Alltså väljer man bort den rostfria.

Dock är det ju inte alla hästar som favoriserar bett som rostar.

Nu har jag glömt bort vilken stång det var Svea länkade till men jag tror att det var det bettet jag har, fast av ett annat märke, och det jag har rostar bara på skänklarna, vilket jag inte tycker skänker varken mig eller hästen något...
 
Håller helt med Spider. Hackamore lämpar sig inte så bra till utbildningen.

Sedan kan du använda så gott som vilket bettlöst som helst, kapson, lindell, sidepull, bitless bridle, grimma, hannoveransk/remont-nosgrimma eller spärgrimma (en nosgrimma som används inom travet, har ringar som man kan fästa tyglarna i).

När jag säger att jag använder ett milt hackamore menar jag ett bett som fungerar precis som sidepull, men det är bara remmen runt nosen, som jag har jag fäst i mitt vanliga huvudlag. Det är som ett hackamore, men istället för skänklar har jag ringar att fästa tygeln i, så det uppstår ingen hävstångseffekt.
 
Håller med!

Mitt varmblod har 10,5 på raka bett! Det skulle vara rörligt och stort som attans om minsta är 13 cm.
 
Du kanske kan fråga din tränare vad han/hon tror skulle passa just din häst. Och i samrådan med henne komma fram till ett lämpligt bett.

Jag rider min häst antingen på kandar eller på stång och kapson. Den andra hästen jag rider använder vi kandar på.
 
Men om man ska få sökningen fram och ner är det inte svårt om man bara använder grimma?
Vad använder du när du jobbar från marken? samma som när du rider?
 

Liknande trådar

Utrustning Som rubriken råder så är jag inne på att skaffa antingen ett Nova bett eller ett poponcini bett, Jag är orolig att nova bettet ska gå i...
2
Svar
27
· Visningar
1 880
Senast: villhöver
·
Utrustning Jag har funderat lite på detta med hackamore. Det fungerar ju genom att det dras åt runt hästens huvud när man drar i tyglarna. Hur...
Svar
18
· Visningar
1 243
Senast: Badger
·
  • Artikel
Hästnyheter Med varmare väder ökar fallen av fästingburna sjukdomar. Men det är inte bara människor som kan drabbas. Även djur som hästar kan bli...
Svar
4
· Visningar
393
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 587
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp