Bettfråga

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Lilla Lina
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 17
  • Visningar Visningar 1 025
L

Lilla Lina

Jag har en häst som är ganska stark och har mycket egen vilja. Om man leder honom för hand i ett vanligt grimskaft tenderar han att dra huvudet dit han själv vill. Har man däremot ett kedjegrimskaft är han snäll som ett lamm och enormt lydig.

Jag skulle vilja ha ett liknade bett som ger samma verkan som ett kedjegrimskaft. Han är inte direkt oreglerbar vid ridning, men kan bli lite stark ibland och behöver lite extra korrigering. Skulle vilja ha en kedja som nyper till lite då.

Vad för bett ska man då välja? Har fått tips om pelham och jaktbett, men jag har ingen erfarenhet av sådana bett utan behöver lite råd här.

Sv: Bettfråga

*putt putt*

Ingen som har lite råd?
Skulle vara jättetacksam! :)

Kommunikationsproblem löses ej med skarpare bett.
Ta hjälp av en problemlösare!

Lycka till! :)
/Fridens!

Men varför rider då inte alla på ett vanligt tvådelat bett om det vore så? Då borde det ju inte finnas fler bett än det.

Det är inte frågan om kommunikationsproblem. Det är frågan om att sätta hästen på plats i vissa situationer. Som jag skrev så är han inte svårt att reglera, men ibland behövs något som korrigerar lite bättre - spö är ett annat exempel.

Jag är ju en av dom som som anser att om hästen går åt ett håll när man ber den gå åt ett annat, så är det respekten det brister i. Det löser man varken genom skarpare bett eller med spö. Inte i min värld i alla fall.

Min fråga var hur pelham respektive jaktbett fungerar i praktiken. Kan vi hålla oss till det ämnet och lämna ämnet "respektlöshet"? Jag vill bara veta hur betten fungerar.

Egentligen är det trist när man ska ställa sådana här frågor, eftersom det ofta blir så att det börjar spekuleras i en massa annat istället för att svara på en enkel fråga. Det bästa hade varit om jag bara rätt och slätt hade skrivit:

"Hur fungerar pelham respektive jaktbett?"

Då hade inte folk behövt börja spekulera i respektlöshet osv utan svarat på en fråga. Så glöm nu allt det jag skrev innan. Det enda jag vill veta är hur betten fungerar.

Senast ändrad av en moderator:

Kan du inte testa o söka på jaktstång/jaktkandar/kimblewixk/pelham. Har för mig att jag skrivit många sådana här svar o vet andra som skrivit mkt ra.

Generellt så om jag ngn gång (inte hänt än o vet inte om d kommer hända, jag är för en annan typ av korrigering) skulle vilja ha skarpare bett så hade jag valt ett typ pelham om jag testar olika tränsvarianter osv. Då sulel jag satt en tygel i tränsbettsringen o ridit på d tills jag kände att jag hade velat ha stånginverkan, då hade jag tagit i den andra tygeln och sedan lättat på den igen o ridit vidare på tränstygeln.

Lilla Lina skrev:
Jag har en häst som är ganska stark och har mycket egen vilja. Om man leder honom för hand i ett vanligt grimskaft tenderar han att dra huvudet dit han själv vill. Har man däremot ett kedjegrimskaft är han snäll som ett lamm och enormt lydig.

Jag skulle vilja ha ett liknade bett som ger samma verkan som ett kedjegrimskaft. Han är inte direkt oreglerbar vid ridning, men kan bli lite stark ibland och behöver lite extra korrigering. Skulle vilja ha en kedja som nyper till lite då.

Vad för bett ska man då välja? Har fått tips om pelham och jaktbett, men jag har ingen erfarenhet av sådana bett utan behöver lite råd här.

Problemen löses inte med skarpare bett. Det låter som det mer är ett hanteringsproblem. Prova lite nh istället. :idea: Ta hjälp av någon om du är osäker. Kan ju bli ett problem även för andra annars som också hanterar hästen.

Tack the_connemara för tipset! :)

Alezan: Som jag skrev förut är jag BARA intresserad av att få svar på bettfrågan. Inget annat. Hästen TENDERAR att dra sitt huvud åt ett annat håll med vanligt grimskaft. Jag har inte sagt att han gör det! Jag skrev tenderar! Som så många andra hingstar går det utmärkt när man har kedjegrimskaft. Hästen respekterar ryttaren till fullo men i vissa situationer skulle jag vilja ha en liten extra korrigering. Men det här är inte intressant. Jag är inte intresserad av att få tips om NH, problemlösare mfl. Jag vill ha svar på frågan om hur betten fungerar. Varför i hela fridens namn finns det skarpare bett överhuvudtaget om det är så att allt löses genom NH? Det vore ju bra annars. Då skulle ju alla rida på ett vanligt tvådelat bett.

Är det bara att hästen vrider iväg huvudet vid ridning som är problemet så borde det ju räcka med ett bett med parerstänger. Stängerna kommer ju att "putta" hästen på sidan av munnen och alltså förstärka ett tygeltag som tas åt sidan.
Annars beror det väl på lite vad man vill komma åt, tycker jag... I mina ögon är jaktstång mer "nödbroms" som kanske passar bäst vid skogsridning, på en häst som drar.
En pelhamstång (oledad, med dubbla tyglar) ger mer rum för finlir men det är ju lite knöligare att hålla rätt på två tyglar.
Något som jag tycker funkat bra på hästar som blir lite okoncentrerade är att använda remontgrimma och sätta tyglar i ringarna på den, i kombination med ett tränsbett. Då får man tryck även på nosryggen (fler signaler - större chans att nå fram) men man slipper hävstångsverkan.

Lilla Lina skrev:
Tack the_connemara för tipset! :)

Alezan: Som jag skrev förut är jag BARA intresserad av att få svar på bettfrågan. Inget annat. Hästen TENDERAR att dra sitt huvud åt ett annat håll med vanligt grimskaft. Jag har inte sagt att han gör det! Jag skrev tenderar! Som så många andra hingstar går det utmärkt när man har kedjegrimskaft. Hästen respekterar ryttaren till fullo men i vissa situationer skulle jag vilja ha en liten extra korrigering. Men det här är inte intressant. Jag är inte intresserad av att få tips om NH, problemlösare mfl. Jag vill ha svar på frågan om hur betten fungerar. Varför i hela fridens namn finns det skarpare bett överhuvudtaget om det är så att allt löses genom NH? Det vore ju bra annars. Då skulle ju alla rida på ett vanligt tvådelat bett.

Jag ber om ursäkt om jag missförstog dig. Det var så jag tolkade frågan. Men jag anser fortfarande att om man tränar nh och på så vis får bra kontakt med sin häst så behövs inga skarpa bett för att klara av sin häst och fånga dess uppmärksamhet. Du kanske kan förklara annars hur jag kan rida mina hästar med repgrimma? Det är ju inte bettet som ska avgöra. En bra ryttare anser jag rider mest med sits/vikt. Är inte meningen att man ska slita dem i munnen.
Och angående hingstar och kedjegrimmskaft, så har de som jag har tränat gått alldeles utmärkt att leda i vanlig grimma/repgrimma. Menar bara att det man strävar efter är väl ändå att ha så lite utrustning som möjligt på dem, och en lyhörd häst som respekterar en och lyssnar utan en massa bett och kedjor.
Men, men, mina åsikter...vill inte vara elak, bara hjälpa. :crazy:

mitt råd är att när ni är ute och går, träna hans uppmärksamhet. Sväng runt saker, stanna. trava en bit, stanna igen och så vidare. Det gör att han behöver bli mer uppmärksam på dig. Detta ska då göras med ett vanligt grimmskaft.

Han behöver få lära sig att det är du som bestämmer, utan att det gör ont på honom.
Vad rider du med för bett nu?
Jag hade samma problem men löste det som åvanstående, samt bytte till ett hackamore.... (hur konstigt det än låter) så hjälpte det!

Bara undrar hur det kommer sig att nästan alla elit ryttare inte rider på vanliga bett om allt handlar om sitts,vikter mm??.
Jag tycker att det är bättre att korrigerar en gång med ett skarpt bett än slite 10gånger med ett milt bett för att hästen kanske hittar på busigheter i skogen. Man behöver kanske inte rida med ett skarp bett hela tiden.

Lilla Lina skrev:

Hej!

Jaktbett tycker jag har en mindre inverkan eftersom att hävstången är kortare och det är lättare att välja läge för tygeln.

Men pelham är bra eftersom att om man rider med 2 tyglar så kan man rida med det som vanligt bett på övre tygeln och få hävstång+ kedje inverkan genom dej undre tygeln.

Jag skulle testa med ett pelham med dubla tyglar först.

Rockport skrev:
Bara undrar hur det kommer sig att nästan alla elit ryttare inte rider på vanliga bett om allt handlar om sitts,vikter mm??.
Jag tycker att det är bättre att korrigerar en gång med ett skarpt bett än slite 10gånger med ett milt bett för att hästen kanske hittar på busigheter i skogen. Man behöver kanske inte rida med ett skarp bett hela tiden.
de flesta elitryttare rider sina hästar på tränsbett hemma, men betslar upp till tävling för att ha koll på hästen . inte så kul att ha en för stark häst när hindrena ligger på 160 kan jag tänka mej :crazy:
dessutom är det i hoppning iaf nu så små marginaler att man måste kunna ta tillbaka och svänga blixtsnabbt för att vinna....

Det finns nog inget bett som fungerar som ett kedjegrimskaft och egentligen är det kanske inte det du behöver heller? Tänk på att ju skrpare bett du väljer, desto större krav ställs det på din händer och din balans. Bäst är om du kan låna bett av någon kompis? Bra att prova minst två ridturer innan du avgör hur "bra" det fungerar. Bett är dyra och det är svårt att avgöra vad just din häst behöver. Du har redan fått flera exempel på olika bettyper. Har du inte ridit med dubbla tyglar tidigare tycker jag du ska undvika det i detta läge (när du behöver få bättre kontroll). Det går att sätta ett delta istället på pelhambettet.

Hej alla!

Tack för alla svar!

Alazan: Ledsen, det var inte meningen att ta så illa upp! :)

I nuläget rider jag på antingen ett vanligt tvådelat eller ett tredelat. Båda fungerar lika bra/dåligt. Hästen är ganska okoncentrerad ibland och det är då jag skulle behöva öka kontakten. Ibland blir han stark (inte så att han sticker eller så), men då skulle jag vilja nypa till en gång och säga att "nu räcker det, punkt slut".

Han är ganska brallig ibland också och kan ibland hitta på bus och "bli rädd" för vanliga saker mest för själva busets skull. Han är ju aldrig elak, men behöver få en tillrättavisning ibland om att man inte brallar runt hur som helst.

Så pelham kanske är bästa lösningen?! Men jag borde kanske låna det först av någon och se hur det funkar.

Rockport skrev:

Jag vet inte hur du rider själv, men mitt mål är som sagt att kunna rida med så små hjälper som möjligt. Jag kan rida med repgrimman på mina hästar, men sen på tävling använder jag stångbett. Men jag behöver ju knappt ta i hästen eftersom den lyssnar så bra. Jag använder aldrig ett skarpt bett för att jag inte klarar hästen, utan då försöker jag se vad problemet sitter i istället. Förmodligen är det något kommunikationsfel, man kanske får se över träningen, vad man behöver träna mer på för att hästen ska förstå en. Behöver man ta i hästen 10 gånger med ett "milt" bett så är någonting fel, hästen lyssnar ej eller protesterar mot något. Då anser jag att lösa problemet är bättre istället för att tvinga den med ett skarpt bett. Dessutom kan ju det "milda" bettet bli skarpt också om man sitter och sliter i det.

Liknande trådar

Utrustning Har en ponny som pga tidigare käkfraktur där första ena kindtanden blivit påverkad nu helst skall gå bettlöst eller med ett bett som så...
Svar
6
· Visningar
1 059
Senast: xDollyx
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig... 2
Svar
21
· Visningar
8 398
Utrustning Hej! Jag har en kallblodstravare som är 17 år som gått på travet fram tills då han var 12 år. Han är endast riden då han kom till mig...
Svar
9
· Visningar
889
Utrustning Min 6-åring som jag nu haft i 5 år visar sig allt mer bli känslig för varje år och i takt med sin utbildnings- och... 2
Svar
25
· Visningar
4 589
Senast: AW
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCXII
  • Husvagnsrenovering
  • Hiss eller diss - del 6

Hund, Katt, Andra Djur