Bett vid montéridning??

psychoflum

Trådstartare
Hej alla bukare =)

Tänke bara höra vilket bett ni använder när ni rider monté och framförallt VARFÖR just det bettet?

:smirk:

Sv: Bett vid montéridning??

Rider inte min egen i monte än men jag har ridit hästar med allt från delat till gummirakt....ej ridit någon på de skarpare betten som pessoa(som förövrigt är katastrofkasst :p )

Samma bett som de går vanliga travlopp med. Rakt äppelbett, vanligt travbett, tredelat samt styrstångsbett. Den häst som blir lite för stark att rida har jag ridit på pelham med dubbla tyglar.

okej tack för svaren :)

Själv föredrar jag pessoa iaf. när man rider snabbjobb eller lopp. Rakt gummibett funkar oxå ibland, men tycker ofta att hästen blir mer stum i munnen då om ni förstår. Tycker att jag får bättre kontakt och kan vara lättare i handen med pessoa.. Men smaken är som baken :rofl:

Kul å höra vad andra tycker iaf :p

Rakt gummi eller pelham.

Aldrig pessoa,har bara en inbillad verkan då ringarna inte sitter fast... Bara negativa erfarenheter av de.

Rider på vanligt tvådelat tränsbett. Började med pellham och två tyglar då hästen var känd för att bli rejält stark när hon körs men märkte snabbt att det inte behövdes.

Liknande trådar

Dressyr Min häst har en tendens att börja tugga på bettet (läs öppna och stänga munnen) när han tycker att saker är jobbigt/han tar i. Det...
Svar
9
· Visningar
568
Senast: Elo
·
Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 217
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
511
Ridning Jag har börjat rida en fin kallblodstravare som jag inte vet så mycket bakgrund kring. Hon har gått på trav för snart tio år sedan men...
Svar
16
· Visningar
1 202
Senast: Pinus
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • Smitare - hur gör ni?
  • Vilken ras passar mig?