Bettlöst,för alla eller???

arna

Trådstartare
Jag bara undrar om man kan rida med bettlöst till alla hästar?
Har ett haflingersto som jag inte har ridit så mycket än hon är lyhörd även om hon nog kan vara både envis och stark. Tycker att vissa av de bettlösa varianterna verkar vara "snällare" för hästen ,eller är jag ute och cyklar??? :o Vilket är i sådana fall är bäst för en promenadryttare som jag?

Sv: Bettlöst,för alla eller???

Alla bettlösa alternativ är väldigt snälla mot hästen, sen är det klart att ett sidepull med läder över nosryggen är mildare än ett med rep.
Jag tror helt klart att bettlöst är för alla med "normala" hästar. Ska själv beställa ett bitless bridle inom en snar framtid, och se hur det är att rida på. Annars har jag ingen större erfarenhet, förutom ett vanligt "ponnyhack".

Jag tror inte man ka rida alla hästar bettlöst men det beror på ryttarens kunnighet oxå, det finns hästar som bara säter tungan över vanliga bett hela tiden å sticker å vad skulle de inte göra med sidepull å hackamore då? :smirk:

Ja jag tror på att man kan rida alla hästar utan bett, bara dom lär sig att förstå hur det funkar. Ett vanligt hackamore borde funka. Det har jag haft på en av mina hästar(en het travardam)och hon lyssnade hur fint som helst på mig.

chrysler skrev:
Jag tror inte man ka rida alla hästar bettlöst men det beror på ryttarens kunnighet oxå, det finns hästar som bara säter tungan över vanliga bett hela tiden å sticker å vad skulle de inte göra med sidepull å hackamore då? :smirk:

De KAN ju inte lägga tungan över bettet på ett sidepull. Har man en riktigt okänslig häst som brukar dra kan det vara farligt, men jag har nog som tumregel att kan man få stopp på dom med hjälp av bettet så kan du garanterat få stopp med sidepull eftersom det verkar mer logiskt = tryck framifrån.

På förra hästen red jag ofta i sidepull för att jagkände mej mycket tryggare med det. OM häste blev pigg, som när jag red ut med ett par andra travare och de drog i full galopp, ja då var jag den enda som fortfarande hade kontroll över min häst (fast han ville så gärna springa ikapp :)) Det man får tänka på är att aldrig segdra i tygarna. Lyssnar inte hästen på en liten, fin signal är det bättre att rycka till ordentligt en gång så den garanterat hajar till. Det skulle jag aldrig göra med bett, men så tycker jag bett är ganska otydliga och alldeles för skarpa egentligen.

Min nuvarande häst skulle fungera att rida ut på sidepull eller annat bettlöst eftersom han förstår avsaktande hjälper i det. Ställande/böjande hjälper förstår han däremot inte, och jag vet nte hur jag ska få honom förstå heller när han stannar så fort jag lirkar i tygeln. Så efter en massa fåfänga försök till att rida dressyr med det gav jag upp :P Dock tror jag inte det är omöjligt, det kräver bara en massa förarbete i att ge efter för tryck på rätt sätt med mera och det kände jag inte att jag hade motivation till eftersom han fungerar hyfsat bra på bett.

Jag tror alla hästar går att rida på bettlöst. Men jag tror det är en mindre skara ryttare som kan rida med ett.

Alla hästar kan nog ridas på bettlöst, men alla bettlösa lösningar passar inte alla hästar..

Min arabvalack HATAR hackamore som pesten. Jag skulle vara snäll och låta honom slippa bett (hade grymt svårt att hitta ett han trivdes på) och införskaffade ett milt ponnyhack med läder både över nosryggen och under hakan (ingen metall över nosen ens) och korta skänklar. Hästen gick och slog som en idiot med huvudet med öronen bakåtstrukna bara det satt där (dvs jag rörde inte ens tyglarna). Han reagerar likadant på nosgrimmor utom löst spänd engelsk med btw.

Däremot går han utan problem att rida i grimman (fast det roar jag mig inte med, det blir så svårstyrt i grimma), så i hans falls kulle jag behöva hitta det mildaste milda inom bettlöst. Ett sådant där huvudlag som distanshästar har som kan användas som träns för bett, bettlöst eller som grimma skulle han nog fungera perfekt att rida på dock. Och hans kulle skicka av mig om jag satte på ett av de där monster hopphackamoren t ex. Dock så hittade jag bett han trivdes på istället och la ner de bettlösa funderingarna, men skulle jag vilja skulle jag säkert kunna hitta något.

Min kallblodsdam kunde man glömma att rida på ponnyhack, man hade INGET att säga till om när hon kopplade på turbon, men ett skarpare hack och det gick fint.

Jag tänkte att om man har en häst som är mycket körd och är "hård" i munnen kanske går bättre med bettlöst.
Hur skiljer sig ridsättet mellan med/utan?? Förklara,tack för en som inte vet. :confused:

arna skrev:
Jag tänkte att om man har en häst som är mycket körd och är "hård" i munnen kanske går bättre med bettlöst.
Hur skiljer sig ridsättet mellan med/utan?? Förklara,tack för en som inte vet. :confused:

<fdet man måste tänka på med bettlöst är i huvudsak tre grejer:

1. Du får INTE bli hängande i tygeln. Då kommer de snabbare än snabbast bli okänsliga. Utan ta hellre i ORDENTLIGT en snabb gång än segdra. Och man kan inte rida med hur mycket stöd som helst, då trubbas de av fort.

2. Det är mycket svårare att ställa och böja en häst på bettlöst när man är ovan/hästen är ovan.

3. Du kan inte ta ledande tygeltag på ett hackamore t ex.

Men det är under en uteritt t ex inte speciellt mycket mer än 'häng inte i tygeln!' att tänka på.

Om du är osäker hur hästen ska reagera kan du göra en hobbykombination av bett och bettlöst genom att ta ett kandarträns, plocka av nosgrimman och så har du både bettlöst och bett, och dubbla tyglar.

Alla hästar funkar inte på bettlöst. Jag har ridit med det och det är ju inte så stor skillnad tycker jag inte. Jag rider med sitsen, det är så jag har lärt mig rida. Men min häst hade man definitivt inte kunnat ha bettlöst på då om han inte ens har ett bett i munnen och han drar iväg (en hög och stark haflinger) då har man ju inget att säga till om. Då kan man ju inte få dom att böja på huvudet ens.

Men en 'vanlig' häst kan ju ridas med bettlöst. Men är det en häst som drar iväg eller brukar 'bita tag' i bettet och bli stark skulle jag inte rekommendera det då det av min egna erfarenhet är svårare med bettlöst då. Såna hästar ska man rida med mjuk hand och arbeta med sits och skänklar, inte med tygeln så mkt.

Jag inhandlade ett ponnyhackamore nu i veckan och ska prova det på mina tre ridtravare. Den ena, coolaste, provade jag på idag och det gick inom förväntan. Men henne kan man slänga på vad som helst o det går lika bra.
Men den häst jag hade mest i åtanke när jag köpte hackamoret är ett sto som jag i vanliga fall rider på pelhambett. Med vanliga ridbett så blir hon superhet efter ett tag och ligger på som bara den. Med pelhamet kan jag rida på lösa tyglar och min teori är att det är kedjan som har positiv inverkan på henne. Hon har ju fortfarande det här travartänkandet kvar att man ska ligga på bettet ganska rejält. Och ju mer man tar/drar i henne desto fortare springer hon :crazy: Har hon inget bett i munnen så har jag förhoppningar om att hon ska lugna ner sig. Men det visar sig. Egentligen så skulle jag väl skriva när jag provat det på henne. :p
Men jag tycker att kan man ha bettlöst på sin häst så ska man ha det. Kan inte komma på nåt negativt med det.
Fast jag märkte att det kanske tar en ridtur eller två innan man riktigt kommer underfund med hur bettet verkar och så...

MVH Eem

Diabolical_Kitten skrev:
Alla hästar funkar inte på bettlöst. Jag har ridit med det och det är ju inte så stor skillnad tycker jag inte. Jag rider med sitsen, det är så jag har lärt mig rida. Men min häst hade man definitivt inte kunnat ha bettlöst på då om han inte ens har ett bett i munnen och han drar iväg (en hög och stark haflinger) då har man ju inget att säga till om. Då kan man ju inte få dom att böja på huvudet ens.

Men en 'vanlig' häst kan ju ridas med bettlöst. Men är det en häst som drar iväg eller brukar 'bita tag' i bettet och bli stark skulle jag inte rekommendera det då det av min egna erfarenhet är svårare med bettlöst då. Såna hästar ska man rida med mjuk hand och arbeta med sits och skänklar, inte med tygeln så mkt.

Det finns bettlösa som är skarpare än det skarpaste bett, så nog kan du få hejd på vilken häst som helst med tillräckligt skarpt bettlöst. Fast det känns ganska meningslös, det är ju ett LYDNADSPROBLEM och inte ett bettproblem.

På hästar som hugger fast i bettet och på så sätt undviker det är bettlöst UTMÄRKT..det finns nämligen inget att bita tag i :devil:

Men om man använder bettlöst att hänga i, så får man snabbt en häst som skiter i det, precis som du får en häst som ignorerar ett bett om du hänger i det hela tiden.

Bettlöst är bekvämare för hästen och enligt mig, av många anledningar snällare. Men det beror på vad man väljer.

Hackamore är bra enstaka gånger, men kan vara skadligt i längden.

Sidepull dock är det bästa huvudlag man kan ha, tycker jag. Det är milt, behvämt och har en effekt som får hästen att söka sig neråt. Får ryttaren att börja använda kroppen mer än handen.
Det är det enda huvudlaget som jag inte känner till någon nackdel hos.
Kan användas av alla ryttare i alla grenar. Tycker jag absolut att du ska prova.

Alexandra_W skrev:
Om du är osäker hur hästen ska reagera kan du göra en hobbykombination av bett och bettlöst genom att ta ett kandarträns, plocka av nosgrimman och så har du både bettlöst och bett, och dubbla tyglar.

Det där förstod jag inte riktigt... :confused:

Ponnyhack tycker jag är ett av de sämsta bettlösa. Du kan inte ta ledande tygeltag och får svårare att ställa, och hittills har jag aldrig sett en häst gå riktigt bra på det.

Bitless Bridle däremot brukar funger på många hästar. Ska dock inte säga alla eftersom det inte fungerar på min nya kuse :D

Domino:
Du behöver egentligen inget kandarträns, utan det jag tror hon menade var att man använder både vanligt bett och bettlöst ihopsatt i samma träns istället för nosgrimman med 2 par tyglar. Så gjorde jag i början som en säkerhetsåtgärd, men insåg efter ett tag att då förlorade man poängen med bettlöst som är att hästen ska slippa spänningar av bettet i munnen.

Kan "tyvärr" inte hålla med dig eftersom min förra häst gick super på ponny hack! Jag tror att alla hästar funkar på bettlöst och som någon skrev tidigare så beror det nog mest på ryttaren.

Kanske det, men eftersom jag bara rider ute i skogen och inte håller på med så mycket "ställande" så gör det mig detsamma :D

MVH Eem

Det kanske har att göra med vilken defenition man har av att "hästen går bra". På hoppning - visst man får säkert bra kommunikation och kontroll på hästen/ponnyn med hack om det passar häst och ryttare. Vid dressyr har jag sett många som gått mot handen och/eller fått spänd halslinje vilket jag även ser en del på stång/oledade bett eftersom man har svårt att böja och ställa. Som sagt har jag aldrig sett någon häst gå bra på ponnyhack, men motbevisa mej gärna ;) lite bilder vore roligt.

När man rider ut i skogen behöver man oftast inte ta i bettet så mycket, så för min del skulle jag lika gärna kunna rida ut i grimma med en lydig häst. När jag tänker efter så dressyrar jag gärna i grimma också :D men det är som sagt på en lydig häst. I skogen tycker jag man kan ha i princip vilket bett som helst som inte är obekvämt i munnen eller gör illa hästen, bara man inte använder maktmissbruk genom att sätta på ett skarpt bett och drar i det i onödan.

Självklart får man ha vilket bett man vill på sin egen häst, och det är ju främst man själv som avgör vad som funkar bra. Ett tips dock till "hackamoreryttarna" är att prova något av de andra bettlösa också för att kunna avgöra vilket som verkligen fungerar bäst.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
893
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 607
Utrustning Nu måste jag få puttra ur mig litegrann. Varning för extremt nördigt prat om reflexer 😂 Jag ÄLSKAR reflex- och varselkläder. Jag vet... 2 3
Svar
52
· Visningar
3 522

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka