Bettlöst träns?

ElinPelin

Trådstartare
hööks bettlösa träns (tror att de bara har ett) - fungerar det på samma sätt som ett sidepull? är det ett sidapull?? har stora funderingar på at köpa ett - tar det lång tid att lära en häst att gå i form utan bett?

Sv: Bettlöst träns?

Hööks har både sidepull och bitless bridle tror jag.. Det de kallar för "bettlöst träns" är ett bitless bridle och fungerar inte som ett sidepull. Jag tycker bitless är bättre, andra tycker det är sämre.. Det som är bättre, som jag tycker, är att du kan ha en annan kontakt med hästen, på ett sidepull ska du helst ha ganska långa tyglar. Ett bitless är lättare att jobba hästen med, tycker jag. Du får också en bättre sidförande, ställande, böjande tygel.

Hööks bettlösa träns som har remmar i kors under hakan är ett bitless bridle. Och inlärningsperiod har inte behövts när jag har användt det iaf, på knappt styrbar fd travare.

jag gillar inte bitless bridle av den anledningen att det känns som ett strypkoppel eller en sådan där "be nice halter".Ger mig klaustrofobi bara jag tänker på det.Skulle inte vilja rida med korta tygler på ett BB pga att den trycker både över nacke och sidorna på hästens huvud.Men det är mina tankar.

okej, men vill du hellre rida med korta tyglar med bett? om man tänker efter? bara en fundering... ja rider ju med bett så man ska la inte säga nåt...

kan någon förklara hur ett sidapull fungerar? trycker det mot sidorna eller vf heter det så? någon som har en bild på en häst som rids på ett sidepull el bettlöstträns?

skojskrot skrev:
Köp ett sidepull på http://www.equicomfort.com/ istället! Jag är supernöjd med mitt! Mjukt fint och verkligen toppen på alla sätt och vis!

Då kan jag tillägga att jag har både sidepull och bitless bridle därifrån och är också väldigt nöjd! Använder bitless bridle eller bett om jag ska jobba hästen och sidepull om vi "bara" ska mysa i skogen!

Upptäckte nu att de utgår ur deras sortiment!! Bitless bridle har de inga kvar och lindell/sidepull har de ETT kvar tror jag... De har dock en variant i läder som kanske är bra, men det är deras i nylon som jag har och som är superbra!!!

Senast ändrad:

skojskrot skrev:
jag gillar inte bitless bridle av den anledningen att det känns som ett strypkoppel eller en sådan där "be nice halter".Ger mig klaustrofobi bara jag tänker på det.Skulle inte vilja rida med korta tygler på ett BB pga att den trycker både över nacke och sidorna på hästens huvud.Men det är mina tankar.

Men du ska ju aldrig hänga i tyglarna, alltså ha tryck på tygeln konstant, varken med bitless bridle eller bett! Att ha kontakt med hästen med tygeln är för mig något annat, man ska ju givetvis inte sitta och dra i ett bitless bridle, precis som man inte ska sitta och dra i någon form av träns!

ElinPelin skrev:
kan någon förklara hur ett sidapull fungerar? trycker det mot sidorna eller vf heter det så? någon som har en bild på en häst som rids på ett sidepull el bettlöstträns?

Har knappt några ridbilder alls på mig och min häst.. Borde fixa det.. På www.equicomfort.com finns det ridbilder. Ett sidepull verkar över nosryggen när du tar i båda tyglarna och leder åt sidorna. Funkar som om du skulle rida med en grimma ungefär, fast skarpare. Rejält skarpt om du har repnos. Både sidepull och bitless bridle är bra...

är sidepull alltså mer bara som en grimma.. eller? och bettlöst är mer komplicerat med tryck på nacke och ganascher?

Nja, sidepull är ju skarpare än en grimma, men om du tänker dig en tight grimma som sitter still på huvudet... Det blir tryck över nosen när du tar i båda tyglarna och tar du i höger tygel så leds hästen till höger.. Om du fattar... Bitless är mer komplicerat ja, där går ju tyglarna in i en ring, i kors under ganaschen och upp över nacken. När du tar i båda tyglarna får du alltså ett tryck över nosen, på sidorna av huvudet och på nacken. Tar du i höger tygel för att svänga så får du en ledande effekt men också en tryckande eftersom det trycker emot från sidstycket på andra sidan där den kommer ut efter att ha gått under ganaschen.. :crazy: Det finns bra förklaringar på det här på nätet, det är svårt att förklara.. Jag har ett av varje eftersom jag tycker de har lite olika funktioner, men använder oftast mitt bitless bridle.

okej, det låter ju bra, men är det svårare att få hästen att gå i form ? ska iallafall köpa ett ock prova...

Vet inte om formen riktigt.. Jag har ju en travare som jag rider och det är inte förrän sista tiden hon börjat orka bära sig i form. Hela första halvåret red jag henne på sidepull, men då var det ju inte aktuellt att gå i form. Men visst går det på sidepull, min häst har lättare att jobba i form på bitless än på vanligt tränsbett, men lättast är det med pelhamstång... :D Det är nog olika från häst till häst. Det kräver nog mer av ryttaren också med bettlöst, då måste du ju verkligen jobba hästen bakifrån och fram, det finns ju inget att ta stöd på som det gör på ett bett utan hästen måste jobbas upp med ryggen..

aa, det är klart, men det gör ju också så att hästen inte kan fuska på samma sätt och bara kröka på nacken eftersom amn måste jobba hästen så mycket bakifrån och inte bara med bettet... min grabb går ju ner bara man gör en förhållning och då glömmer man lätt skänkeln...

Precis, som sagt: det kräver mer av ryttaren, man måste verkligen rida rätt...

jag köpte ett "bettlöst" träns från Hööks. Hej å ho va fort de gick. Gjorde ingen inverkan på min pålle inte. Utan satt man kvar när han stack på ridbanan, ja då var man glad. (red aldrig ut på de tränset, utan testade typ 5 gånger på ridbana utan resultat). Så jag köpte ett hackamore ist. Vilket funkar bäst för oss. Men jag rider aldrig ut på bettlöst och de är sällan jag rider bettlöst över huvudtaget.. Utan de är när pållen min har fått sår i munnen eller längst läppen av sin underbara hag kompis *sucka*. Men varför ska du köpa bettlöst?? bara undra lite =)

Hej! Min erfarenhet är att sidepull är mer som en grimma, fast då mer tight över nosen. Det bästa jag har provat är Bitless Bridle, köpte från England. Min häst älskar det. Han är extremt känslig så man kan inte ta hårt i honom, mer rida med sätet, men han har aldrig dragit iväg med mig när jag har ridit. Det är säkert väldigt individuellt vad hästen trivs bäst med. :banana:

okej, men det måste ju bli svårare om hästen sticker.. han man bett kan man ju helt enkelt bara ta ett tjuvtag så att hästen inte kommer någon stans men med bettlöst drar det ju åt på hela huvudet och då springer nog hästen ännu fortare,,,

Liknande trådar

Utrustning Hej hej! Jag rider en ridtravare som fungerar superbra på hackamore men när han har ett bett (tredelat tränsbett) i munnen blir han... 2
Svar
33
· Visningar
1 218
Senast: sweep
·
Utrustning Den här tiden på året är min häst, som många andra, väldigt skavkänslig. Hon får bland annat skav på halsen av tyglarna. Jag använder... 2
Svar
26
· Visningar
892
Senast: TinyWiny
·
Utrustning Hej! Jag har nu ridit på ridskola i ett år och tycker verkligen att det är helt fantastiskt. Jag känner att jag börjar få en djupare...
Svar
9
· Visningar
690
Senast: cowgirl81
·
Utrustning Vill ha någon typ av hökudde/hönät eller vad mer det kan kallas (?) för fodring på marken ute i hagen som är enkel att fylla på. Köpte... 2
Svar
29
· Visningar
1 605

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka