lis1e

Trådstartare
asså, värmer ni hästarnas bett innan ni rider?
jag hade inte velat ha en kall metallbit i munnen, så jag gör det..

Sv: bettet

beror på hur kalt det är. mitt i vintern värmer jag ibland, men inte annars.

Jag värmer oftast, tycker jag bettet känns kallt i händerna så borde det ju inte vara så skönt för hästen...

Är det kallt ute så värmer jag det alltid, brukar göra som PrinceFair säger, att spola i varmvatten tills det är lagom varmt, så slipper man står där och bli kall om händerna.

jag värmer när jag tycker bettet e kallt.. som på vintern..

Jag brukar ta ut det ur vår uppvärmda sadelkammare precis när jag ska tränsa så är det inte så kallt, annars håller jag det lite i handen med.

Är det riktigt iskallt så värmer jag det med varmt vatten.

Nej, men det är varmt från början eftersom det är ca. 12 grader där det hänger....

alltid när det är kallt.. men mitt i smällkallaste vintern rider jag på hackamore, tycker synd om pållen som måste ha en metallklump i munnen då..
spolar det oftast i varmvatten, ska jag värma det i händerna fryser jag ihjäl sen när ja går ut...

hade det funnits varmvatten i stallet hade jag gjort det, men jag brukar andas på det/värma i händerna... men jag fick en pik om det igår, därför jag undrade...

Brukar alltid värma det, på vintern spolar jag bettet i varmvatten innan jag tränsar. Har en häst som alltid ska hålla huvudet på min axel när han ska tränsas, så han får hålla en stund medans jag värmer bettet då blir han nöjd :p

Vi har inte heller varmvatten ännu, men vi har ju självklart en vattenkokare, för helt utan varmvatten kan man ju inte vara! Bara att koka upp lite vatten medan man gör i ordning hästen och hälla över bettet när det är dags att tränsa, brukar vara lagom varmt då.

Har 20 grader i sadelkammaren men iofs så får man ju inte ta fram tränset förrän man precis ska tränsa, lite mer spring fram och tillbaka.

Det gör jag alltid. Spelar ingen roll om bettet är taget från en uppvärmd sadelkammare, hästens mun är inte rumstempererad...

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 212
Senast: sweep
·
Utrustning Hej! Jag har nyligen köpt en ny hopphäst, sto 13 år hoppar upp till 140. Hon flyttade hem till oss för snart 4 månader sedan. Upptäckte...
Svar
1
· Visningar
224
Senast: Nevermind
·
  • Låst
Utrustning Vad behöver jag för utrustning för att lägga i tappade broddar på hästen? Min häst tappar snabbt broddar med nuvarande hovslagare vilket... 5 6 7
Svar
132
· Visningar
4 932
Senast: Görel
·
Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
497

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka