Bettförslag?

Sv: Bettförslag?

Jag har haft två hästar som har gått superbra på kimblewickbett. Den jag har nu accepterar inget annat! Hon bitet i bettet och slänger med huvudet. Min teori är att hon vill att bettet ska vara helt stilla i munnen.
 
Sv: Bettförslag?

kl

Testade det raka Apple mouth bettet idag och det var katastrofalt :(
Han gapade konstant, upp med huvudet på sned.
Det tredelade funkar mycket bättre.
Kanske vill han ha fler brytpunkter?

Men har fått låna ett rakt Kimlewickbett som jag ska testa. Har även frågat stallägaren om jag får låna hennes bett. Hon har en hel drös med hästar så det finns lite att välja på. Hon trodde hon hade fler i gömmorna så hoppas något av dom ska funka.
 
Sv: Bettförslag?

Jag har lite samma med min.
Har fått tipset från den som red in han att ha remont, men eftersom han fipplar och gapar utan den (även när han står i stallgången) så känns det ju som att det är lite "plåster på benbrott" att spänna igen munnen. Han har ett tränsbett, militärens kronbett. Inga problem med "prestationen" dock, han jobbar på bra i ridningen men det ser så hemskt ut när han går runt och gapar och har sig. Han är känslig vad gäller det mesta, så jag rider med mycket mjuka händer.

Har testat:
Kimblewickstång med tungfrihet (gapar ännu mer), Nova (katastrof, det var lite litet också och de har inte större storlekar).

Så jag följer den här tråden och hoppas på fler tips :). Nästa på tur att provas är ett tredelat.
 
Sv: Bettförslag?

Jag rider också med mjuka händer, försöker att ha helt slappa tyglar när jag rider så han ska söka sig till bettet och inte tvärtom men får ju ta lite i honom när vi tex ska göra en volt. Ska vi göra en volt åt höger så suger han in bettet på vänster sida och tvärtom. Han är nog extremt känslig i munnen?
Men han kan ju gå fint också men så börjar han greja med bettet lite när som.
Men som sagt, idag höll det på konstant. Tror kanske att han vill ha ett lite smalare bett som inte tar så stor plats i munnen. Han har inte så stor mun direkt så kanske är det det? Kanske borde testa ett bridong.
Bryr mig inte så mycket om vad som kan funka så länge han trivs på det. Det är ju handen som avgör hur skarpt bettet blir.
 
Sv: Bettförslag?

Jag är väldigt förtjust i tvådelade tränsbett med parerstänger till unghästar. Det ligger stadigt och fint i munnen och parerstängerna hjälper till att hindra att bettet åker in i munnen så som du beskriver. Ett tvådelat munstycke ger lite mindre tryck på tungan än tredelade och hela munstycken, och en del hästar avskyr tryck på tungan. Baucherbett kan också vara bra till sådana hästar.
 
Sv: Bettförslag?

Det måste finnas något att söka sig till. Han har inte läst ridhandboken ;) och vet inte att om han söker sig framåt kommer du helt plötsligt stötta i den nu glappa tygeln och att det sen också ska vara bra att ha kontakt.
Som det är nu tränas han aktivt att göra fel.
Dvs korta tyglarna så du har kontakt. Så det finns något att söka sig mot och så han lär sig tåla kontakten.
Det är väldigt många hästar som inte vill ha kontakt först. Det är onaturligt för ett mottrycksdjur. Det är något man lär dem.

Raka bett brukar iaf jag undvika då jag ska utbilda hästar. Så även stångbett.
De betten är svårare att utbilda på få de är skapta att börja användas få hästen är färdigutbildad och ska börja ridas enhändigt/på sitsen.
Om du ger en signal i innertygeln fortplantas den till ytter mungipa med IOM att bettet är oledat.

Jag tror inte alltid bettproblem sitter i munnen/i bettet. Oftast sitter det faktiskt i sadeln. ;)
En lösgjort häst har en lugn mun.
Alltså hispar jag inte upp mig nämnvärt över hästar som en period gapar, joxar med tungan eller tuggar på bettet.
Det lägger sig då de blir balanserade och då kan bli lösgjorda.
Så kort: korrekt utbildning är min lösning. :)
 
Sv: Bettförslag?

Låter väldig lik min förutom att han gjorde så med tvådelade bett. Mina två tips är anatomiska bett (finns på hööks numera :-D) och att våga ta och behålla kontakten.

Min är fortfarande (visserligen inte så mycket utbildad) lätt att få orolig i munnen och är det i vissa situationer. Det visar sig dessutom väldigt tydligt på töm som jag inte lärt mig hantera än. Då måste jag verkligen våga ta ordentligt med kontakt och behålla den. Låter jag honom rycka tyglarna ur händerna tex så blir det direkt mycket värre.

Han trivs bäst på ett Sprenger Dynamic RS med fasta ringar. Vissa butiker har Sprenger testcenter där man kan låna hem o testa några dagar, betten i sig är ju rätt dyra så kan ju vara trevligt o testa innan :-)

Min stänger inte munnen alls om raka bett inkl nova och har aldrig gillat rem under bettet men verkar tycka Micklemtränset är helt okej (har clips på när vi tömkör och det verkar funka även med mina obildade tömhänder :-P).
 
Senast ändrad:
Sv: Bettförslag?

Jag har testat att ha kontakt med honom som man ska genom att korta tyglarna. Då kommer vi inte framåt. Får inte ta i honom. Så därför har jag slappa tyglar så han ska vänja sig. Jag tänker att det borde bara bli värre om jag tvingar honom att ta stöd när han verkar tycka det är obehagligt?
Självklart har vi kontakt med tex vid volter men på rakt spår har jag lite längre tyglar.
Jag tror själv på att hitta ett bett han trivs bättre med så han vill ta stöd. Det raka visade han klart och tydligt att han inte gillade det minsta och jag rider inte en häst på ett bett den inte gillar för hur ska jag då kunna kräva att hästen arbetar rätt.
 
Sv: Bettförslag?

Jag tycker så här:

En häst som är så ung som din (visst är han bara 2,5 och dessutom av ponnyras) ska man bara åka på någon gång ibland för att tämja den vid ryttare, och bara en liten stund i taget. Man åker på dem en handfull gånger och sen får de smälta upplevelsen över vintern.

Om han tjafsar så mycket med bettet tycker jag att du ska göra det jobbet på sidepull, samt tömköra honom både på banan och i skogen på sidepull tills han fattar signalgivningen bättre. När hästen förstår signalerna är det lättare att byta till bett.
 
Sv: Bettförslag?

Ska kika in dom betten på hööks :)

Har inte testat tvådelat men stallägaren hade ett sånt vanligt tränsbett så ska testa det på honom.
Ska prova några på honom ikväll bara i stallgången med tränset på. Med det raka så syntes det direkt att han inte gillade det, så jag lär inte behöva provrida om han visar det så tydligt igen.
Nu var det raka tjockare än det tredelade så jag tror han vill ha något smalare men kanske ett anatomisk kan funka.
 
Sv: Bettförslag?

Han rids i en kvart 2 ggr i veckan så han rids inte i den benämningen och har gjort så i en månad nu. I skritt barbacka första två veckorna och med sadel nu sista två veckorna blandat skritt och trav. Han ska vila hela vintern/våren nu är det tänkt efter nyår.
Han förstår signalerna. Han lyssnar väldigt bra. Behöver inte ta i honom men greja med bettet kan han ju göra ändå.
 
Senast ändrad:
Sv: Bettförslag?

OK, jag fick intrycket att han reds mer men som du beskriver låter ju alldeles lagom! Om jag vore du skulle jag gå ut på promenader med honom under vintern och våren, antingen i grimskaft eller tömkörningspromenader. Det är så himla bra att kunna miljöträna från marken och kunna gå förbi bondgårdar, villaområden, kohagar och annat läskigt utan att själv behöva riskera att trilla av! :D

Lycka till med bettjakten, det är bara att prova på tills hästen är nöjd, hoppas att du kan få låna ihop lite (har han bytt sina tänder förresten, de byter ju några vid 2,5).
 
Sv: Bettförslag?

Nej gud nej. Han är ju bebis :love:
Han ska bara kunna styras och stannas nu innan vilan i alla gångarter. Har testat galoppen 2 ggr och starten och bromsen finns. Så jag är supernöjd med honom :)
Men vill hitta ett bett som han funkar bättre på innan ridningen läggs på hyllan för ett tag.

Tanken var tömkörning, enstaka pass Longering, "fri lek" i paddocken och promenader i vinter samt lite löshoppning när paddocken är okej i underlaget.
Promenader tar vi i träns. Han gillar att gå sin egna väg ibland och då hänger man efter som en vante..

Vi gick mycket i somras och igenom samhällen och på cykelvägen vid en 70 väg. Superbra träning.
Nu i vinter ska vi börja gå rundan som vi ska börja rida ut i början sen. Har några i stallet som följer med oss sen när det är dags. Men börjar gå den nu så är han van vid rundan och förhoppningsvis försvinner eventuella spöken.

Han har inte bytt tänder än. Äter bra och tuggar ordentligt så inget som märks av isf.
 
Sv: Bettförslag?

Testade nya bett på honom idag.
Det raka Kimlewickbettet gillade han inte. Lånade ett tvådelat bridong av stallägaren och en annan tjej i stallet lånade ut sitt tredelade bridong till mig.
Testade dom båda och fick samma resultat. Han tuggade i 5 sekunder och sen inget mer alls. Släppte honom i paddocken med det tredelade en stund för han brukar tugga och gapa även när han bara springer löst och ingenting. Inget heller när jag ledde honom och det tuggas och gapas då med.
Förhoppningsvis är problemet löst och det var att han ville ha ett smalare bett :)
Ska testa att rida med båda så får jag se hur det går.
 
Sv: Bettförslag?

Härligt att han verkar vara så tydlig!

Har testat lite gamla på min i dagarna och visst är det favoritbettet som sitter på. Det märks på hur han biter i bettet när han står still :-D vid ridning känns alla utom det vanliga lite för skarpa eller så är han bara väldigt oharmonisk liksom. Mao kommer jag köpa ett till bett som är dyrare än tränset...
 
Sv: Bettförslag?

Ja, han är verkligen jättetydlig!

Men det är ju bra tycker jag :)

Mina andra hästar jag haft har accepterat vad som. Spelade aldrig någon större roll vad dom hade i munnen. Eller så var dom bara för snälla för att säga något. Hade dock aldrig något konstigare än vanligt tvådelat och tredelat på dom förutom när travhästen tävlade. När han reds funkade vad som. Dock lite mer taggad i lopp..

Hoppas bara det funkar i ridningen med men så som det ser ut så gillar han det.

Finns det bridong som är med fasta ringar? För det blir väl ingen större skillnad mot rörliga mer än att det inte kan knipa? (Har aldrig haft fasta ringar så vet inte) Så vågar man chansa på att köpa med fasta om det funkar att rida på detta eller ska jag köpa rörliga? Dom vi testat idag har rörliga ringar.
 
Sv: Bettförslag?

Såg nu att det fanns bridong med fasta ringar på hööks. Dock är det tjockare än det jag provade idag som jag gissar är det smalaste. Så det får bli det med rörliga ringar isf. Vågar inte chansa ens på 1 mm om detta nu funkar.
 
Sv: Bettförslag?

Du kan ju sätta på bettskivor om du vill stabilisera bettet lite. Men är han nöjd så är det inte säkert att det behövs.
 

Liknande trådar

Utrustning Långt inlägg! Vår ponny är rätt känslig i munnen. När vi köpte henne i februari förra året så kollades hon och åtgärdades i munnen av...
2
Svar
31
· Visningar
4 000
Senast: Kristall10
·
Utrustning Jag ska köpa ett till bett. Mest för att jag har två träns och inte orkar flytta runt bettet. Jag har länge varit sugen på att testa...
Svar
3
· Visningar
973
Senast: Gry
·
Utrustning Japp. Bettet jag har på fröken nu är inte rikigt optimalt så nu beger jag mig ut i bettdjungeln för att hitta något som passar oss båda...
Svar
4
· Visningar
725
Utrustning Hej! Ny här på forumet! Har en islandshästvalack på 16 år, som jag haft i lite över 4 månader. Vi har problem med bett och att hitta...
Svar
11
· Visningar
5 018

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Uppdateringstråd 29
  • Lösa hundar
  • Aktivering/leksaker

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Vikten av unghästbete
Tillbaka
Upp