Bettlöst träns....

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare sara_star
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 12
  • Visningar Visningar 1 323
S

sara_star

Jag behöver hjälp!! :crazy: jag har ett 7-årigt korsnings sto, som lyssnar väldigt bra på hjälper men hon tuggar väldigt mkt på bettet när man rider.. och det verkar som att hon inte alls tycker om sitt bett.... :( hon har inga fel på tänderna. Jag brukar longera henne i grimma och det går bra. Nu undrar jag några saker:
Rider någon av er med bettlöst träns?? Varför?
Vart hittade ni det?? Finns det nån internet sida??
Funkar det lika bra som ett träns med bett?? :confused:

Väldigt glad för svar :bow:

Sv: Bettlöst träns....

Det är väl inte dåligt att hästen tuggar på bettet??

Här är nägra sidor som säljer bettlösa träns:

http://www.distansritt.nu/
http://www.gladahasten.se/
http://home.swipnet.se/karinshastkollektion/frames.htm
http://www.ridkonst.nu/
http://www.equicomfort.com/
http://www.levad.nu/markus/postorder/bett.htm

Hackamore och sidepull går att köpa i de flesta vanliga affärer. Kapsoner, andra varianter och måttbeställt går att få tag på adresserna ovan *peka*
Repgrimmor går ofta att få tag på relativt lätt också..

Det man vill är att hästen ska suga, tugga på bettet!
Gärna så det skummar ordentligt!:D
Extra plus poäng om man rider dressyr.;)

Bubben91 skrev:
Det är väl inte dåligt att hästen tuggar på bettet??

Om den tuggar/ "biter" på bettet är det ju inte så bra..
Skillnaden är ju om den suger på det och "bara" bär på det.

Vet ju inte hur fallet är med trådskaparen häst.
Kanske testa att byta bett?

Jag rider fö på sidepull och det funkar kanon. I början var det lite knepigt hur man skulle rida på det, men nu är det det bästa tränset vi har...;)
Har dessutom fått en häst som bär sej själv på ett helt annat sätt, även på bett..

Jag rider på hackamore för det mesta. Började med det när jag hade dragit vargtänderna och det funkade bra så jag fortsatte. Fick dock tips av tandläkaren jag har till hästen om något som heter bittles bridle, funkar bättre vi typ dressyrarbete och sån tror jag det var för hästar som kanske inte går så bra på hack. kolla deras hemsida...bittlesbridle.com

Saintnessie skrev:
Det man vill är att hästen ska suga, tugga på bettet!
Gärna så det skummar ordentligt!:D
Extra plus poäng om man rider dressyr.;)

:confused: Svävar ifrån ämne men måste bara fråga...
Får man verkligen extra poäng om hästen skummar i munnen!?! :crazy:

Rider någon av er med bettlöst träns?? Varför?
Jag skulle kunna rabbla upp 101 anledningat till varför. Främst är det för att jag ser till hästens bekvämlighet. Ett stenhårt metallbett känns bara inte rätt i en mjuk hästmun. Tänk dig själv att ha en metallpinne i munnen som någon drar i - oavsett hur ergonomiskt det är så finns det inte plats för det i anatomin och det kan lätt gå emot tänder eller de tunna, hårda lanerna när man tar i tyglarna.

Efter att ha prövat bettlöst på en häst som aldrig varit bekväm med bett (oavsett ryttares hand, bett, tandraspning och equiterapeuft för låsningar i nacke och käke) så känns det som det enda rätta. "Tack :bow: " sa hästen.

När hästen inte behöver slösa energi på att värja sig från bettet som den ogillar eller vara rädd för att ryttaren KAN ta i på ett sätt som gör ont (på en känslig häst krävs inte mycket för att göra illa den.) Och ibland behöver man kanske säga till hästen på skarpen - då vill jag veta att jag inte gör illa min häst. Jag har funnit att min häst accepterar förhållningar och "inramning" bättre i det bettlösa än i ett bett. Om du tar tag i bettet på en häst som inte vill vara med på dina noter får du ofta en smärtrelaterad panikartad reaktion i form av "kasta med huvudet" och "hoppa omkring". Med samma förhållning i bettlöst får jag inte denna stress i min häst (hör inte till vardagen men ibland händer det att man måste hålla in sin häst - om t.ex. någon annan häst drar iväg, om min häst får för sig att han vill springa ifrån något äckligt eller liknande.)

Vart hittade ni det?? Finns det nån internet sida??
Jag använder huvudlag från www.equicomfort.com

Funkar det lika bra som ett träns med bett??
På min häst fungerar det bättre. Men jag bör väl erkänna att vissa hästar säkerligen utnyttjar mildheten i de snällare bettlösa tränsen. Det gäller då att ägaren har förmåga att lära hästen att ge efter för tryck (och att lämna hästen ifred när den gör rätt.) Att seghålla i en häst som bara ligger på fungerar inte - vissa hästar har inte lärt sig att man går undan för tryck och då kan man få problem. Men det är inget som man inte kan lösa med lite träning.

joneya skrev:
det ser ju ut att vara väldigt skönt med bett i munnen:eek: det gäller ju att ha en häst som funkar med bett och framförallt...så gäller det att kunna hantera och uppfostra/lära sin häst gå bra på bet så det inte bli som på bilderna. Sen som dom flesta säkert vet så finns det ingen plats i munnen för bett så bettlöst är att föredra:)

Jag rider mestadels på en McLellan sidepull (rekommenderas, bästa kvaliteten jag hittat hittills, jag köpte den i Norge). Detta dels för att jag är distansryttare och då förenklar det för hästen att äta och dricka, dels för att jag tycker att man ska kunna rida sin häst utan bett och göra första skolningen där så att framåt/bakåt, höger/vänster sitter innan man sätter in ett bett.

MEN sen tycker jag att man ska rida dressyr/western på bett. Varför? Jo, för att rätt hanterat och rätt utprovat ger bettet en mycket mer exakt och snabb kommunikation som sidepullen tenderar att bli lite seg i. Men framförallt så är bettet till för KOMMUNIKATION inte för KONTROLL och känner man att man går över mer och mer till det senare så är det bra att sätta på ett bettlöst och lära sig och hästen att gå på eftergiften, inte på förhållningen.

/Camilla

Liknande trådar

Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
662
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
1 034
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 705
Ridning Jag har rider en 10 årig valack sedan några månader tillbaka. Han är en korsning mellan varmblod och ponny av okänd ras. Vi fick en...
Svar
3
· Visningar
1 456

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Dalmatiner
  • Retrievertråden
  • Valp med diarré?

Hästrelaterat

Tillbaka