• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Aniie
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 11
  • Visningar Visningar 878
A

Aniie

hejsan
jag har ett varmblods sto som ja köpte i somras, hon var då en problemhäst som var okunnig. hon hade nosen rakt upp i luften och petade den utåt. hon stack och stegrade lyssnade inte alls.

hon hade då ett pessoabett och efter 2 månader så gick hon i form i skritta och trav och orkade hålla upp sig i volterna.
men jag kände att hon inte alls trivdes med bettet, då hon drog mycket och kastade med huvudet och hon var väldigt stark.

så ja provade med att byta till ett tredelat bett, och då kändes hon som en helt annan häst, hon går underbart med detta bett. men tyvärr så blir hon för stark när man hoppar? hon blir väldigt svår att kontrolera.

så ja undrar om ni har något förslag på bett jag kan ha när jag hoppar henne. (uteslut pessoa för de gillade hon verkligen inte)

tacksam för svar.

Sv: Bett

Först och främst tycker jag att du ska försöka ta några lektioner för en tränare. Annars kanske ett gummipelham kan funka?

har ridit lektioner för tränare, men tyvärr ej hopp då de är svårt att rida privatlektioner för en hopptränare då dom ej har tid. pratade senast med en hopptränare och hon sa att de ej fanns tid till privatlektioner, och jag har ej pengar till att rida på ridskola.

kan du inte va me i nån hoppgrupp eller nåt sånt då?

tycker att du ska jobba på dressyrarbetet även i hoppningen å fortsätta rida på det bettet du har

Om du inte rider för tränare så tycker jag att det kan avra en idé eftersom h*n kan se mycket bättre vad det är som behöver rättas till.
D-ringsbett med kopparrulle i mitten kanske skulle funka annars eftersom det har en viss hävstångseffekt men ändå är 3-delt och någorlunda likt vanligt 3-delat.

jo jag ska rida lektion, men har ej råd med att rida hopplektion 1 gång i veckan. dyrt att ha häst när man är studerande.

tack för tipsen.

Gummipelham brukar vara väääääääldigt tjocka, på tok för tjocka för en normal hästmun... annars är nog ett vanligt pelham med en svag böjning ett bättre alternativ skulle jag tro.. Men först och främst bör du nog se över markarbetet i hoppningen, lydnad osv...

Tredalade bett med D-ring är ett alternativ, ett annat är ett helt rakt, smalt bett(typ bridongstång). Om du inte vill ha pelahamstång alltså... Flera gags finns numera med korta skänklar och även dom är fina att rida på om man behöver "betsla upp" sin häst ibland...
Tänk bara på att alltid vara mjuk i din hand, en låst,hård hand är fördärv vilket bett du än använder!

hejsan
okej. de ska ja tänka på.
hon funkar väldigt bra i markarbetet innan hoppningen, men när man väl rider mot ett hinder så blir hon lite "het" och hon är lite svår att få tag på och saktar ofta av i trav. visserligen hoppar hon prima i trav också, men ja vill hoppa henne igalopp.

och man vill ju inte heller komma för fort mot hindren (händer ibalnd) och då blir de väldigt svårt i komminationerna (du kanske kan se det framför dig)

visserligen är hon inte alls rädd att hoppa för långt ifrån, ibland blir de fel och hon hoppar 2 meter ifrån. :S på 110 oxrar. ingen höjdare. men man vet ju i alla fall att hon har kapacitet att hoppa långt *flinar*

jag vill hoppträna för någon, men tyvärr så har alla tränare fullt upp :( så jag får vänta till i sommar.

jobba på att stärka galoppen istället för att ta ett skarpare bett
hon springer med största säkerhet för att hon inte orkar korta sin galopp

tant agda skrev:
jobba på att stärka galoppen istället för att ta ett skarpare bett
hon springer med största säkerhet för att hon inte orkar korta sin galopp

det är precis som du säger, att ja lär stärka galoppen, men de skrev jag väl tidigare. men det är också de att hon blir stark i traven också. lyssnar inte alls lika fint som när vi tränar dressyr.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Hej, jag skulle behöva lite hjälp hur jag ska tänka och hantera detta... För att inte gå in på för mycket detalj om denna långa... 2
Svar
30
· Visningar
6 063
Senast: Cattis_E
·
Ridning Hej! Har fått ett problem med min medryttarhäst som jag skulle vilja reflektera lite om! Jag har ridit min medryttarhäst i 4 månader... 2
Svar
22
· Visningar
7 014
Senast: yamyam
·
Ridning Behöver verkligen tips och råd.... köpte för 2 månader sedan ett jättefint, välutbildad och välstammat dressyrsto som jag skulle ha som... 2
Svar
23
· Visningar
5 303
Senast: villhöver
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 527

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka