Bettförslag?

MM

Trådstartare
Kör nu med ett tredelat med rörliga ringar, och remontnosgrimma som hästen trivs bäst på. Har testat aachen men det gillades inte alls.

Nåväl, hästen suger in bettet och biter gärna på det och fifflar runt i munnen när jag rider och gör även när han bara står i stallgången, dock inte hela tiden. Har testat att hissa upp/ner och det spelar ingen roll.
Han är under inridning och således inte jättevan vid bett och jag gissar att han håller på att vänja sig men jag tänker att det ändå kanske finns något han kan gilla bättre.

Han öppnar munnen och tar gärna bettet när jag tränsar och munnen är kollad i våras. Självklart kan jag kolla munnen igen men det känns som det inte är bettet han är helt nöjd med och kan ju börja med att testa ett annat först.

Så jag tänkte höra om ni har förslag på något jag kan testa?
 
Sv: Bettförslag?

rakt bett med fasta ringar? :) Jag har ett från hööks på minpålla där hon är lugn i munnen och ger ett mjukt stöd.

PÅ ett tredelat har hon bitit ifrån om man tar en förhållning, inte velat ta ett stöd på samma sätt och fipplade som din väldigt mkt även i stallgången. Hon drog in tredelen med tungan hela tiden.

Något att testa? Annars verkade hon lugnare i munnen med baucherbett med, tredelat.
 
Sv: Bettförslag?

Min förra häst var sådan.
Bytte till rakt tränsbett med fasta ringar och remontnosgrimma. Testade all sjöns kombinationer med bett/nosgrimmor men detta funkade bäst.
Köpte bettet på ge-kås för en hundring så ska du ändå dit framöver så är det ju inte dyrt att prova :)
 
Sv: Bettförslag?

Tack för era svar!

Jag sökte här innan jag startade tråden och såg att det var många hästar som fifflare med just det tredelade.

Så rakt bett. Har bara ridit på ett rakt gummibett för tusen år sedan. Det ligger stadigare i munnen?

Någon annan som har åsikter om rakt bett?
 
Senast ändrad:
Sv: Bettförslag?

Jag fick tips om Novabett till min unghäst och det fungerade jättebra på våran ponny, hon vågade ta stöd bättre vid ridningen, innan gick hon för djupt eller för högt med huvudet och ville inte ta stödet alls. Tänder osv kollade regelbundet.
 
Sv: Bettförslag?

kan vara värt att försöka med ett i metall ändå (alternativt syntet/gummi med metallkärna) om man har framtida planer för tävling, risken för att de går sönder är mindre. Sen om hästen är så känslig att det ändå inte vill ta stöd är nova bett nog bra! :)

annars ja, raka bett ligger stadigare i munnen. Om du inte redan gör det, så tränsa som det första du gör när utrustning ska på eller till och med lite inna ud borstat fördigt. Sen sadel och benskydd eller dylik. jag upplevde att det blev bättre så, att hon fick tid att känna sig för innan man började röra på bettet mer.
 
Sv: Bettförslag?

KL
min häst tar tag i bettet och hänger sig i tyglarna innan jag fått igång bakbenen ordentligt.
På henne har jag tredelat med rörliga ringar och hon tuggar också väldigt mycket på det. Även när jag inte rider.
Kan "hängandes" bli bättre med annat bett eller det är pga mig?
 
Sv: Bettförslag?

Det hänger ju ihop det där, så tror det är vettigt att bara se till att få igång motorn bak. Hästen kan ju dessutom bara hänga om dem får ngt att hänga i sas.
 
Sv: Bettförslag?

Jag hade en sån unghäst, han var kollad i munnen av veterinär med tandläkar spec. Fick rådet att rida honom på ett tredelad bridong med fasta ringar 11,5 cm långt. Hästen visade verkligen sin motvilja mot detta bett! En dag när han skulle med som ledhäst för att få lite motion tog stalltjejen ett gammalt nylonlöpträns med gummibett (tjockt som en damsugarslang) och han bara älskade det bettet, så nu rids han med det bettet utan problem. Så testa dig fram. Alla hästar är olika, och ibland funkar inte experternas råd alls.
(det raka gummibettet är 13,5 cm långt)
 
Sv: Bettförslag?

Ett låsbett kanske ligger stabilare? Är inte lika stumt som ett rakt men inte lika lätt att fippla med det.
 
Sv: Bettförslag?

Var hittar man låsbett? Hööks?

Lyckades iaf hitta info om bettes verkan och det låter ju som att det kan vara något.
Kan testa både det och rakt.
 
Sv: Bettförslag?

Min nya häst som jag köpte i våras var en riktig fippelpelle med bettet. Förmodligen pga att han sedan innan hade haft behovet av att skydda sig mot hårda händer (historia ifrån ridskoleverksamhet). Han bet tag i bettet och satte det högt upp och var uppenbarligen besvärad av det. Enligt min veterinär som är duktig på tänder så började han också få märke på tänderna som han lade bettet emot så det var ju av högsta vikt att han fick ett bett som han inte fipplade med. Jag testade lite olika bett och ett rakt bett var det han trivdes bäst med men han fipplade ändå lite grann. Då satte jag en curbstrap under hakan på honom och efter två skritt turer på lång tygel så var problemet borta och man kunde ta i tygeln igen utan att han började fippla med bettet. Dels för att bettet blev stabilare av curben men självklart också för att han slapp hårda händer. Så hjälper det inte enbart med ett rakt bett så prova gärna med en curb strap under hakan på honom och se om det blir någon skillnad.
 
Sv: Bettförslag?

Pessoa magic, sprenger danger och bomber bit lock up är de bett som jag vet är låsbett. Finns inte på hööks så vitt jag vet.
 
Sv: Bettförslag?

Kl

Fick låna ett rakt Apple mouth bett av en tjej i stallet idag. Testar att rida med det imorgon så får jag se om det blir bättre.
 
Sv: Bettförslag?

Tack för tipset om curbstrap. Kan helt klart vara något att prova.

Han höll på likadant idag. Biter på bettet, tar det och drar ner huvudet. Även när han går på lång tygel. Men ska testa det raka bettet jag fick låna så får jag se hur det går.

Kl

Rakt bett, har hört att man ska ta en stl mindre än vad hästen brukar ha, stämmer det?
 
Sv: Bettförslag?

Har du provat oledat bett? Det brukar fungera bra på de som vill fippla med bettet. Blir stabilt. Fasta ringar ger också mer stabilitet.
 
Sv: Bettförslag?

Tack för tipset om curbstrap. Kan helt klart vara något att prova.

Han höll på likadant idag. Biter på bettet, tar det och drar ner huvudet. Även när han går på lång tygel. Men ska testa det raka bettet jag fick låna så får jag se hur det går.

Kl

Rakt bett, har hört att man ska ta en stl mindre än vad hästen brukar ha, stämmer det?

Ja ibland kan man behöva en storlek mindre på raka bett men ibland så är de kortare än vad de borde vara. Dvs, ett stl 11,5 är bara 10,5 cm så ett tips är att ta med något att mäta bettet med om du ska köpa ett nytt bett. Om du har möjlighet att låna innan köp så mät det du har lånat så att du vet hur långt bettet behöver vara om du sedan ska köpa ett nytt.
 
Sv: Bettförslag?

Ska mäta det jag lånat imorgon om det passar men det såg ut att vara rätt stl, men det borde väl även funka att mäta hans vanliga? Dock vet jag att det är 10,5 men det kan ju skilja mellan dom olika. Får ta med måttband till butiken helt enkelt om det blir att jag köper ett sånt.
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 000
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag ska köpa ett till bett. Mest för att jag har två träns och inte orkar flytta runt bettet. Jag har länge varit sugen på att testa...
Svar
3
· Visningar
973
Senast: Gry
·
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
726
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Dressyrsnack 17
  • WE-tråden
  • Bildtråden

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp