gammelgubben (18 år) rids på tre-delat och sidepull. lillskruttan e än så länge alldeles för liten för bett, islänningen rids på tre-delat järnbett med mittdel i mässing. funkar bra :)
 
Hej anna.
när jag rider gula så brukar jag ha mitt eget träns med ett liten smalt 3-delat bett. Jag gillar inte hennes vanliga, alldeles för tjockt.

2-delade bett kan "spetsa" hästen i gommen, speciellt om dom är långa, korta bett får inte samma "V" när man tar i tygeln.
 
Sjävlklart är det olika från häst till häst som alla redn påpekar och som du säker redan vet. :D

Mitt sto är grymt kinkig med bett. Hon avksyr allt som rör sig och tycker till råga på det inte om det raka tränsbettet. Hon går nu mest på stångbett som hon trivs super på, men jag har det ju även för att vi behöver det i utbildningen. Den kobineras med kapson emellanåt för att hjälpa till lite med böjningen.

Sedan rids hon på hacket ute emellanåt. Främst när det är riktigt kallt för hon fryser fast i stången (skummar mycket). :crazy:

Och jag ska köpa ett side-pull, vilket jag kommer att varva "betten" med. Har använt det förr i hoppningen , vilket har funkat alldeles utmärkt. :D

Så på min lilla använder jag aldrig tränsbett utan kör på andra varianter istället för att komma åt den effekt som ett tränsbett har.

Därmed inte sagt att det inte är bra på andra hästar. ;)
 
Sprengers tredelade, har både KK och vanliga. Sen har jag Globus tredelat med fasta ringar oxå.

På kandaret använder jag nu en s.k vippstång (rörlig) från Globus.
 
varvar på delat tränsbett/tredelat/gummipelham/hackamore
 
Pållan har 12,5... ganska så lätt att få tag på mao.
Men globus betten brukar ju finnas i alla storlekar och i både mässing och rostfritt!
Gav 217:- för det.
 
använder lite olika, oftast två eller tredelat tränsbett med rörliga ringar vid dressyr och hoppning, men vid särskilda tillfällen, när hon kan bli riktigt het, brukar jag rida på delat pelhambett med delta..
 
De jag använder regelbundet är tredelat eller jaktkandar från globus. Det tredelade har fasta ringar. Vid hoppning använder jag en rak pelhamstång från globus. Tyvker om deras bett och har även några andra därifrån
 
Min tös har antingen en ren remontgrimma, dvs inget bett eler en egen uppfinning som barockforumet döpt till hackson, en blandning av hackamore och ridkapson ;)

När hon ska börja gå på bett (om det är nödvändigt, beror på hur tränaren tycker hacksonen fungerar ;) ) så får det bli det hon gick på i somras - ett tredelat ganska tjockt. Kasnke vågar testa mammas smalare, får se. Hon tycker nämligen illa om smala bett - de blir för skarpa. Men innan kunde jag inte ens rida på metallbett (för skarpa, blev spänd och hård i munnen) så ju mer samspelta vi blivit ju mer tål hon, litar väl mer på min hand nu antar jag.

Köpte förresten ett rakt till henne när hon skulle börja gå på metall i tron att det var det snällaste (alla sa det). Jisses vad det gick.. Kunde knappt hålla i tygeln utan att hon började stressa och slänga med huvudet, hon upplevde det som MKT skarpt!

Bäst bett beror på häst och ryttare även om tvådelade inte verkar ligga så bra som man trodde förr.
 
jag har ett vanligt tränsbett just nu, men ska inhandla ett pessoabett, då Yster bli väldigt het när man rider ut osv. men ja föredrar tränsbett, är ju snällt mot munnen och så
 
Hej!
Måste bara höra med er här lite om det är någon som har erfarenhet av bett som även trycker på nosryggen vid tygeltag, så kallat kombinationsbett. Har en häst som är mycket stark vid hoppning och hade funderingar på att pröva ett sådant så man slipper ta allt i munnen. Då hon är en känslig dam tänkte jag ha ett "vanligt" gummi bett i munnen och sedan trycket mot nosen. Är det någon som har någon erfarenhet av dessa bett???
:confused:
 

Liknande trådar

Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling...
2
Svar
21
· Visningar
804
Senast: Linda_A
·
Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 871
Senast: villhöver
·
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 539
Senast: tuaphua
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 240
Senast: Badger
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Senast tagna bilden XV
  • Vildkattungar
  • Diarré

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp