bettfråga!!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare indigo95
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 5
  • Visningar Visningar 745
I

indigo95

jag har en 13 årig vallack som är lite orolig med sitt huvud under ridning och min tränare tror att de kan bero på bettet, Hon tycker att jag sitter stilla och fint med handen.. men nu till min fråga.
Han rids nu på ett vanligt 3 delat tränsbett och jag känner att jag behöver inte ha något skarpare. jag har funderat på ett rakt tränsbett med fasta ringar eller ett "ponnyhack"
Jag gillar verkligen hack , jag red min förra häst på de jämt:love: men tror att den hästan jag har nu skulle tycka att de var lite för starkt , jag har testat de för 3 år den och då krullade han ihop sig trots att tyglarna hängde.. Tror ni detta skulle bli bättre när han lärde sig slappna av och söka sig fram till bettet?? Eller tror ni de är mer lämpligt att satsa på ett rakt tränsbett??
Bettlöst träns tror jag INTE på för då skulle de gå undan :eek: :D

han annvänds som fritidshäst med rätt mycket hoppning..

Sv: bettfråga!!

två små frågor bara? vad är det som är problemet? vad händer när du rider med det vanliga bettet?

han vill inte söka sig till bettet orolig mun vilket leder till orolig huvud..
tandläkaren har kollat honom så där är de inga bekymmer så troligtvis är de bara så enkelt att han inte trivs med detta bett.. jag har fått för mig att de kan vara för mkt skrammel i munnen för honom - dåligt ordval men hoppas ni förstår:angel:.. Därför tänkte jag på rakt tränsbett för de ligger ju alldeles stilla.. Tänker jag fel :confused:

nejdå, du tänker på rätt spår ;)

att bara byta till fasta ringar kan lösa problemet. fasta ringar gör att bettet ligger mer stilla i munnen. Sen om du ska ha tredelat eller rakt är en smakfråga för hästen.

Tänk sen oxå vad som blir skillnaden mellan rakt och ledat bett i ridningen...

kanske någon som har ett bett men fasta ringar så att du kan testa innan du köper? :)

Tänk sen oxå vad som blir skillnaden mellan rakt och ledat bett i ridningen...

Vad menar du med skillnaden :confused: dum fråga kanske:crazy: Men bättre att fråga för mkt än för lite :)

inte helt säker på det, men kan ge en någolunda förklaring.. bäst kanske och söka på det :)

ett ledat tränsbett har ju mer brytningspunkter. När du tar i ena tygeln på ett oledat så påverkar det hela mundelen på bettet, när enbart den yttesta på det ledade bettet rör sig.

usch, luddig förklaring, hoppas du förstod något :(

Liknande trådar

Utrustning Jag har en arabvalack på sju år. När jag köpte honom reds han med pullarträns och vanligt tränsbett, vilket fungerade OK men inte var...
Svar
14
· Visningar
1 831
Senast: Ace
·
Utrustning Nu blir jag lite osäker. Mest på grund av att remontgrimmorna inte är (men på väg igen) så populära mer. Hur påverkar de hästen jämfört...
Svar
12
· Visningar
2 028
Senast: Líf
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Så blev det äntligen dags för höstens ridweekend som jag sett fram emot med spänning! Jag skulle åka till ett ställe jag aldrig varit på...
Svar
0
· Visningar
1 138
Senast: cassiopeja
·
Islandshäst Hej kära bukefalister. Det här är en lång text så ni som orkar ta er igenom den; tack! Jag har ett ganska normalt problem tror jag... 2
Svar
33
· Visningar
8 365
Senast: As_Vegas
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka