Sv: Bett

Jag är dålig på att byta bett, då jag inte tycker något fungerar så bra som den betsling jag har nu, och det är egentligen samma på både dressyr- och hopptränset: tredelat Sprenger KK-bett. Enda skillnaden på dem är att det ena är helt i "mässing" (aurgan eller vad det nu kallas?) och det andra har silverfärgade bettringar och resten i mässing. :D

tess91a skrev:
Vad är ett egg bett??
aldrig hört talas om det..:confused:

Det är ett bett med fasta, mer ovala bettringar. Mundelen kan variera. Ett exempel på eggbett, som också kan kallas för muffbett:
eggbuttsnaf.jpg

Tredelat när jag tränar. Hack. (ponny-modellen) eller odelat tränsbett när jag rider ut.

Växlar mellan rakt och tvådelat på hästarna jag rider, men endast rakt på min unghäst.

Amerikanskt gag-bett
Tjockt 3-delat
3-delat med ringar på mittersta delen, kallar det helt enkelt pillerbett

Har prövat det mesta, hästen är väldigt stark.
Tjockt, gummiklätt gag-bett, som inte alls funkar lika bra längre, rakt gummiklätt pelham, ibland kanske, men man måste pillra så mkt...
Hackamore kan jag rida på i lugnare tempon.
Pessoabettet fungerade aldrig.
Med många fler, som aldrig fungerade som de skulle...

Rakt med fasta ringar, sidepull (snart när jag får hem det) och tredelat..

* Tredelat fullcheek
* Kimblewick (utan hävstångsverkan)
* Hackamore eller repgrimma
* Kandar

Varierar mellan dessa. Hon har sällan samma bett flera dagar i rad.

Dressyren: Tvådelat tränsbett
Hoppning: Tvådelad bridong med bettplattor
Terräng: Gummipelham med delta
Lugn uteritt: Ponnyhackamore

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 216
Senast: sweep
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
510
Utrustning Hej! Överväger att köpa ett nytt bett till min ena. Använder ett vanligt tränsbett med fasta ringar idag men vill ha ett som är något...
Svar
15
· Visningar
1 237
Senast: dukie
·
Utrustning Inspirerad av tränstråden 🙂 Har ni hästar som tydligt visar vilka bett som de uppskattar mer än andra?
Svar
9
· Visningar
360
Senast: Elendil
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• GVFÖ 2025
  • Eurovision 2025
  • Vad gör vi? Del CCXIII

Hund, Katt, Andra Djur