Betthjälp till mig också!

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Moja
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 22
  • Visningar Visningar 1 612
M

Moja

Har gått o tänkt ett tag att min kille kanske skulle behöva ett annat bett eftersom min kille gapar VÄLDIGT mycket. Kan de bero på bettet? :crazy:
Dock är jag inte alls kunnig inom det här ämnet.
Just nu har han ett vanligt 2 delat bett och ett pessoa bett.
Pessoa bettet använder jag nästan aldrig eftersom jag inte tycker om det.

Men jag har verkligen INGEN aning vad jag ska köpa för bett.
Eller om jag kanske inte ens behöver något.
Vad som får mig att fundera är för att han hela tiden gapar mycket mer än andra hästar.
Sen är han en sån häst som gärna gör sig lång och drar ner huvudet och på uteritterna blir han väldigt stark och svår att få stopp på.

Om ni behöver veta mer fakta så Fråga på!.
Som sagt så är jag väldigt dålig på sånt här.:rofl:

Sv: Betthjälp till mig också!

min första tanke med att han går och gapar; har du hårda händer?

för det där med skogsturena med att han blir lång och drar ner huvudet kan beror på att han inte gillar bettet. Ett tvådelat bett kan lätt nypa hästen eller vika sig uppåt. Hällre ett tredelat.

jag tror inte jag har hårda händer, för hur löst jag än gör (till o med små lösa småhalter) så gapar han.

Tack för svar så snabbt!

Kollat tänderna?Testat, eller funderat på att prova rida bettlöst? Om du testar det så får du ju iaf veta hur hästen beter sig utan bett i mun,kanske ger lite mera att gå på. :)
Lycka Till!

okey, ja säger som ovanstående, kollar upp tänderna och hör sen med hästtandläkaren vilket bett h*n anser vara bäst för just din häst. Lycka till!:idea:

senaste "tandkollen" var för ca ½ år sen.

okej, då får vi kolla tänderna dådå :)!

okey.. då är det inga tänder som håller på och bytas ut iaf. kanske vargtand? Men har han alltid gått och gapat eller har det kommit på senaste tiden?

Det vet jag faktiskt inte efter som jag inte haft honom så länge.
Kan höra med de förra ägarna.

okey, men han har alltså alltid gapat sen du köpte honom och sen kollade du även tänderna för ett halvår sedan och han var ok då? :crazy:

Vet inte om han alltid gapat sen jag köpte honom :s. Jag har inte tänkt på det förrän när jag började ta lektioner med honom.
Då har min tränare påpekat det.

Så det kan faktiskt vara så att han har börjat gapa nu.
Eller jag tycker iallafall att jag borde ha märkt det om han gjorde det innan.

okey :) men jo, jag tycker du ska uppsöka polletandläkare och så kan dom nog komma med rek. betsling :)

lycka till! :idea:

Du kan prova ett rakt bett som inte är ledat, det trycker mer på tungan. Hästar som gapar eller tuggar mkt gillar offta ett bett som ligger mer stilla i munnen, inget som viker sig mm. Om du önskar ett annat bett för att bli "starkare" mot honom vid turerna utomhus finns cimberlwill bettet (jaktkandar) det trycker också mer på tungan. Lycka till:)

tack så jättemycket för alla svar.!
Det får nog bli tandkoll och så får jag höra vad hon/han tycker! :D

min häst gick och gapade massor, kvittade vad jag hade för bett men så testade jag ett hack och hon blev som en helt ny häst :D

Nu har jag testat hackamore och de funkar superbra.

Det är bara det att jag ska börja tävla dressyr och hackamore får man inte ha då.

Liknande trådar

Utrustning Min ponny är en MAXAD C ponny som är väldigt pigg men extremt känslig. Jag håller på att försöka se över hans bett då han har väldigt...
Svar
7
· Visningar
517
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 050
Utrustning Under alla år har jag varit väldigt och fullständigt övertygad om att alla hästar kan/bör/ska gå på vanliga enkla bett. Nu har jag två... 2 3
Svar
58
· Visningar
6 393
Senast: Oknytt
·
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 513

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Smitare - hur gör ni?
  • Guldfasanerna
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka