Bettfrågor igen :P

Tigertofflan

Trådstartare
Okej, nu har jag varit o surfat lite och hittat en amerikansk sida. Kan nån förklara för mig varför man använder dessa betten? :crazy:

113b.jpg

Två snurrade bett på... eh.. samma bett?

R109b.jpg

Gjord av en ståltråd?

jbcg620_b.jpg

Hur? :confused:

N_5-38_b.jpg

Ännu en sån dubbelmoj?

745.jpg

Vad? :confused:

714.jpg

Platt? :crazy:

Sv: Bettfrågor igen :P

Den nedersta (Sam Marsh pelham) har jag använt, den är faktiskt inte så läskig som den ser ut. Men man måste spänna kinnkedjan EXAKT, annars kan man göra illa hästen! Man vill ju att den platta delen ska fördela ut trycket av bettet, den skarpa kanten vill man inte att hästen ska känna på.

Nr 3 funkar lite som ett pessoa, nr 5 ska förmodligen ha en kedja och bir någon form av mysko kombination mellan gags och stång.

Det där kan inte göra annat än ont när man tar i tyglarna! :crazy:

Intressant att det inte finns någon plats för en tygel som inte drar i "gagsnöret". Man har bara ett alternativ, och det är att skära hästen i munnen. :angel:

(Inte för att det skulle bli så mycket snällare, det är ju samma otäcka mundel, men ändå...)

skumma bett..
har aldrig sett nåt liknande.
:crazy:

De tvinnade bettet är ett så kallat "Ardenner" bett om jag inte tar helt misste, det är ett ganska skarpt bett men det kan funka på vissa typer av hästar å det är inte så farlight som det ser ut, ungefär samma sak som ett smalt ledat tränsbett :smirk:

Möjligtvis om man rider western och har mycket lös kontakt med tyglarna?

113b.jpg

Tänk om hästen får in tungan emellan... :eek: läbbiga bett tycker jag!

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
657
Senast: cowgirl81
·
Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad... 3 4 5
Svar
88
· Visningar
16 388
Senast: Johanna1988
·
L
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag kommer säkert ångra att jag skriver dethär men jag måste bara få ut det. Och om ni tycker att jag är dum i huvudet så är jag väl det...
Svar
15
· Visningar
1 764
Senast: karl_h
·
  • Artikel Artikel
Dagbok 28. juni.... Telefon från Rehabiliteringsscentret Vintersol på Teneriffa... "Du fick mejl från oss igår, kan du läsa igenom och svara...
Svar
5
· Visningar
1 124

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Kattmat i mousse-form
  • Blandraser och renraser
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka