Sv: Bett

Nu när vi (äntligen) har kunnat börja rida igen så är det hackamore lr rakt tränsbett som gäller,har tidigare använt ett vanligt tvådelat tränsbett,men det fungerar inget bra på våran häst...

3-delat tränsbett med rörliga ringar vid dressyr och ibland uteritt med eller utan nosgrimma (engelsk)
Hackamore eller kapson vid promenadridning och uteritt (hackamore oftast då)

-knapplån-

Tvådelat gummibett eller tredelat med fasta ringar.

Men jag måste bara komma med en liten fråga (dumförklara mig inte :o )
Varför säger man tvådelat när det bara är delat en gång? Och tredelat när det är delat två ggr? Okej att det är tre delaR, men inte tredelaT. :crazy:

På ena hästen rider jag ut nästan enbart på hackamore för hon blir så stressad av att ha bett. Men när jag hoppar har jag tredelat och ibland pessoa. Den andra hästen har rakt tränsbett.

Valacken har något av följande:
Tredelat med KULA i mitten
Rakt mullen mouth
Waterfordbett (kulbett)
Rak svagt böjd kandarstång utan tungfrihet och tredelad bridong med droppe

Treåringen: Tredelat globus med droppe i mitten

StJäRnAn skrev:
Vad rider alla buke människor på för bett???

Rider oftast på 3-delat med rund mittdel, hackamore eller 2 delat gummibett.

Har även ridit på jaktkandar, pessoabett, raktränsbett, globusbett, pelham, vanligt 2 delat.

Det ända bettet av dom son jag inte har gillat är pessoabett! Hatar dom...

Amandla skrev:
-knapplån-

Tvådelat gummibett eller tredelat med fasta ringar.

Men jag måste bara komma med en liten fråga (dumförklara mig inte :o )
Varför säger man tvådelat när det bara är delat en gång? Och tredelat när det är delat två ggr? Okej att det är tre delaR, men inte tredelaT. :crazy:

Hmmmm, har jag inte tänkt på... Men är det inte så att det är delaT i två delar, och därmed tvådelaT?? Om en sak är delad i två delar har jag i alla fall hört att man säger "tudelad", alltså tvådelad. Den är ju då bara skuren/delad en gång men i två delar. Endelat skulle ju låta lite konstigt.. Delat i en del liksom??:confused:

Valacken växlar mellan
tredelat med droppe
tredelat med platta
brandon bett

lillflickan går med tvådelat tränsbett

3-delat D-ringsbett. Funkar super, det är ju inga lösa ringar så det nyps inte och funkar lite som ett hävstångsbett.

tvådelat, tredelat, tvådelat fullcheek, sidepull eller vanlig grimma...pålla är inte så kinkig :smirk:

Tredelat tränsbett. Med droppe i mitten

Senast ändrad av en moderator:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
509
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 236
Senast: dukie
·
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka