Bettlöst träns

• Utrustning
  • Trådstartare Trådstartare Vertigo
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 8
  • Visningar Visningar 908
V

Vertigo

Såg att de sålde sådana på Börjes och undrar hur i hela friden de ska sitta? >Hur fungerar dem? Som ett hackamore? Är det inte svårt att svänga?
Nån som har sådan?

Blev väldigt nyfiken!

Sv: Bettlöst träns

Som en grimma ska den sitta med tyglarnas förlängning i kors under käken. Ca 5 cm från mungipan uppåt. Jag drar inte hårt åt alls över nosryggen, 2 fingrar ryms.
Svänga är INGET problem alls. Jag har haft min drygt 3 år nu och det tog 2 sek att lära hästen.

Eftersom remmarna är korsade under hakan blir sväng-signalerna otroligt tydliga (tar du i höger tygel trycker det på vänster sida om hästens huvud - hästen flyttar ifrån trycket och böjer halsen åt höger). Det är mer stoppsignalen som blir otyglig, tycker jag, eftersom det trycker "överallt" när man tar i båda tyglarna.

Men som ett hackamore fungerar det absolut inte.

Måste säga att jag tycker sidepull är bättre.
Provade en sån med remmar under käken, kanonbra tanke och jag blev glad när det kom.
PROBLEM. Inte alltid som den ger den snabba eftergiften eftersom den hänger kvar i ringarna.

Så det var en bra tanke men inte tillräckligt för mig.
Sidepullen ger en klart tydligare eftergift.

Formodligen flyttat stopp signalen genom att flytta vikten i sadeln/sätet i stället för att dra i tyglarna. så uppfattar jag det

Citat:
Jag har flyttat stoppsignalen till rumpan!

Hur menar du?

:bump:
Jag tror hon menar att hon "sitter till" så att tyngden hamnar på hästens rygg ist för i munnen.....

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 213
Senast: sweep
·
Utrustning Jag har aldrig ridit i något annat än klassiska säkerhetsstigbyglar med gummiband (jo, ett par plaststigbyglar av enklaste snitt utan... 2 3
Svar
49
· Visningar
3 216
Senast: Capybara
·
Utrustning är äntligen mest nyfiken för har aldrig råkat ut för detta innan. Men beställde en sadel genom en svensk butik som säljer mycket bomlösa...
Svar
10
· Visningar
915
Senast: MissFideli
·
Hästmänniskan Fungerar plegicil på människor också? Jag använder det när jag ska börja skritta hästarna vid hand efter boxvila. Effekten är ju...
Svar
9
· Visningar
727
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka