Bett-tråd

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Rattfylla
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 24
  • Visningar Visningar 2 413
R

Rattfylla

Nu börjar det bli dags för min bäbis att få ett nytt bett.
Innan har hon fått klara sig med ett enkelt tvådelat. Men nu ska jag införskaffa ett tre-delat nu när hon ska börjas ridas och tömköras mer, då jag uppfattar det som trevligare för hästen.

Är rätt inställd på detta:
2051-547000_1.jpg

Vad tycker ni om det?
Eller kan ni rekommendera nått annat?

Sv: Bett-tråd

Om du ska ha ett tredelat så är det noga med att mitt delen skall vara kortare än sido delarna. bilden du har är ett dåligt exempel, iallafall som vinkeln visar, för där är samtliga tre delar lika långa ungefär.

själv föredrar jag tredelat med fasta ringar, dvs tredelat egg bett. Ligger väldigt stilla i munnen på hästen och nyper inte. Bra på unghästar men även många andra hästar. Är väldigt förtjust i det.

Låter rätt vettigt.
Det enda är att jag inte vill ha spetsen tryckande i hennes mun då hon faktiskt protesterar lite mot det.
Hon kommer delvis gå på sitt tredelade och omväxla med att ibland arbetas på hackamore.

Rekomenderar varmt 3delade bett, 2 av våra 3 hästar funkar bättre på det. Kolla i nya Hästen tidningen, bra artikel om bett o om träns står bra saker med 3delat!

Det kanske man skulle ta och göra ska se om jag hittar den tidningen i morron.
Jag själv har använt tre-delat på mina två senaste hästar och sett skillnaden på vad dom trivs med i munnen. Däremot vill jag ha mittendelen som en klump och inte som en platta. När jag ser på det uppfattar jag plattan som ett skarpare bett.

vad menar du med "spetsen"? Du har rätt ang. att platta i tredelet är ngt skarpare än rund droppe eller kula.

rekommenderar också artikel serien i ridsport (i 3 delar uppdelat på 3 tidningar). Dock har jag lärt mig att vad som är skarpt, icke skarpt, eller gillas eller ogillas av hästar är otroligt individuellelt och man får pröva sig fram.
mång hästar går bra på 3 delade, men en hel del blir också för oroliga i munnen på det, dvs går och grejsar en massa i och med att bettet kan bli lite "skramligt" med sina 3 delar i munnen. så det gäller att alltid se till individen och pröva sig fram. rätt bett är som rätt sadel till hästen när man väl testat runt lite och sett hur olika hästen reagerar på olika typer. dvs rätt bett kan göra en OTROLIG skillnad.

önskar dig jättemycket lycka till i bett djungeln!

Är inte så mycket för koppar och sötmalm och mög såvida det inte rör sig om en VÄLDIGT orolig mun. Dock tycker jag att ett vanligt tredelat låter jättebra som förstabett!

Jag hade nog valt ett bett med mittdelen vänd åt andra hållet dvs att mittdelen ligger för då ligger den i munnen också och trycks inte upp i gommen.
Rörig förklaring :p

Tigertofflan skrev:
Är inte så mycket för koppar och sötmalm och mög såvida det inte rör sig om en VÄLDIGT orolig mun. Dock tycker jag att ett vanligt tredelat låter jättebra som förstabett!
Varför tycker du inte om det? Och varför bara till en VÄLDIGT orolig mun i så fall? Det sägs ju att hästar ofta tycker bättre om bett i sötmalm än rostfria. OBS! Jag påstår inte att du har fel, men är nyfiken på varför du tycker det du tycker.

Jag har ett sådant bett till min häst. Han har ridits på det i två år sedan jag köpte honom som treåring. Han har en väldigt lugn mun och verkar trivas med bettet. Till min förra häst provade jag några olika bett (2- och tredelat i olika tjocklekar och i rostfritt, argentan resp bettet på bilden), men det han fungerade bäst på var detta "bildbettet". Han reds på det i några år tills jag sålde honom. Mina hästars bett var dock längre än det på bilden så då stämmer proportionerna mellan de olika delarna bättre.

Ang. det här med koppar och sötmalm så är det inte så bra med sådant i för stor 'mängd', kommer inte ihåg varför men fick rekommenderat att skifta med annat så hästen inte gick enbart på koppar och sötmalm

Tja, koppar är en tungmetall, men jag tvivlar starkt på att hästen får i sig koppar i en sådan halt att det är det minsta skadligt. Rostfritt fås genom att blanda järn med diverse andra metaller t ex krom, kobolt och ev andra tungmetaller. Borde utifrån det vara lika farligt/ofarligt som koppar. Sötmalm är vanligt bonnjärn och bör vara mindre farligt än rostfritt. Däremot finns det dem som hävdar att kombinationen järn och koppar ihop med saliven skulle bilda ett galvaniskt element i hästens mun, men jag vet inte det jag. I och för sig var det ett antal år sedan jag läste kemi...

Jadu.. Jag har egentligen lite olika anledningar och teorier.
- Du får inte tävla dressyr på bettet. Även om man inte vill tävla nu kanske man vill det sen. Kanske vill en eventuell nästa ägare göra det.
- Jag tror att om man vänjer en unghäst vid ett smaksatt bett så kommer den ogilla vanliga metallbett sen, och uppfatta dom som ganska stumma.
- Om jag vore häst skulle jag tycka det var oerhört jobbigt att ha något som smakade gott i munnen helatiden. Det är ju som att gå med en godisbit som alltid smakar likadant i munnen - som man inte får svälja.
- Behöver man av en eller annan anledning byta bett är utbudet av smaksatta bett MYCKET mindre än utbudet av vanliga metallbett.
- Och dessutom ser jag ingen egentlig anledning till att ha ett smaksatt bett till annat än en allmänt betthatande mun. Det är liksom i mina ögon att skaffa sig lite onödiga besvär. Det blir ju liksom inte mildare bara för att det är smaksatt.
- Det har varit snack om att koppar i kombination med sötmalm inte skulle vara bra, pga diverse kemiska reaktioner eller vad det nu var. Har dock inte läst på om det, och vet inte om det stämmer.

Egentligen talar jag varken för eller emot, det är bara detta jag har som uppfatting av sötmalms/kopparbett. Har man en häst som trivs ypperligt på ett sådant bett, så har man självklart ingen anledning att byta! Men ja.. Lite tankar bara.

Senast ändrad:

Jamen bettet är ju inte smaksatt! Det är ju bara järn. Sötmalmsbett är lika stumma som rostfria bett. All metall är stum liksom.

Dressyrtävling - vilka bett är tillåtna enligt TR? Står det uttryckligen att sötmalm ej får användas?

Nja, smaksatt är kanske fel ord, men ett sötmalmsbett smakar sött, likaså koppar. Det är ju därför det ökar salivproduktionen. Ett vanligt metallbett smakar ingenting.

Vet inte, har inte TR själv, men jag är nästan helt säker på att man inte får användda sötmalmsbett... Men detdär får nån annan svara på.

Kan tillägga att jag åker med min ena häst till en veterinär som är utb. hästtandläkare och de säger att man bör byta/vila från koppar och sötmalm's betten för att de i längden inte är bra !

Tigertofflan skrev:
Sa han/hon varför? :)

Slicka på toppen på ett ficklampsbatteri så förstår du varför! Och för övrigt bör man inte ha koppar i munnen på ston om man tänker betäcka dom, fungerar precis som en gammaldags spiral :banana: :banana: :banana:

okey men vad säger ni om ett sånt här tredelat då?

2117.jpg

Det är ett sånt här som jag använde på mina två tidigare hästar.

Jag gillar globus bridong-bett med fasta ringar.De är jättenätta och fina..Tunna bett.Bra för hästar med liten plats i munnen.

Liknande trådar

Skola & Jobb Jag startar en ny tråd för att få mer input. Början finns i sommarföräldrar -25. Jo, jag är gravid i v 24 och fick igår beviljad...
Svar
18
· Visningar
849
Senast: Guldaskig
·
Juridik & Ekonomi skriver under nytt nick, för att det är en känslig situation. Håller på att separera (vi var sambos ) och exet har börjat eskalera sitt...
Svar
4
· Visningar
965
Senast: aleeza
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
686
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka