Sv: Bett

Jag skulle anse att waterfordet är skarpare än kimblewicket med korrekt spänd kedja och tygeln fäst i övre ringen, just pga de många brytpunkterna. Men som du säger- i slutändan är det givetvis handen som bestämmer hur skarpt det är.

Min har en otroligt fin mun, så jag använder kimblewicket för att hon trivs bäst med det, inte för att jag behöver ett skarpare bett.

Prova gärna ett hackamore, men tänk på att vissa hästar behöver lite inskolning för att förstå vad det handlar om.

Lycka till! :)

Senast ändrad:

Ja, det blir ju en liten annan inverkan på ett hack än ett bett, så det krävs ju att man tar det lite lugnt o försiktigt i början så att de förstår vad det innebär.

Jag ska se om jag hittar den sidan med hack där jag såg med en rem gjord av läder under hakan, det känns lite snällare än kedja...

Min häst hade ett sånt här bett förut:
ProductPopup.aspx

( Lägger in en länk om det inte syntes: http://www.hastbiten.se/ProductPopup.aspx?filename=Globus_564200_131.jpg )
Men gissa om han inte tuggade sönder det. Efter typ en månad så märkte jag att det blev alldeles skrovligt på en sidan. Woops där försvann mina 300 :- :p Kan det hända likadant med Nova-bettet?

Oj:( det lät inget vidare... :(

Har ridit med ett waterford bett nu 2 dagar, tyckte det kändes väldigt bra. Kändes som jag hade en väldigt mjuk kontakt med hans mun och minsta lilla rörelse i handen inverkade i en liten del av bettet eller hur man ska uttrycka det.

Idag red jag med vanligt tvådelat och det fungerar alldeles utmärkt det också. Nu är han dock lämnad för förberedelse för kvalitén och förhoppningsvis kvalar han till championatet, så nu kan jag inte prova några fler nya på ett tag.
Snacka om att jag kommer ha träningsvärk imorgon,efter ett ganska tufft passa för M som kommer att ha honom hos sig nu då. :)

Min häst hade ett sånt här bett förut:
ProductPopup.aspx

( Lägger in en länk om det inte syntes: http://www.hastbiten.se/ProductPopup.aspx?filename=Globus_564200_131.jpg )
Men gissa om han inte tuggade sönder det. Efter typ en månad så märkte jag att det blev alldeles skrovligt på en sidan. Woops där försvann mina 300 :- :p Kan det hända likadant med Nova-bettet?

*KL* Tror inte att Nova bett är att rekomendera.. Läste av en tjej vars häst också bet i bettet. När hon sedan var på en äng och galopperade (hästen började skena) hon gjorde en rejäl förhållning och bettet gick av! :eek: Nu vet jag ju inte hur länge hon haft bettet osv men att det sker... :cool:

Senast ändrad:

Låter läskigt :( Är ju lite av en sån där sak som inte får hända...

Hade tyglar med såna där snabbknäppen på min ponnys ena träns. Ett pessoa bett så tyckte det var himla käckt att kunna växla mellan ringarna beroende på vad som krävdes för stunden... Men så började hon stegra o göra små caprioler typ å jag fick ta ett par rätt rejäl förhållningar...Helt plötsligt ser jag ur haken hakar av sig själv...Gissa om jag hoppade av illa kvickt..Tur man hade lite förnufft där och att jag reagerade så fort som jag gjorde. En het ponnytoka som älskar att galoppera....Det hade tagit en stund innan hon stannat, och vem vet hur det hade gått om man mötte någon eller nåt liksom. :(

*Kl*
Borde väl hålla mig ifrån nova till min tugglada häst!

Men hur lyckas det haka ur sig självt då? Det borde väl vara lite säkerhet på utrustningen tkr man...men tur att det inte hände nåt!

Annars tycker jag att det där andra bettet som jag visade förut var väldigt bra...Min häst iaf tog väldigt bra stöd med det:)

Har varit med om ngt liknande med snabbknäppe på tygeln, fattar inte hur det gick till men jag har fortsatt ändå. Är ju så smidigt.

Jag rider allt som oftast på mitt tredelade bridongbett, det är det han ska tävla och fungera på sas men jag varvar även mellan rakt bett och hackamore, så det är ju inte direkt frågan om några extrema bett. Sen är han kandarvan men det används mest till skritt i skogen för att han ska få vänja sig med skrot i munnen och det har han gjort utan problem.
Jag ogillar tvådelade bett har aldrig upplevt att någon av mina hästar gått bra på det, det har mest varit tredelade bridongbett med fasta eller rörliga ringar.
Men jag gillar verkligen bettlöst, det gör hästen också, fungerar alldeles ypperligt och jag får en helt annan känsla så jag fortsätter varva med det för bådas skull.

KL

Funderar också på bettbyte i avlastningssyfte, och har sneglat lite på dels raka bett och bettlöst. Nu går han på tredelat med rörliga ringar och det funkar väl bra, om än att han grejar lite mycket med det kanske. Nu en storleksfråga:

Hästen ligger precis mitt emellan 12,5 och 13,5 i bettstorlek. Båda storlekarna ligger bra tycker jag, även om 12,5 drar åt att vara liiiite för litet och 13,5 tvärt om då. Detta på tredelat. Är det någon som vet om det finns någon generell tendens att man får gå upp eller ner i storlek när det kommer till rakt bett? Och hur är det egentligen med bett, kan man lämna tillbaka det i affären om man har provat det tycker ni? Jag tycker att bett känns lite som trosor, man skulle väl inte få lämna tillbaka ett par köpta och provade trosor på Lindex tex. Eller är det kanske lite konstigt tänkt?

Och när det kommer till bettlöst, är ett sidepull mer likt tränsbett än hackamore? Så att det vore bättre att testa det än ett hack, han har aldrig gått med något som har någon hävstångseffekt och jag tycker att det är lite krångligt att rida med. :crazy:

Gällande prova bett hemma så kan du fråga i affären, det borde ju vara ok om du desinfekterar det efter provandet.

Jag har köpt hem bett, provat i stallgången (med lappar på), desinfekterat och bytt storlek. Det har gått bra hittills.

Vad bra! Och så dum jag är. Jag har bara tagit för givet att det inte går! Ska fråga nästa gång det blir aktuellt.:idea:

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 200
Senast: sweep
·
Utrustning Jag behöver ett skarpare bett till min valack då han blir för stark för dottern när de rider ut. Han bestämmer då tempot själv om de ska...
Svar
10
· Visningar
1 068
Senast: Sesca
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 032
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling... 2
Svar
21
· Visningar
1 210
Senast: Linda_A
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Födda -21
  • Bildtråd