Bettförslag till tuggig häst

P

PytteLiten

Har lite funderingar kring det här med bett. Min häst tuggar nästan ihjäl sig på bettet. Ibland ser hon nästan ut som en fölunge som tuggar för underkastelse. Alltså när hon rids.
Har provat lite olika, vanliga tvådelade, tredelade och kulbett till och me gummibett, äpplebett, sweet iron, men det lustiga är att de knappt märks nån skillnad.
Hon är kollad i bl a munnen vid ett flertal tillfällen, inget fel. Hon är även lite tuggig till vardags. Och håller gärna på med tänderna, tungan, munnen och läpparna. Hon hade lite trassliga tänder när hon va unghäst, mjölktänder som inte vill släppa, så jag har funderat på om de kan va nån slags ovana som hon lärt sig.

Vad rekommenderar ni i bettväg?

Har även funderat lite på bettlöst och ska testa de framöver.

///PytteLiten
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Bettförslag till tuggig häst

Min foderhäst är lite så, kollade tänderna-inga fel, men så har vi hittat en liten öm "böld" på ena lanen. (Ska ta ut vet igen)
Testade hack och då tuggade han som en tok i början iaf innan han insåg att det gjode ju inte ont.
Så mitt tips. Kolla hela munnen, inte bara tänder, ifall ni inte gjort det och prova rida bettlöst och se hur hästen reagerar.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettförslag till tuggig häst

Ett vanligt rostfritt tredelat bett. De ska ju vara de enklaste.
Gummi, svettiron och äppel bett som du hade provat ska väl öka saliv och tugg betendet hos häst. Alltså inget för dig och din häst.

Ett tunt rakt tränsbett kan jag också tänka mig skulle funka.
Hoppas du belv lite hjälpt. Lycka till....
Becca
 
Sv: Bettförslag till tuggig häst

Alt. 1 som åtgärde är att kolla tänderna hos en riktigt tandläkare dvs inte en vetrinär, de som gått 5 v utb eller hos en hovslagare, Pm:a gärna jag kan namn på flera 'godkända' och duktiga!

2. Har du för stort bett?

3. Är du för hård i handen?

4. Bojkotta 2 delade bett de förstör mer än gör nytta. Raka bett med fasta ringar ligger säkert
 
Sv: Bettförslag till tuggig häst

Om du inte skall tävla i en disciplin som kräver bett så skulle jag rekommendera något av de bettlösa alternativ som finns - hackamore, sidepull, ridkapson eller något annat alternativ som innebär att hästen inte har något i munnen.

Munproblem är tyvärr vanliga, och har man en häst som är fipplig i munnen även utan bett så kan det uppstå såna här problem. Låt alltså någon kunnig på hästmunnar (finns tyvärr inte så många specialutbildade i Sverige) titta och prova bettlöst för att se om det blir någon skillnad.
 
Sv: Bettförslag till tuggig häst

Om ni är helt säkra på att det inte är smärta/obehag; har ni testat ett rakt med fast ringar? tex d-ring eller ett jaktkandar med mjuk hand. Kan uppfattas som mer stabilt och att hästen kommer till ro lättare. napassa tygeltag efter bett bara så det inte blir för skarpt.

Eller helt enkelt bettlöst.
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
3 954
Senast: Kristall10
·
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
4 999
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
1 868
Senast: Líf
·
Utrustning Har någon något tips på bett till min häst som tuggar/fipplar med bettet hela tiden? ( Inget fel på tänderna eller i munnen ) Har...
Svar
5
· Visningar
762
Senast: Miingla
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Burkfisk
Tillbaka
Upp