Bettlöst (sidepull) av vanligt träns

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Cronis
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 29
  • Visningar Visningar 4 886
Sv: Bettlöst (sidepull) av vanligt träns

Lite trådkapning..

Har alltid velat testa ett bettlöst, men min sköthäst är lite för pigg än så länge... Kan hästarna gå ner på tygel lätt ifall de har bra ryggmuskler och så måste jag fråga hur bra de egentligen sitter?:rofl:

Det är ju från hästens bakdel förutsättningen finns för att få den på tygeln så det har ju inte med bettet att göra egentligen. Men jag förstår att du menar om det är lätt att få hästen att ge eftergift för tygeln?

Det beror på hur bra hand du har. Om du har bra timing så är det lätt (och korrekt, dvs självmarkerande!).

Många hästar trivs bättre med bettlöst och vågar ta mer stöd och därmed kommer du åt hela hästen mer än när den drar sig undan bettet.

De bettlösa sitter bra om du justerar in den rätt. Jag har två sidepull - ett i läder och ett i biothane och båda sitter mycket bra. Man får inte dra åt nosdelen för mycket för då mister man effekten (du får då ett grundtryck hela tiden) och inte för lite för då åker den uppför huvudet när man tar i tyglarna.

/Camilla

Wow låter super häftigt! :rofl:

Måste prova! Min skötis är ju riden utan något huvudlag alls, men det var så länge sedan..Får väl se om jag vågar mig på det!:p

*kl*

Nu funderar även jag på att göra ett sidepull av ett vanligt träns + remontnosgrimma (efter ett väldigt letande efter ett sidepull i den modellen jag vill ha men utan resultat..) :)! Men då undrar jag; fungerar det lika bra som med ett "riktigt" sidepull? Alltså är "effekten" ungefär samma?

Det har jag faktiskt inte funderat på, men jag antar det.
Jag ville mest ha det i snygghetssynpunkt, och funktions synpunkt eftersom mina träns bara hänger annars, till ingen nytta.

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 723
Övr. Hund Behöver ventilera av mig… Jag tog emot en omplacerings hund i april först på prov i två veckor innan jag beslöt mig för att köpa honom... 2
Svar
33
· Visningar
5 685
Senast: Hermelin
·
Kropp & Själ ...Men inte direkt överlevnad. Okej en konstig trådstart. Men såhär är det. Mitt arbete måste plötsligt varsla. De sa att 5.5 tjänster... 2
Svar
29
· Visningar
3 284
Senast: Twihard
·
Kropp & Själ 40 närmar sig. Vikten går uppåt och jag har skaffat gymkort. Att reglera vikten med födointaget fungerar inte på mig, så min tanke är... 7 8 9
Svar
170
· Visningar
12 065
Senast: SiZo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka