Sv: Bett

Jag rider nuförtiden bara på vanligt tredelat bett. Höll på & växlade med ett tredelat rätt tjockt Sprenger och ett vanligt tvådelat Sprenger men det visade sig att han ändå går bäst på vanligt tredelat! Så mina "Sprenger bett försök" va bara bortkastade pengar:p

Jag rider oftast på antingen ett rakt tränsbett eller ett tredelat tränsbett.
På sommaren används ett tredelat med viss hävstångseffekt om det blir svårt att få ihop foderstaten och det ska hoppas. Annars går det lite väll fort för att det ska vara under så kallade kontrolerade former...

westernstång, hackamore och tredelat d-ringsbett.

när jag rider dressyr har han 3-delat eggbett. vid hoppning syntet pessoa.. nåt av dom när jag rider ut, oftast pessoa!

Oftast tredelat fullcheek, men även rakt muffbett, och vanliga tredelade, mässing eller rf med lösa ringar eller hackamore.

Rider nu för tiden bara på sidepull. ibland också repgrimman;)

Rider med ett Billy Allen tränsbett med fasta ringar och någon gång på ett Billy Allen stångbett. Det är de enda betten hästen vill ha i munnen.

Tudord skrev:
fungerar det bra med bittles bridle? Min hästtandläkare tipsade om detta men jag har haldrig hört någon använda det! rider själv på hackamore just nu.

Jag har inte haft mitt bitless bridle så jättelänge, men jag tycker det funkar bra. Det blir tydligare än ett sidepull vid böjning och ställning så det går lättare att jobba henne på det än på sidepull. Det blir ju ett tryck över öronen och på sidorna av huvudet också när man tar i tygeln, inte bara över nosryggen som med sidepull. Jag har Equicomforts varianter av både sidepull och bitless bridle. Fråga mer om du undrar och om jag inte var tillräckligt tydlig...

Dressyr: tredelat tränsbett med en liten kula i mitten, har även köpt tunn redelad bridong och en kandarstång med lite tungfrihet i.
Hoppning: Pelhambett hel stång (används mycket sällan) används med två tyglar

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
509
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 236
Senast: dukie
·
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXIII
  • Bygga om altan
  • Lekstuga

Hund, Katt, Andra Djur