 bett ...hehe...

Min första häst var väldigt stark i munnen, men vi köpte ett hackamore till honom och då gick det faktiskt mkt bättre. Vi hade den mildaste varianten, bred nosgrimma och korta skänklar. Ju kortare skänklar och bredare nosgrimma, desto mer kraft behövs för att skada nosryggen, kanske ine så smart att börja med den skarpaste sorten om man inte använt det förut. :) Till min nuvarande häst har jag ett pessoabett då han har vargtänder och är extremt stark, det är det enda bett som jag känner fungerar på honom.

Tigertofflan skrev:
Jag skulle vilja föreslå hackamore. Då har du munnen som "fristad" när du nu behöver ta hårdare i henne. Och sen fortsätta rida med vanligt tränsbett inne på banan och jobba upp mjukheten i munnen.
Har en häst i mitt stall som gått på hackamore i flera år för att hon är så het. Jag tog av henne det och satte in mitt Billy Allen D-bett i munnen på henne och gav henne långa tyglar. Hon är numera en lugn samarbetsvillig häst som skall skolas om till Western. Hon älskar det! Det blev bra med en gång. Det enda hon inte gör perfekt är att rygga och stoppa. Det kommer snart!:banana:

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Övr. Barn Vi har 2 barn. Ett på 10 och ett på 7. Det yngre barnet är till vissa delar extremt olik sitt äldre syskon och saker som fungerat med...
Svar
16
· Visningar
1 435
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 740
Hundavel & Ras Hej! Det är spännande tider för mig och min familj, då vi äntligen känner att det är en bra tid att skaffa hund. Tanken är att besöka... 2 3
Svar
40
· Visningar
5 537

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka