Sv: Bettlöst ridträns (Börjes)
Mitt tips är att försöka skaffa ett lindell.
Har du råd så köp ett sidepull från Tärnsjö, den har den där extra lindell-remmen som håller sidostyckena borta från ögonen. Det kostar tyvärr hela 1875:-, men då är det gjort i högkvalitativt läder, finns i tre olika färger och lär passa din häst (finns bara cob och fullstor, men är troligen rätt ställbara med tanke på att Tärnsjö är väldigt inriktat på halvblod (och enligt mig finns det många sådana med stora huvuden)).
Annars brukar jag sy upp dem i nylon efter hästens mått (alltså finns det som passar ALLA, gör från falabella till shire).
Det bettlösa som Börjes har är ett så kallat Bitless Bridle; ett huvudlag som jag själv föredrar att bara rida dressyr på. Hjälper hästen jättefint till en bra avslappning och jättefin böjning på volter, däremot så är den lite otydligare med stoppsignaler, så själv rider jag inte gärna ut i mitt Bitless Bridle. Får i och för sig stopp även i ett bitless bridle, men jag märker tydligt på hästen att han tycker att det är lite motsägande i sin signalgivning när man tar lika mycket i båda tyglarna. Kort så tycker jag lindell/sidepull är bättre att rida med.