Bettfrågor.

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare metropxx
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 1
  • Visningar Visningar 684
M

metropxx

Vad är skillnaden på Pessobett och Pelhambett ( inte designen utan ridmässigt)?
Vilket är snällast av dem?
Använder man två tyglar även på pessobett?

Vad är skillnaden, ridmässigt på rakt och delat bett?
Vilket är snällast?

Sv: Bettfrågor.

Vad är skillnaden på Pessobett och Pelhambett ( inte designen utan ridmässigt)?
Vilket är snällast av dem?
Använder man två tyglar även på pessobett?

Vad är skillnaden, ridmässigt på rakt och delat bett?
Vilket är snällast?

Pelhambettet är absolut "snällast", då det inte ger en massa dubbla signaler till hästen. Det är ett bett med hävstång men då man ska rida på två (par) tyglar kan man välja när man vill använda hävstångseffekten.
Ett pessoabett förstör hästens mun (på sikt) och ger dubbla signaler till hästen. Det har (tvärtemot vad en del tror) inte hävstångsverkan. Man rider på en tygel (ett par tyglar).
Det finns många som vet mycket mer än jag gör om dessa bett, därför överlåter jag åt dem att förklara mer "invecklat" så att det inte blir fel ;)

Ett rakt tränsbett är det mildaste man kan stoppa i hästens mun.
På ett rakt bett kan man inte använda sidorna på bettet på olika sätt, som man kan på ett delat bett. Det är lite olika tekniker att rida på rakt vs. delat, men det brukar sällan vara ett problem.

Ett bett med hävstång (stångbett) SKA vara raka (trots att det finns delade..tyvärr).

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
533
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
898
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Har en dressyrsadel jag fick med hästen när jag köpte henne. Den sitter bra på henne men jag känner jag sitter som en banan och mina ben...
Svar
14
· Visningar
881
Senast: Lisen82
·
Utrustning Jag har oturen att ha tre hästar med olika aptit och näringsbehov i hagen. I dagsläget går det inte att dela hagen och det funkar...
Svar
6
· Visningar
471

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka