• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Molvi
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 7
  • Visningar Visningar 735
M

Molvi

haloj !
har ett islandsto som jag rider varje dag,
och tränar med en gång i veckan.
nu är det så att nu går hon på ett helt vanligt
tvådelat.
skulle vilja testa ett lite skarpare bett på henne, då
hon är stark i munnen.
hur är det me pessoa ?
vilket bett skulle ni kunna rekomondera ?

molvi

Sv: bett !

Att byta till ett skarpare bett är sällan en bra lösning. Det blir lätt en en ond cirkel där man byter till skarpare och skarpare bett och hästen blir hårdare och hårdare i munnen.
Jobba med lydnad istället! Mååånga halter och halvhalet.
Pessoabettet har jag aldrig ett en islandshäst gå riktigt bra på. Det blir oftast bara en nödbroms och häste kröker på nacken utan att ha resten av kroppen med sig.
Be din instruktör om lydnadsövningar. Ett tvådelat bett är inte det mjukaste man kan ha heller, så tänk dej för innan du byter bett.

/Malin

Varför ta ett skarpare bett då istället för att kolla upp varför hon har blivit stark i munnen?

hon har alltid vart det, pigg vill forstätta framot.

men tack freyr, ska tänka på det :)
ska höra med min tränare nästa vecka :D

Tänk på att en häst inte blir hård i munnen av att vara pigg och villig. Det är däremot ett teckan på att den inte är lydig mot handen elelr rent av aldrig har förstått ryttarens hand ordentligt.

/Malin

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 210
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
492
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 234
Senast: dukie
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 069
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka