Bettan gråter.

Ja efter som att det kom så direkt efter löpet kändes det som en ganska logisk orsak - men jag har ju ingen aning :angel: det är mitt första löp. Håller koll på det :) ska läsa på lite mer i ämnet.

Har hon löpt nu? Löpt klart? Är det en livmoders inflammation ? Det kan man få efter försa löpet även om många säger att de inte kan få det. Men vår tik fock det liksom en i vi känners tik fick det efter försa löpet. Kan var värt att kolla.
Med vänlig hälsning
Pudlan
 
Jag tror absolut det har med löpet att göra, hormonerna som lever rövare i kroppen på henne, och så är hon ju tonåring, som någon skrev. Disa blev också orolig under ett par veckor direkt efter sitt första löp, men sen gick det över. Märktes även att hon var väldigt okoncentrerad vid träning under den tiden.
Bettan är absolut inte understimulerad, den tid du lägger på att motionera och jobba henne räcker mer än väl, tycker jag. Sen känner jag så väl igen det där beteendet med överenergi vid möte - alla mina gårdshundar har varit sådana! Gårdshunden har en av- och på-knapp, så är det bara.
Jag tycker stresshantering låter bra, och att du låter henne gå och lägga sig med den person som är vaken längst.
För - det vet du förstås redan - en dsg är ju väldigt beroende av mänskligt sällskap.

Och agillity-träning ska man väl helst vänta med tills hunden blivit ett år.
 
Har hon löpt nu? Löpt klart? Är det en livmoders inflammation ? Det kan man få efter försa löpet även om många säger att de inte kan få det. Men vår tik fock det liksom en i vi känners tik fick det efter försa löpet. Kan var värt att kolla.
Med vänlig hälsning
Pudlan

Hon var färdig i lördags. Livmoderinflammation är jag väl bekant med genom jobbet så det lär jag upptäcka tidigt om det skulle komma.
Men hon äter, inga flytningar, ingen feber, inte allmänpåverkad. Men det är väl under skendräktigheten det problemet kan uppstå?
 
Hon har alltså slutat löpt för ungefär en vecka sedan och och problemet började ungefär samtidigt?

Är du säker på att hon slutade löpa och inte bara gick in i höglöpet? Vissa hundar slutar typ blöda nör de går in i höglöp och då skulle det kunna förklara varför hon plötslig känner sig mer rastlös, sedan när hon är så ung är det lätt att ett nytt beteende hänger kvar en tid när de fortfarande provar anpassa sig till våra rutiner om dom inte anser att rutinerna passar.
Så mitt råd är nog att ha en plan för hur du bemöter detta nya beteende typ det du gör nu och avakta en vecka eller två (prova stå ut kanske är bättre ordval) och fortsätter hon efter den tiden skulle jag på allvar prova hitta någon ny lösning på problemet men min erfarenhet är att unga hundar med mycke hormoner kan ha lite sådana här perioder speciellt hundar med mycket energi som dom faktiskt ska lära sig att kontrollera vilket inte alltid är så lätt.
 
Jag tror absolut det har med löpet att göra, hormonerna som lever rövare i kroppen på henne, och så är hon ju tonåring, som någon skrev. Disa blev också orolig under ett par veckor direkt efter sitt första löp, men sen gick det över. Märktes även att hon var väldigt okoncentrerad vid träning under den tiden.
Bettan är absolut inte understimulerad, den tid du lägger på att motionera och jobba henne räcker mer än väl, tycker jag. Sen känner jag så väl igen det där beteendet med överenergi vid möte - alla mina gårdshundar har varit sådana! Gårdshunden har en av- och på-knapp, så är det bara.
Jag tycker stresshantering låter bra, och att du låter henne gå och lägga sig med den person som är vaken längst.
För - det vet du förstås redan - en dsg är ju väldigt beroende av mänskligt sällskap.

Och agillity-träning ska man väl helst vänta med tills hunden blivit ett år.

Hennes avknapp är dåligt utvecklad :angel: men vi jobbar på det och uppmuntrar egna initiativ till vila. Sakta men säkert.

Agility är avstämd med både valpkurstränare och uppfödare :) så det är ingen fara. Vi tränar inte på hinder utan hinderstöd och bom och fokus ligger inte på det utan att ha roligt som ett ombyte till rallyn. Det är mer lek än träning och vi kör inga långa pass :) Hon hoppar mer under en vanlig promenad i skogen haha.
 
Hon har alltså slutat löpt för ungefär en vecka sedan och och problemet började ungefär samtidigt?

Är du säker på att hon slutade löpa och inte bara gick in i höglöpet? Vissa hundar slutar typ blöda nör de går in i höglöp och då skulle det kunna förklara varför hon plötslig känner sig mer rastlös, sedan när hon är så ung är det lätt att ett nytt beteende hänger kvar en tid när de fortfarande provar anpassa sig till våra rutiner om dom inte anser att rutinerna passar.
Så mitt råd är nog att ha en plan för hur du bemöter detta nya beteende typ det du gör nu och avakta en vecka eller två (prova stå ut kanske är bättre ordval) och fortsätter hon efter den tiden skulle jag på allvar prova hitta någon ny lösning på problemet men min erfarenhet är att unga hundar med mycke hormoner kan ha lite sådana här perioder speciellt hundar med mycket energi som dom faktiskt ska lära sig att kontrollera vilket inte alltid är så lätt.

Ja det är jag, hon slutade blöda efter ungefär 1,5-2 veckor. Nu är det 4 veckor sedan hon började blöda. Hanhundarna min kompis har (varav den ena parat) bryr sig inte längre och ingen hund på utställningen i söndags brydde sig :) Kör på planen att hon får gå och lägga sig med den som lägger sig sist och jag har öppet till sovrummet om hon vill komma in och lägga sig i sin hörna. Kan hon välja själv :up:
 
Hennes avknapp är dåligt utvecklad :angel: men vi jobbar på det och uppmuntrar egna initiativ till vila. Sakta men säkert.

Agility är avstämd med både valpkurstränare och uppfödare :) så det är ingen fara. Vi tränar inte på hinder utan hinderstöd och bom och fokus ligger inte på det utan att ha roligt som ett ombyte till rallyn. Det är mer lek än träning och vi kör inga långa pass :) Hon hoppar mer under en vanlig promenad i skogen haha.
Ibland hittar man inte av-knappen förrän de är sådär 4-5 år gamla!
Ja, sån enklare "agillity" kör jag också med Disa. Små mini-hinder och lättare balansövningar, t ex. Det går ju inte att hindra en dsg från att hoppa upp på saker eller hoppa över saker. Lika bra att göra en kul övning av det då :)
 
Ja det är jag, hon slutade blöda efter ungefär 1,5-2 veckor. Nu är det 4 veckor sedan hon började blöda. Hanhundarna min kompis har (varav den ena parat) bryr sig inte längre och ingen hund på utställningen i söndags brydde sig :) Kör på planen att hon får gå och lägga sig med den som lägger sig sist och jag har öppet till sovrummet om hon vill komma in och lägga sig i sin hörna. Kan hon välja själv :up:
Ja där föll den teorin då... Annars tyckte jag själv att den va bra :angel::D

Men ja det tycker jag låter som en bra plan :)
 
Som flera skrivit så tror jag också att beteendet hänger samman med att hon precis löpt. Det är vanligt att tikar blir deprimerade efter löpet. Jag skulle aktivera henne med roliga övningar så att hon får använda hjärnan och lägga in något mer av fysisk aktivering också. En extra långpromenad eller om du kan ha henne lös bredvid dig i skogen om hon inte rymmer förstås. En skogspromenad aktiverar hjärnan massor eftersom det finns så mycket lukter där och terrängen är ojämn.
 
Fyller 9 månader dem 19/7
Aha - har hon löpt första gången än ?
Inte helt ovanligt att tikar bli gnälliga och rastlösa före första löpet - och efter löpet kan det bli lite gnälligt pga av en lite skendräktighet :)

Ändrar då jag missade att hon hade löpt - som sagt inte ovanligt med lite förändringar under/efter första löpet och det kommer fort :)
 
Aha - har hon löpt första gången än ?
Inte helt ovanligt att tikar bli gnälliga och rastlösa före första löpet - och efter löpet kan det bli lite gnälligt pga av en lite skendräktighet :)

Ändrar då jag missade att hon hade löpt - som sagt inte ovanligt med lite förändringar under/efter första löpet och det kommer fort :)

Ja jag börjar inse av allas svar att det nog är hormonerna som susar runt i kroppen :angel: Blev lite nervös där att det skulle vara en reaktion på stress, kände mig som världens sämsta hundägare :cautious:
 
Jag skulle absolut minska ner på fart och fläkt-aktivering och lägga in mer konsentrationsarbete i form av nosarbete. Speciellt om det är en aktiv ras och individen behöver jobba på "av-knappen".

Vi lägger in nosaktivering i de dagliga promenaderna men ska testa lite godissök och plocka upp noseworken igen som rann lite ur sanden :) Hon blir trött av rallyn, det är mycket för hennes hjärna. Så att skära ner på den biten som är den stora aktiveringen förutom dagliga promenader tror jag skulle stjälpa mer än hjälpa. Agilityn kör vi för att det gjort otroligt mycket på vår kontakt och även där trots att de är korta pass så blir hon nöjd efteråt - för att hon inte kan köra på enbart fart. Framför allt har vi väldigt roligt.
 
Ibland hittar man inte av-knappen förrän de är sådär 4-5 år gamla!

Har hört hur Bettans mamma var :angel: Ägaren där kör mycket spår, sök och bruks. Hon var som världens rallykalle när hon gav sig ut på söken. Hon lugnade sig när hon var 3 egentligen utan att de gjorde nått, de körde på som de hade gjort från början och sagt till henne att vila när det var dags. Så får jag göra med Betty också - att nu får du faktiskt lägga dig ner. Och då gör hon det men det kan tålas att upprepas. Var iväg på lantcafe idag och hon var kalasduktig. Låg bredvid medan vi åt men fick säga till med stora bokstäver och sen påminna. Men det får jag ta, hon gör det ju iallafall :up:
 
Hade definitivt lagt till mer mental träning och betydligt mindre konditions- och stresshöjande träning. Särskilt om hunden går upp i varv av viss träning.

Vart har jag skrivit att hon går upp i varv av viss träning? I både rallyn och agility är hon fokuserad.

Det är i vardagliga situationer hon går upp i stress. Det enda jag vet att vi inte ska syssla med är apportering på land.

 
Situationer hon går upp i stress vid:
- när hon ska hälsa på folk. Jag ber folk vi inte kommer träffa igen att inte hälsa när de frågar om de får. Jag själv brukar gå in och pyssla med lite annat innan jag hälsar för då hinner hon lugna ner sig.

- Vid vissa typer av lek. Apportering funkar inte alls så det gör vi inte. Dragkamp funkar till en gräns, jag avbryter när jag märker att bägaren börjar bli full och kan återuppta leken lite senare.

- hon går inte och vilar av egen vilja hemma mer än på kvällen eller efter träning. Men ber man henne gör hon det men det kan behövas en påminnelse men sen är hon inte så gammal heller och det har blivit milsvis bättre.

-Tugga på pinna/ben/liknande. Man får lägga undan det hon har i munnen annars tuggar hon för all framtid.

Situationer hon inte stressar upp i:
- hel dag på utställning? Sover sig igenom all tid som inte spenderas i ringen. Så länge hon får ligga i mitt knä är hon nöjd.
- utfodring
- åka bil
- träning
- vara ensam
 
Situationer hon går upp i stress vid:
- när hon ska hälsa på folk. Jag ber folk vi inte kommer träffa igen att inte hälsa när de frågar om de får. Jag själv brukar gå in och pyssla med lite annat innan jag hälsar för då hinner hon lugna ner sig.

- Vid vissa typer av lek. Apportering funkar inte alls så det gör vi inte. Dragkamp funkar till en gräns, jag avbryter när jag märker att bägaren börjar bli full och kan återuppta leken lite senare.

- hon går inte och vilar av egen vilja hemma mer än på kvällen eller efter träning. Men ber man henne gör hon det men det kan behövas en påminnelse men sen är hon inte så gammal heller och det har blivit milsvis bättre.

-Tugga på pinna/ben/liknande. Man får lägga undan det hon har i munnen annars tuggar hon för all framtid.

Situationer hon inte stressar upp i:
- hel dag på utställning? Sover sig igenom all tid som inte spenderas i ringen. Så länge hon får ligga i mitt knä är hon nöjd.
- utfodring
- åka bil
- träning
- vara ensam
Det där låter väldigt likt Disa :)
 

Liknande trådar

Övr. Hund Hej! Har ett par nya grannar ett som flyttat in ovanför mig, som har flera olika hundar som låter en del när de går i trapphuset...
Svar
9
· Visningar
682
Senast: Nepenthe
·
Övr. Barn Vår snart sexåriga dotter har alltid sen hon var liten nattats genom att vi ligger bredvid tills hon somnat. Det har funkat men med en...
Svar
11
· Visningar
992
Senast: Humla
·
Kropp & Själ Jag har alltid kunnat sova lite mindre 6-7 h och funkat hyfsat med det. Nu har jag haft en sjukdom och behandling som lett till en annan...
Svar
16
· Visningar
675
Övr. Hund Hej! Jag har sedan 2 år tillbaka min första hund. Hon är det finaste jag har, och att se henne lycklig är det bästa jag vet. Jag gör...
Svar
19
· Visningar
1 693
Senast: Hellhound
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Svarstid kvarka?
  • Ridskoleryttare
  • Lön - hovslagare??

Omröstningar

  • 🇪🇺EU VALET 2024🇸🇪
Tillbaka
Upp