Sv: Bett-tråd
Jadu.. Jag har egentligen lite olika anledningar och teorier.
- Du får inte tävla dressyr på bettet. Även om man inte vill tävla nu kanske man vill det sen. Kanske vill en eventuell nästa ägare göra det.
- Jag tror att om man vänjer en unghäst vid ett smaksatt bett så kommer den ogilla vanliga metallbett sen, och uppfatta dom som ganska stumma.
- Om jag vore häst skulle jag tycka det var oerhört jobbigt att ha något som smakade gott i munnen helatiden. Det är ju som att gå med en godisbit som alltid smakar likadant i munnen - som man inte får svälja.
- Behöver man av en eller annan anledning byta bett är utbudet av smaksatta bett MYCKET mindre än utbudet av vanliga metallbett.
- Och dessutom ser jag ingen egentlig anledning till att ha ett smaksatt bett till annat än en allmänt betthatande mun. Det är liksom i mina ögon att skaffa sig lite onödiga besvär. Det blir ju liksom inte mildare bara för att det är smaksatt.
- Det har varit snack om att koppar i kombination med sötmalm inte skulle vara bra, pga diverse kemiska reaktioner eller vad det nu var. Har dock inte läst på om det, och vet inte om det stämmer.
Egentligen talar jag varken för eller emot, det är bara detta jag har som uppfatting av sötmalms/kopparbett. Har man en häst som trivs ypperligt på ett sådant bett, så har man självklart ingen anledning att byta! Men ja.. Lite tankar bara.