• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Express_Pearl
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 4
  • Visningar Visningar 889
E

Express_Pearl

Hej!! Rider nu på vanligt tvådelat tränsbett men funderar på att byta antingen till ett tredelat eller ett tredelat med en sån där kopparrulle i mitten..Fundera nog mest på det med kopparrullen för jag tänkte att det kanske kunde få henne att grunna på lite annat och vara mer uppmärksam om hon fick gå å pilla med den i munnen..Anledningen till att jag vill byta är för att hon har väldigt lätt att stressa upp sig och då kunde man kanske få henne att rikta uppmärksamheten på vad som händer i munnen istället för allt runt om..?? vad tror ni?

Sv: Bettbyte

Min stressar mindre på ett mjukare bett.
Men det är individuellt, testa och se om det har någon effekt.

Jeg tror ikke at en hest blir mer konsentrert og fokusert om den får ett skarpere bitt i munnen..Kanskje mer oppmerksom på sin munn fordi det gjør mer ont,men det er vel ikke det du er ute etter.. :confused:
Jeg prøver alltid å ha ett mildest mulig bitt,og ride dem lange og lave i formen til de slapper av, før jeg arbeider med andre ting,stresser de seg opp igjen,er det tilbake til lang og lav form.
Evihetsarbeid,ja, men allting med hest tar lang tid.. ;)

Är hästen kontrollerad av kunnig(!) veterinär/hästtandläkare? Sök först efter ev.problem i munhålan. Du ska veta att det egentligen inte finns plats för betsel över huvudtaget i hästens mun och att det vimlar av receptorer som skickar signaler konstant till hjärnan och det har enbart med själva ätdelen att göra. Ett bett med rulle kan störa hästen ännu mer.

Själv rider jag aldrig med samma betsel i två dagar i sträck utan skiftar mellan smalt odelat med fasta ringar, stång av Greg Darnalltyp, delat smalt i svartmetall samt bettlöst. :cool:

Jag rider med 3 olika bett,min trännare säger att de e bra å variera ibland... :p
Men mest rider jag med mitt tre delade bett...
Alla säger så himla olika, några säger att tredelat ligger bättre i munnen å då blir de mjukare, å några säger att eftersom de tredelade e delat på så många ställen så blir de skarpare än ett vanligt trännsbett... :smirk:
Jag tycker att du kan pröva dig fram...
Du kan ju alltid TESTA ialla fall... ;)
Om hästen inte trivs med de tredelade så kan du ju alltid byta till de vanliga... :p
LYCKA TILL!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
658
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Jag är ganska okunnig när det gäller bett och har hållit mig väldigt basic hela tiden. All min erfarenhet är ju från ridskolebetsling... 2
Svar
21
· Visningar
1 216
Senast: Linda_A
·
Hundhälsa Hej alla! Jag ska försöka att fatta mig så kort jag kan. Jag har en Pomeranianpojke på 4 år. Han har aldrig tidigare haft några problem...
Svar
1
· Visningar
690
Senast: Jeps
·
Hundträning Hej alla, Min maltipoo (hane, inte kastrerad) blir i år 4 år gammal och det finns en rad problem som jag tror bottnar i stress. Vet... 2
Svar
20
· Visningar
3 441
Senast: Acto
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka