Bettets längd

Z

Zii

Har alltid fått höra att ett bett ska sticka ut ca en halv cm på vardera sidan men på ridskolan finns det en häst som har ett bett (vanligt två delat) som sticker ut ca 2cm på vardera sidan och dom säger att det ska vara så, kan det stämma och finns det inte en viss skaderisk med det :confused:
 
Enligt den gamla skolan skulle betten sticka ut mkt mer. Nu så har man ju kommit fram till att det bara ska sticka ut någon mm på var sida så att inte ringen nyper. Så lite bett som möjligt i hästens mun. Finns inte så mkt utrymme i den alls.

Att ha ett sådant lång bett kan knappast var nyttigt. Det är värre med delade bett eftersom de viker sig i munnen. Ett rakt gör ju inte samma verkan men dras omkring i munnen. :smirk:
 
Jag har varit på en föreläsning av Torbjörn Lundström, djurtandläkare. Han sa att de flesta hästar går med för långa bett, vilket ger tandskador då det åker upp för långt i munnen. Ett bett ska, när man lossar på sidstyckerna, ligga kvar min munnen och bettringarna ska ställa sig rakt ut åt sidorna. Då ligger bettet kvar på det smalaste stället i hästans mun. Det är inte heller alls säkert att det ska vara två veck i hästens mungipa heller, utan det måste man prova sig fram.

Jag åkte hem och mätte, köpte ett nytt bett som var 11,5 cm i stället för det gamla på 12,5. Blev stor skillnad, passar damen mycket bättre :D

Är bettet för långt så sticker det rakt upp i gommen på hästen och dessutom kan det skava mot kindtänderna vid förhållande tygeltag.
 
Jag har alltid haft bett i strl 13,5 till min häst, då alla har sagt att det är det som passar henne. För en tid sedan blev jag tipsad att skaffa ett betydligt mindre bett. Det blev ett 11,5 cm och mycket tunnare! Hästen har aldrig gått så bra som hon gör på det bettet! :) Jag kommer aldrig att stoppa in de gamla "monster" betten på min häst igen!
 
det är som sagt nya regler som gäller nu... bettet ska i princip vara så kort som det bara går...
 
De e ju rätt logiskt om man tänker efter. Ta tex. ett tre-delat bett. Är det för långt kommer "böjningen" att hamna i mungipan och där gör den inget mer än skada.
 
När jag började med hästar fick jag också lära mig att bettet skulle "sticka ut" på bägge sidor. Men det har ju ändrats, nu ska det ju precis få plats i munnen :)
 
Nej det är aldeles för långt! Det ska ligga tajt, hästens käke är smal. Men det får ju inte ligga an för tajt.
 

Liknande trådar

Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två...
2 3
Svar
55
· Visningar
4 532
Senast: tuaphua
·
Hundhälsa Ge mig all eran erfarenhet! Har upptäckt en liten liten kula i ett ljuver på vovven, högst upp (vid frambenen) och jag misstänker...
Svar
8
· Visningar
987
Senast: Viva
·
L
Samhälle Först så JA jag ska själv klart kolla med mamma och pappa som känner hennes föräldrar väldigt bra! Men jag är en sån person som be höver...
2 3
Svar
55
· Visningar
2 787
Senast: TinyWiny
·
Hundhälsa Min lilla JRT har passerat 14 år och är en pigg och alert liten hund. Lite senil, hör sämre än förr och hade en akut pankreatit i våras...
2
Svar
25
· Visningar
2 876
Senast: Piaff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp