Rumpnissen

Trådstartare
Orkar ni mer?

Har en dam som behöver nytt bett. Går för tillfället på rakt med parerstänger (travarbett) och det fungerar hyffsat. Problemet är att hon vill bita sig fast i höger sidan, därav rakt. Hon blir arg på det raka bettet i mellan åt och hugger i det som bara den, vilket är synd. Verkar som att hon vill att det ska ligga väldigt stilla men "ge med sig" när hon vill. Har även ett KY Rotary (2 delat) men det biter hon fasst i.

Tor att magic Pessoas tvådelade hade fungerat perfekt. Men det finns inte i 10.5. (11 är det absolut största hon kan ha)

Vad gör man? Tips och idéer? Har Sprenger någon variant som inte går att bita fast i?

Sv: Bett

Ja<g tror inte att du har ett bett-problem egentligen utan ett problem med låsningar i hästens kropp. Ring ut en skicklig osteopat eller ET så kan du nog få löst problemet från botten.

Hon har låsningar i ländrygg, bog och nacke till och från. Hon behandlas regelbundet av kiropraktor sedan i oktober och hon blir sakta bättre och bättre. Dock behöver hon ridas, hon mår bättre av att ridas. Jag vill ha ett bett som inte förvärrar saken, utan snarare som hjälper till att lösa grundproblemet.

Bettfrågan är som alltid - ett symptom. En del i hela behandlingen är ju att förminska symptomen för att få större chans att komma till rätta med grundproblemet. Slutar hon bita fast, minskar spänningarna - minskar spänningarna, slutar hon bita sig fast. Olika bett har fungerat olika bra i olika perioder. Nu har vi kommit så långt att hon börjar ta stöd på bettet - då gillar hon inte det raka längre. (tror jag)

Min första tanke är att du kanske kunde rida bettlöst tills perioden med låsningar osv är över? Det känns ju onödigt att behandla, för att sedan gå ett steg tillbaka varje gång man rider för att hästen attackerar bettet istället.

I övrigt finns det ju ett par olika bett som verkar som raka när man tar i båda tyglarna, men ändå är rörliga och känns mer som ett ledat när man inte gör så.

säger som Tigertofflan.

Bettlöst skulle jag iallfall testa och då sidepull tror jag (där kan du ju ta någolunda likadana tygeltag, det ledande försvinner ju inte iallfall.)

Jag har både ett hack och ett sidepull. Av olika anledningar vägrar jag rida med det på denna hästen, jag har försökt, flera gånger. Sista gången slutade det med 5 meter asfalt och ett träd som stoppade min framfart. Jag gör det inte igen.

Under olika perioder har olika bett fungerat och inte orsakat några som helst problem. Jag önskar nu att jag hade hittat ett bett som hon fungerar med en längre tid (eftersom hon blivit mycket bättre). Det raka bettet fungerade fantastiskt men inte längre. Igår red jag henne på ett helt vanligt 3-delat och hon satt inte fast någonstans. Var väldigt mjuk och fin. Men jag vet ju att hon inte kommer vara så alla pass framöver, alltså vill jag ha något som hon inte kan bita tag i eller irritera sig på, den dagen hon hade velat. ;)

Finns det några bett som finns i mindre storlekar? (Sprenger, Magic Pessoa, osv...) finns det helt andra bett och funktioner som jag inte tänkt på?

Senast ändrad:

Liknande trådar

Utrustning Jag ska köpa nytt bett till min ponny då det vi har nu är för litet. Han har 11,5 i fasta ringar men vilken storlek blir det då med lösa...
Svar
5
· Visningar
1 355
Senast: Freazer
·
Utrustning Vad för fördelar eller nackdelar är det med lösa, jämfört med fasta ringar, (eggbett), på ett rakt bett? Hur skiljer de sig enligt din...
Svar
2
· Visningar
983
Senast: tara
·
Utrustning Hej Buke :D Tänkte höra om någon här har input att komma med för min kära häst. Ett 8-årigt halvblod som går dressyr, hopp och...
Svar
10
· Visningar
1 971
Senast: Ace
·
Utrustning Jag håller på att vänja in min 4-åring på bett. I nuläget rids han på sidepull vilket fungerar bra men av praktiska skäl skulle jag...
Svar
10
· Visningar
4 904
Senast: tuaphua
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Annonsera Mera VIII
  • Fälttävlans-tråden 2025