Bettlöst ridträns (Börjes)

mian1

Trådstartare
Börjes har ett ridträns utan bett- någon som har ett sådant och hur fungerar det? Jag har ett sidepull som börjar bli lite slitet och behöver köpa ett nytt. Ridtränset såg bättre ut med att sidstycket inte går så nära ögat. Är det att föredra eller ska jag skaffa ett nytt sidepull? Och hur är storleken? Min häst har ett stort huvud och kräver stor full-storlek eller helst XFull.

Sv: Bettlöst ridträns (Börjes)

Mitt tips är att försöka skaffa ett lindell.
Har du råd så köp ett sidepull från Tärnsjö, den har den där extra lindell-remmen som håller sidostyckena borta från ögonen. Det kostar tyvärr hela 1875:-, men då är det gjort i högkvalitativt läder, finns i tre olika färger och lär passa din häst (finns bara cob och fullstor, men är troligen rätt ställbara med tanke på att Tärnsjö är väldigt inriktat på halvblod (och enligt mig finns det många sådana med stora huvuden)).
Annars brukar jag sy upp dem i nylon efter hästens mått (alltså finns det som passar ALLA, gör från falabella till shire).

Det bettlösa som Börjes har är ett så kallat Bitless Bridle; ett huvudlag som jag själv föredrar att bara rida dressyr på. Hjälper hästen jättefint till en bra avslappning och jättefin böjning på volter, däremot så är den lite otydligare med stoppsignaler, så själv rider jag inte gärna ut i mitt Bitless Bridle. Får i och för sig stopp även i ett bitless bridle, men jag märker tydligt på hästen att han tycker att det är lite motsägande i sin signalgivning när man tar lika mycket i båda tyglarna. Kort så tycker jag lindell/sidepull är bättre att rida med.

Ett annat tips:
om du hittar ett sidepull som passar dig och din häst kan du alltid lämna in det till en sadelmakare och be denna att sy fast en extra rem i ringen som finns på sidepullet; då blir huvudlaget bekvämare för hästen (lindellremmen håller ner sidostyckena så att de inte åker upp i ögonen).

Jag köpte ett sådant där bettlöst träns som Hööks säljer. Men så satte jag en extra rem i ringen högst upp så att den inte kommer i ögonen på henne. Köpte ett sådant bara för att testa och tycker variationen är bra. :)

Liknande trådar

Utrustning Okej kära Buke! Behöver lite hjälp från bikupan! Ny hästisen har visat sig vara smack på exakt mellan två storlekar i grimmor och...
Svar
6
· Visningar
605
Senast: Oknytt
·
R
Kropp & Själ Jag väljer att skriva det här inlägget här, då jag trots allt är lite "halvanonym" här. I alla fall så till vida att jag inte är öppen... 2 3 4
Svar
69
· Visningar
8 162
Senast: Blyger
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 526
Senast: Wille
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan... 20 21 22
Svar
425
· Visningar
37 900
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hur tycker du att din hund ser ut?
  • Uppdateringstråd 31
  • Kattbilder #10