• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Notorius
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 26
  • Visningar Visningar 1 650
Sv: Bett

Nora skrev:
Det kan väl bli lite ryckigt också, eftersom du har sån stor ring så tar dt längre tid för signalerna att gå från handen till hästens mun. Då är det nog bättre att rida med tygeln i nåt av hålen eller ha pelham med två tyglar.
Precis! :bow: Huvudet på spiken!

//Alice

Nejdå, inte så farligt.

Det är bara att ge sig ut i skogen och sitta och korta och länga tyglarna lite om vartannat, så sitter greppen snart. :)

hej..
måste fråga en grej bara..
jag rider min kallblodstravare på pessoa när jag rider ut för han blir så himla pigg och bara drar annars.. Men det känns lite fult att sitta å "dra" han i munnen med ett delat pessoa, tror du jaktkandaret är bättre eller tror du han drar iväg för det inte är lika skarpt som pessoa?? Känns onödigt att köpa om jag inte kan hålla honom.. :crazy:

Det är en konst att rida på pessoabett, då det är ett ganska otäckt bett. Att hästar "går fint", alternativt "är lättare att hålla" på det beror oftast på att det ger förvirrande och obehagliga signaler till hästen.

Prova ett pelham eller jaktkandar istället, det är snällare och tydligare bett. :)

Pessoat tar ju inte direkt i munnen, utan trycker ner nacken på hästen. Du kan ju prova jaktkandar eller pelham du med och se om det funkar bättre! Pelham med två tyglar tycker jag är bra efter som det inte behöver vara "skarpt" konstant.

Jag ska låna hem jaktkandar och pelham och prova båda.

Jag provade faktiskt pessoa idag, och vilken skillnad :eek:
Pojken vart mycket nöjdare. Förut har jag alltid vart skeptisk mot pessoabetten. Typiskt att det jag har är 6-7 mm förstort så jag måste in o köpa nytt imorrn :p

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 209
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 417
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?